AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.398

Goodwill på termostathus 330 uttagen 0010

Sida 1 av 2
Hej
Har precis avslutat ett samtal med BMW-verkstaden och det har bytt länkarmar på den förlängda garantin, inga problem där.

Bilen har börjat läcka kylarvätska och det visade sig att termostathuset hade spruckit.
Nu har de sökt Goodwill hos BMW Sverige så jag får hålla tummarna.
Tydligen har det tidigare funnits ett goodwillåtagande på termostathus men det är tillbakadraget. Det låter konstigt eftersom de tydligen vet om problemet men nu blundar för det.

Kan ni ge mig några tips för hur jag skall gå vidare om de säger nej?
PB: Termostat/termostathuset kostar kring 1500 kr att byta så de är ingen jättekostnad, men tipset är att ringa runt till lite olika verkstäder. Att de behöver göra goodwill förfrågningar har ja inte råkat ut för utan jag har bara fått prata med verkstads ansvarig och sen har den personen tittat lite i bilens historik och sen gett mig ett svar.

Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion.
Bruka sökfunktionen först fråga sen.
BMWCS Syd #05392
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Vänta på svaret...

Jag vet iof hur jag skulle reagerat om de inte tog det på goodwill på en bil som inte är 3 år gammal än. (och med ett välkänt problem dessutom)

Wendtan, 1500 hade inte varit något problem. BMW i Solna vill dock ha 2700 bagis för det...

PB: Hmm de var skumt. din och min motor är de ingen direkt större skillnad på. Visst din motor är lite mer borrad och har 0.2 liters slagvolym mer men att de skulle vara dubbelt upp i kostnad låter konstigt. Byter dom glykol för de priset med eller?
Jag fick mitt termostathus/termostat bytt i våras till en kostnad av 1570 kr på förenade bil i malmö.
Är de så stor skillnad på M52TU och M54TU?
Någon som har bra koll?
Ring runt och fråga för de verkar ju vara klart i överkant tycker jag.

BMWCS Syd #05392
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Nja du ska byta termostat till att börja med.
Du har väl en m54 motor och termostaterna som jag kan hitta i var m52tu tom 02/2000 som bytts på goodwill.
Men det är ju en "struntsak" för BMW att byta denna på goodwill, inga dyr rep precis. Så det skulle förvåna mig om dom vägrade och lät dig stå för hela kostanden. Det är samma artikelnummer på termostaterna som satt på tidigare årsmodeller.

///MVH Hasso
Länk

Wendtan, jag utgår från att de byter glykol. Man måste väl tömma systemet före bytet.
Stockholm är dyrt men jag tycker också att det låter i överkant. Få se om de debbat mig för en massa felsökning.

Tyvärr har de ju redan bytt och de tycker säkert att jag sa ja när de ringde och berättade att termostathuset var sönder och att de skulle kolla om goodwill täckte det men att de inte kunde lova något.
Hass, vad menar du med att jag "ska byta termostat till att börja med"?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det är ju ett positivt tänkande när dom hänvisar till goodwill utan man behöver tjata om det tycker jag.
Man behöver inte tömma så mycket av systemet för att byta termostat om man inte vill. Jag vet ej hur BMW gör bara hur jag gör:))

///MVH Hasso
Länk

PB: Jag är väldigt skeptisk till om man måste tömma hela systemet från kylarvätska bara för att byta termostat/termostathus.
Eftersom Hasso skriver att termostaten är separat så är de allså inte samma variant som på M52TU.
Om termostathuset spruckit skulle jag vara försiktig med att köra bilen överhuvudtaget. Vad kostar delarna dvs nytt termostathus samt termostat löst?

BMWCS Syd #05392
Kanske är bäst att kolla fryspunkten då eftersom jag spätt med vatten under väntan på verkstadstid...

Tycker att när man köper en hyfsat ny bil för de pengarna så ska man inte behöva pynta en spänn i reparationer.
Nästa steg är att de skall fixa bakluckan med lacksläpp och rostbubblor under lacken. Det blir omlackning av bakluckan för andra gången...
Wendtan, det är så dags att säga det nu. :)
Jag har ju kört med bilen under tiden, inte så mycket men ändå...

Får hålla tummarna...
PB: Nu blir jag väldigt konfunderad. Du har galvsläpp på bagagen och de byter INTE ut den utan bara lackar om?
Min bil är inne på ett sådant garantibyte av bagagen just nu och jag får en ny bagage.

BMWCS Syd #05392
Jag var slarvig när jag skrev, killen sa att de byter ut den.
Förra gången hade klarcklacken släppt och då lackade de om den men nu byter de.

Nu har jag dessutom flyttat så jag har "bara" fyra mil enkel resa till lackverkstaden. :)
Hade jag varit dig så hade jag kollat upp vad ett nytt termostat hus och en ny termostat kostar. Sen ringt en verkstad du litar på för att göra bytet. De är inget som är svårt. De som är lite klurigt de är luftningen.

BMWCS Syd #05392
Du måste ha missat att det redan är gjort, däremot skall jag kolla noga på räkningen.
Okej, jag uppfattade det som att bilens tod på verkstad nu och de gjort en förfrågan.
De har allså fixat det utan att ge dig ett kostnadsförslag först och sen skickar de en goodwill förfrågan? intressant ordningsföljd.:)

BMWCS Syd #05392
En oroväckande sak är att de FORTFARANDE har galvsläppsproblem och på en 01:a. De kan man lägga på minnet, ingen går allså säker oavsett hur ny bil man köper mot detta problem får man känslan av.

BMWCS Syd #05392
Jag får väl ta tilld en approachen om de trilskas dvs att jag inte fick något kostnadsförslag...
Eller kanske jag skall tolka det som att de tror att det skall gå igenom...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Wendtan; Du missuppfatade nog lite, det är alltså samma termostat på M52TU som det är på M54.
Alltså inte den separat delade som är på M52.
Termostaten till M54 kostar 505 kr ca.

///MVH Hasso
Länk

Hasso: Nu förvillar du mig, På min bil som har M52TU Så har jag fått information om att Termostathuset och termostat sitterihop och därför måste man byta bådeoch när termostaten havererar.

PB: Detta innebär isådanafall att de som kostar 2700 i stockholm kostar 1500 kr i skåneland.

BMWCS Syd #05392
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.