AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.779

Mystiskt oljeläckage

Sida 1 av 2
Om
72
Omaha
750ia -88
Hej!
Jag har ett litet oljeläckage som Jag inte vet varifrån det kommer.
Det ser ut som det kommer från jordkabeln vid nedre oljetrågspackningen men det är det inte, främre trågpackningen är det heller inte. Har någon någon aning om var läckaget kan komma ifrån? Kanske något vanligt fel på 750 -88?

Mvh
Omaha
La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
Hej!
kan inte mycket om dom bilarna men en regel vid sånna problem
titta ovanför "oljan rinner neråt "

Raw power + Turbo
M3 CSL nice
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag ser att någon var vaken på fysiklektionerna i skolan... ;)

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

75
83
750.no
750il -88
745 -85
Kamkjede/spennrull strameren over klimacompressor. Vanlig feil (bytt O-ring).
Om
72
Omaha
750ia -88
Är det dyrt/svårt att åtgärda?
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej...

Har samma problem som dig Omaha. Trodde att det var övre/bakre oljetrågspackningen...men icke sa nicke.

Att det skulle läcka runt spännrullen/spännaren har jag hört förut....
låter trångt och besvärligt :(

Väntar med spänning på råd och tips från er som har tagit itu med detta.

Mvh
Skalman
Icke sa jag inte alls ;-) har oxå litet leakage fult! på uppfarten

Kan gärna tänka mig hjälp av detta problem "betalar" gärna nån som vet!

Om
72
Omaha
750ia -88
Håller också tummarna att någon vet vad det kan vara, lite läckage som sagt, men jävligt irriterande!

Mvh
Omaha
Om
72
Omaha
750ia -88
Märkligt, ingen som har en aning om vad det kan vara?
We
6
Webave
Bmw 750 ia -88
Har själv ett oljeläckage under min motor! Man kan lura sig själv o tro att det läcker på flera ställen. Men fartvinden sprider ut oljan på många ställen, jag trodde att det kom vid blocket, men efter mycket spaning,så kom jag till rätta med att oljesumps packningen är kass. Och den e ju skit enkel att byta, men det blir vid nästa oljeservice!
Om
72
Omaha
750ia -88
Tack för tipset! Ska kolla det vid nästa oljeservice.
75
83
750.no
750il -88
745 -85
O-ring + aluminiums skiva(kobber skiva) 30 SKR.
15 minnutter arbeide.
Om
72
Omaha
750ia -88
Hej!
Ursäkta en kanske dum fråga men kan någon förklara lite närmare vad som menas med: O-ring + aluminiums skiva(kobber skiva)? Har tyvärr inte svart bälte i mekning.

Omaha
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej Omaha.

Han menar nog oljepluggen som sitter på tråget.
Problemet är nog lite mer avancerat än så :)

Mvh
Skalman.
Om
72
Omaha
750ia -88
Hej Skalman!
Det ante mig sa han som sket en abborre, inga problem är tydligen avhjälpta på en grisblink.
75
83
750.no
750il -88
745 -85
"Oljepluggen på tråget" over klimacompressor????????. Kamkjede/spennrull strameren over klimacompressor.
Vad bör man tänka på vid byte av O-ringen som nämns ovan. Får man några problem med kamkedjespänningen?
sk
323
skåne
F07 530d GT -10
Hej.

Jag har precis bytt O-ringen i kamkedjespännaren på min 750 -89. Den gamla ringen var hård som bakelit och gick i småbitar vid demonteringen.

Demonteringen av spännaren var enkel men se till att fjädern inte "poppar" ut och försvinner under bilen! Det kommer också ut en del olja, typ några centiliter.

Problemet vid monteringen var att orka trycka ihop fjädern tillräckligt för att kunna skruva på ändpluggen. Om man inte rör justerskruven i pluggen blir det inga problem med funktionen. När motorn startas första gången kan det skramla litet från kedjan, innan olja hinner fyllas på i cylindern (röret) mellan tryckkolven och ändpluggen.

Det svarta ändskyddet av plast gick sönder (sprött av motorvärme under åren), men jag har ännu inte skaffat något nytt. Tycker knappast att det behövs.

Det tickande ljud jag haft vid start, när bilen stått över natten, och som jag trodde kom från någon felaktig hydrauldämpare i ventilsystemet, försvann på köpet! Min teori är att oljan i spännarens cylinder läckte ut via O-ringen, så att cylindern var tom och behövde fyllas på några sekunder vid start.

Nu är det tyst och läckagefritt åtminstone från spännaren!

Lars
Tack Lars för ett utförligt och bra svar. Tummen upp.
Paap Reeder
... nog var det väl så att man fick skruva ut justerskruven ur hylsan för att kunna byta O-ringen.Viktigt då att man mäter justeringslängden innan eller ännu bättre gör en ny justering i samband med o-ringsbytet.

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.