|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hur får man bättre bas i en 523 (sedan-97) enklast ? Behöver inget värstingljud, men saknar lite basdunk. Subwoofer ? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Har för mig att Folke P hade satt en subwoofwer i stället för skisacken om jag inte missminner mig eller nått sånt Ingen skidåkning här inte. ///MVH Hasso Länk |
|
Hej, Två allternativ finns det om man inte vill såga och borra... 1 - Standard DSP/TOP-HIFI subbas (inbyggda 2 st. 51/4" med dubbla spoole) som monteras under hatthyllan. 2 - M5 DSP/TOP-HIFI subbasar: 2 st. 8" element inklusive monteringsdetaljer. För dessa allternativ så krävs det ett separat slutsteg (BMW original ej nödvändigt) Hur låter det ? jag har allternativ 1: låter ok, allternativ 2 låter lite bättre enligt de som har uppgraderat till det. mvh George |
|
|
Helt riktigt, vi födedes inte med plankor under fötterna eller hur? Skidluckan inkl skidsäcken går att demontera, sedan kan armstödet öppnas/stängas efter behov för att släppa på lite bas alternativt bara ge lite ryggmassage för baksätespassagerarna. Jag har en låda på runt 35 liter eller nåt med en "liten" 12:a och ett par reflexportar. Några extra lister extra på lådans front gör att element och portar alla spelar genom luckan, någorlunda tätt. Jag tillhör inte dom som mest spelar i skuffen, utan i kupén. Det låter fullt tillräckligt, man kan få dimmiga bilder i backspegeln osv. FP |
|
|
Jag har gjort som folke men med en sluten låda på ca: 19liter. Det sitter en Infinity perfect 10:a och spelar väl hyffsat. Signal tog jag från bakhögtalarna via en hög/låg-nivå konverter. Steget för basen satte jag till vänster i bagaget bakom "luckan". /Nicke |
|
|
Man tackar för svaren, från dom alltid lika eminenta och kunniga medlemmarna i "panelen". Håller med folke ang plankorna....:+) Finns det att köpa färdiga lådor att montera bak ? Isåfall var ? |
|
|
Tittade i bagaget, det är ingen skisack i min..........(har inte haft bilen många dagar än, skämmes....). Det är en filtklädd vägg bakom baksätena. Hittade lite info på nätet: PLACERING AV LÅDA:I en SEDAN-bil där bagageutrymmet är skilt frånkupeutrymmet erhålls bästa basljud om lådan placerasså att högtalaren spelar mot bakre ryggstöd. I en portadlåda skall även porten riktas mot ryggstödet och inteupp i hatthyllan. Är hatthyllan stor nog så kan naturligtvisbåde basar och por tar monteras i hatthylla med lådanunder. OBS att det måste vara tätt.En bandpasslåda låter bäst om portarna mynnar upp ihatthyllan. Nu är frågan: Vad är "portad låda" ? Vad är en "bandpasslåda" ? |
|
Robsarve |
Man skall inte lita på allt som står på nätet! Det där varierar mycket mellan olika bilar! I de flesta BMW sedans så är skisakshålet (om man inte har en) igensatt med en punktsvetsad plåtbit. Det är mycket enkelt att borra bort punktsvetsarna och sedan ta bort plåten. Finns det ljuddämpning innan armstödet så rekommenderas det att man tar bort den. Då kan du göra som föreslaget ovan. En portad låda är samma som en basreflex, och i en bandpasslåda är högtalaren helt inbyggd och bara det ljud som kommer ut ur basreflexröret kommer ut. Sakligare information än den du hittat finns i delen "baslådor i teorin" av Lilla Bilstereoskolan på www.nordicaudi.com. |
|
Allt spelande mot eller från ryggstödet, oavsett lådtyp osv är och förblir en dålig komromiss. Prova så här: Tag dina högtalare till hemstereon och ställ in i en tom garderob. Prova att vända och vrida på dom och spela lite med dörren stängd. Sen öppnar du och lyssnar och jämför, vilket lät bäst? Lite sarkastiskt kanske, men jag har svårt att förstå de som envisas med att spela inne i en stängd skuff. Klart att det mullrar lite i bilen, inte minst utanför, men givetvis måste alltid högtalare inkl. portar spela in i kupén. FP |
|
|
Det låter ju logiskt folke. Finns det inga smidiga subwoofers man kan montera uppe på hatthyllan (utan att skymma all sikt bakåt) ? För några år sedan fanns det modeller som man lade under stolarna, men dom var kanske inte så effektiva ? Är det annars någon som vet hur stora dom "färdiga" hålen i plåten under hatthyllan är ? Kanske är det ändå bästa alternativet, fast det känns lite motigt att börja såga sönder hatthyllan....(känns som det hör till 18-års perioden). |
|
|
