AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.140

Bas i 523 E39, hur ?

Sida 2 av 2
OK, fast jag undrar om ventilationsgallren mynnar in i skuffen, isf via lite ljudfällor för att inte vägljud och resonanser skall ta sig in i kupén. Tror du skulle bli ännu nöjdare om högtalaren fick fritt spelrum in i kupén.

FP
Ja
299
Jake
Hyundai Santa Fe 4WD 2.2 CRDI 2011
folke: Sant... det är troligt att det låter bättre, men jag är så nöjd med trycket och basen som den är just nu, att jag inte kommer att göra någon förändring. Jag har även bytt ut elementen i hatthyllan till lite fetare bashögtalare, en del material som ligger emellan (i hatthyllan) mot skuffen tog jag bort också, det går helt klart luft mellan skuffen och kupén, även om det inte går rakt igenom. Jag har i och för sig klätt om hela skuffen inkl baksidan av baksätet och verktygsfacket, dämpat skuffen(inte hatthyllan dock) och hjulhusen mm... har nästan för mycket tryck just nu. Inredning i kupén pulserar i takt med musiken... helt OK för mig. Största skillnaden för distinktbas var nog bytet av hatthyllehögtalarna och den sista lilla skillnaden får jag via subben i skuffen som bidrar till "skaket". Mitt motiv till att inte "porta" subben är att jag ville ha en snärtig och snabb bas, liten låda är också fördelaktigt dels för hårdrock och snabb musik, hatar när det basen "skorrar" mer än "snärtar" om du förstår...

Hur som helst det här är hur jag löst mina behov, hoppas att ni andra löser era musikaliska behov och kan njuta av resten av sommaren.

/Jake
Helt OK. Bra beskrivning på hur en 10:a kan rocka på bra. Jag kör med en noname (MDS) "liten" 12" i en måttlig låda runt 30 liter om jag minns rätt och den spelar genom skidluckan när jag fäller ner armstödet i baksätet. Med liten menar jag att om man tar bort den feta gummikanten runt elementet och hälften av kantupphängningen på konen så blir den effektiva pumpande ytan ung. som en 10", fast ytterdiametern är 12". Nåväl, snabb och kontrollerad bas är viktigare än muller helt klart, och det är inga problem att fylla kupén med bas så att bilden i backspegeln blir suddig, det räcker för mig. Ännu trevligare är det att kunna göra det med ett gammalt Pioneer steg på hela 100W.
Less is more..))

FP
Ja
299
Jake
Hyundai Santa Fe 4WD 2.2 CRDI 2011
Jess... less is more, blev själv lite förvånad att det kunde bli så pass bra med bara ett litet element i skuffen... hade ursprungligent tänkt mig två 12" element. Men det känns just nu som att det inte behövs...
Jag har några gamla Sony steg som du skulle kunna få om du kan göra något vettigt av dem... om någon kan, så skulle det väl vara du folke... ;o) Ska se om jag hälsar på i Hassoland snart, kan ge dem till Yngve om du är intresserad ?!

/Jake
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.