AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.130

Plenum utformning!

Hej!

Ska bygga ett nytt insug till bilen ! Funderar nu lite på hur jag ska designa insuget för att få bra spridning på luften till cylindrarna!?

Jag använder mig av konade runners med trattar ,plenumvolymen är jag lite osäker på än.
Blir tyvärr inte ett spjäll per cylinder utan ett 3 tums spjäll!

Kom med tips och åsikter!!

Mvh Ante
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Jag har sett rekomendationer på plenumvolymen allt mellan 0,8 till 2 ggr motorvolymen, 1,5 ggr blir nog säkert bra (det har jag åtminstone tänkt prova med).

Den vanligaste utformningen på plenumkammare är väl "kilmodellen" (spjäll i framtill i den bredare änden och smalt i bakkant), det bör åtminstone finnas 1,5*runnerdiameter fritt utrymme framför trattarna i plenumet.

mvh Kristian
Bygg såhär t.ex. Länk
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Såg ut att va byggd för nån riktigt lågvarvig motor med dom där rören.

///Jesper
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Lågvarvig? Nja..

En enkel formel jag lärde mig någon gång i tiderna:

2400
------=insugsrörets längd i meter
rpm

tex 2400/6000rpm=0,4m (ganska långt, men obs ca 10cm finns ju redan i toppen)

Mera avancerad beräkning: Länk

mvh Kristian
Den formeln är för en sugmotor misstänker jag?
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Bäckis: du har så rätt, men ingen har nämnt överladdning heller.

Enligt Bells bok:

TURBO insugsrunners

street/hill climb/rally
Längd = 350-400mm
Dia = 2 valve: 0,76..0,8*in.ventil
Dia = 4 valve: 0,99..1,05*in.ventil

circuit/drag
Längd = 260-300mm
Dia = 2 valve: 0,85..0,9*in.ventil
Dia = 4 valve: 1,12..1,18*in.ventil

mvh Kristian
Här är en rörlängdskalkylator som jag knåpade ihop förut.

Länk

För längden utgår den från orgelpipsfysik och räknar med ljudets hastighet.

För bredden kommer jag inte ihåg vad den utgår ifrån men jag tror jag hittade nån tumregel på nätet som beskrev det.

Målet är alltså att få en stående våg vid vissa varvtal som ökar trycket på ventilen och därmed fyllnadsgraden.
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Då skulle mina runners vara 44mm invändigt samt 21cm långa, men de räknar man med längden på kanalen i toppen eller?

Som det står på sidan så gäller avståndet mellan ventil och tratt. Alltså runners + kanal.

Om man kör turbo så är det nog andra regler som gäller. Den lilla tryckökningen man kan få av att ha rätt längd på rören är nog försvinnande liten jämfört med turbotrycket...
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Man borde kanske optimera längden på rören för ett lågt varvtal på en turboladdad motor? Vid låga varvtal har man ju inget övertryck att tala om vid turboöverladdning.

///Jesper
räcker det inte med att veta att man får en bottenstarkare motor med längre runners än med korta, om man då har en svag grundmotor som ska gå på gatan kan det ju va smart att ta till lite extra runners för att få ett bredare effektregister!!

bästa sättet är nog att bygga så att man kan justera längden på insugsrören och testa ut detta i bänk eller helt enkelt testa vart man får trevligast motorkaraktär för ändamålet...
Tänk på att bygga så att det är gott om rum i plenumet runt trattarna så att alla cylindrar får lika mycket luft vid deras inandningsfas.
Ibland sätts bortre gaveln för nära den tratt som är längst bort vilket resulterar att den cylindern alltid får lite mindre luft.
la
248
lappen
m536i 85
vad är det för fel på m5ans plenum då

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.