Det är väl så att man som vanligt inte kan få "någonting för ingenting".. Tror inte du kan ha nåt ovanpå hyllan utan att det blir skymmande, inte under stolarna heller. För liten plats, det måste ju trots allt till lite volym för att det skall bli nån voffer att tala om. Jag tror hyllan ät rätt omständig att bearbeta, plåt osv, kan möjligen vara så att man bygger nåt i bandpassväg och fäster upp under hyllan och använder ena eller båda originalhålen som utsläpp. Har du kollat så det inte sitter en punktsvetsad lucka under klädseln på ryggstödet, isf är valet enkelt. FP |
|
|
Om man inte måste ha "tonårsdunka" så finns det en del färdiga lådor, jag hade i min "tjänstechevatransport" ett rör som var 30-40 cm långt o en diamater på 10-15 cm mellan stolerna det hade inbyggt steg.. Det dunka bra med det... Men jag har ännu inte hittat ngt bra till touring.... Länk |
|
|
Jag har byggt en låda med 10" bas in mot kupen, på mitten bakom armstödet. Jag har inte skisack utan körde upp hål efter konturerna i plåten med en nibbler. Det syns alltså i plåtpressningen var skisacken skall sitta. Jag lämnade lite plåt i mitten som skydd för basen. Kan gå ut och fota det hela om intresse finns. /Jonas |
|
|
I min förra bil hade jag en bandpasslåda i skuffen. Genom att plocka bort ena hatthyllehögtalaren kunde jag använda hålet där till porten från bandpasslådan. Större delen av porten befann sig utanför lådan. Det fungerade bra, men var ganska bökigt att bygga. Det är många mått som skall stämma och lyckas man inte täta kring porten där den sticker upp i hatthyllan, ja då läcker det in en del vägljud. I min nuvarande bil finns skidlucka och det har varit betydligt enklare att få in baslådan i den. Jag skulle rekommendera att utnyttja skidlucka, eller möjligheterna att skapa ett motsvarande hål. Det blir mindre jobb på det sättet. Dessutom är det inte alla basar som passar särskilt bra i bandpasslådor. Ofta är det så att de som passar i slutna även passar i enkelportade bandpasslådor, men vid lika antal högtalarelement så blir en sluten låda mindre (fast också lägre verkningsgrad mestadels). Det bör alltså vara lättare att behålla mer av bagageutrymmet för annat än basar om det går att utnyttja skidlucka eller motsvarande. Att montera en låda ovanpå hatthyllan verkar vara en tveksam lösning. Dels blir antagligen volymen för liten, dels gäller det att den är ordentligt förankrad. så att den inte lossnar vid en kollision. |
|
|
Hörrni grabbar, nån som vet hur man monterar bort skisacken då? Den måste vara fastskurvad nånstans, sitter ju som gjuten...Måste jag demontera sittdynan för att komma åt eller? Jag måste få bort den, den dämpar ju all basljud från skuffen! BMW 4ever Länk |
|
|
Jag vill egentligen inte bygga en låda men jag blir väl illa tvungen om jag ska få till vinkeln på ryggstödet så att lådan sluter tätt som folke säger. Får en 12" bas plats i skisack hålet? Eller har ni byggt den med distans från ryggstödet och låter den endast spela genom skisack hålet? Var får man lågnivå utgången ifrån? Det spelar ingen roll om det är fullrange för jag har separat delningsfilter. MVH /Jonas Nybliven 540i E39 ägare, med stora utgifter... |
|
|
Förresten, min bror har en Eclipse 12" som ligger på hyllan och samlar damm. Någon som vet om en sådan spelar bra i sluten låda och hur stor denna då ska vara? MVH /Jonas Nybliven 540i E39 ägare, med stora utgifter... |
|
|
Mer tillägg. Jag har Order Options 609 Navigation System Professional Series Options 555 On-board Computer 602 On-board Monitor with TV Men hur ser man vilket ljudpaket man har? Om det inte står något mer än ovanstående, har jag minsta paketet med 4 el. 6 högtalare? MVH /Jonas Nybliven 540i E39 ägare, med stora utgifter... |
|
Robsarve |
Eclipsebasen går säkert att använda, ta reda på modellnummer så skall jag räkna en låda till dig. tycker Erik Marknadschef Ncore Acoustical Solutions www.n-core.se |
|
Robsarve basen heter Eclipse 86120.4 Hur viktig är lådvolymen och lådtypen? Jag tänkte mig en sluten låda då det är lättast att bygga och montera tror jag. Jag ska försöka få till vinkeln på ryggstödet vid bygget då det låter vettigt att spela genom hålet i armstödet. Jag har tillgång till datafräs och förhoppningsvis 19mm MDF. MVH /Jonas Nybliven 540i E39 ägare, med stora utgifter... |
|
|
Hmmm... jag kör en helt vanlig PolkAudio dx10 i 14 liters sluten låda, placerad i skuffen... tycker att ventilationsgallren i hatthyllan mm förmedlar mer än väl trycket in i kupén. Har inte behövt göra åverkan på skisacken. Jag är i alla fall nöjd och belåten ! Lycka till ! /Jake |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.