|
|
|
|---|---|
E30Mpower |
Någon som vet någon som har kompressor på en M3 E30? Har nämligen väldigt långt gångna planer på detta och undrar lite vad jag har att förvänta mig!!! Kommer resterande grejer hålla? (det finns ju inga som kan garantera) M3 E30 rockar |
|
Du han före mig! Jag har gått och funderat på detta i ett par veckor nu. Vore kul att höra några erfarenheter om det. Jag har bara läst om massa turo byggen på M3 E30, aldrig kompressor. /Per |
|
| Per: Calle Rosenblad äger en kompressormatad M3 E30, har artikeln där hemma (Teknikens Värld) | |
E30Mpower |
Jag har bokat tid för att få kompressor dit satt så jag skulle vilja ha haft lite kött på benen! Har satt dit ferrita helsystem med racekat och 2 gånger 2,75 rör, Helt ny renoverad låda hoppas detta räcker någon som har några mer förslag på vad som borde göras innan!? M3 E30 rockar |
Rikard_M3_E30 |
Tjenare grabben!! jag antar att det var dig som jag snacka med nere på en dag på racerbanan?? Jag hade den svarta m3an med vita fälgar..Skitfränt iaf att du håller i med dit bygge tror verkligen att det kommer att bli as fränt!! |
|
Vilken firma är det som ska sätta dit den? Hur många HK har du räknat med? Pris? Maila mig gärna! /Per |
|
E30Mpower |
Tja Rikard! det stämmer! När ska ni komma ner med bilarna till stockholm? Jag har inte bestämt hur mycket jag ska ta ut ur motorn, det är en kostnads fråga, pga att vxl låda, bakaxel ska hålla för 400-450 hk. jag vet inte om jag ska ändra komp eller inte, ändrar jag inte komp så kan han plocka ut ca 100 hästar till från vad jag har nu. Bil & motorteknik i Huddinge ska göra jobbet! |
|
Köper du kompressor och allt av dem? Har du ngt telefon nummer till dem? Tänkte höra mig lite för med. 100hk lagom hade varit lagom. /Per |
|
|
ovanstående låter mkt intressant... kan du verkligen ta 100 hästar utan å sänka kompresionen? de kan man väl inte med turbo...? vad e skillnaden egentligen i motorn mellan turbo och kompressor? om man ska sänka kompen, gör man då de genom att byta kolvar? hur funkar de egentligen...? /novis |
|
E30Mpower |
Ska jag plocka ut 100hk så kommer han att byta till en tjockare topplocks packning, lite skilnad mellan turbo och kompressor är att du inte måste sänka kompet, i och med detta så behöver jag bara ta bort remmen till kompressorn när jag ska på besikning, ett stort plus! Dukan sänka kompet genom att antingen byta kolvar eller som jag kommer göra att sätta på en tjockare packning. Det jag strävar efter är ett grymt vrid och det får jag med kompressor jag slipper med andra ord ketchup effekten! ska bli grymt kul nästa sommar. |
|
Bara lite frågvis, varför behöver man inte sänka kompet när man använder kompressor??? Har jag missat något om överladdning. På kompressorn justerar du trycket med maxvarvtalet på kompressorn, då får du ett visst max-övertryck vid ett "optimalt" varvtal.(finns det någon form av wastegate på kompressorn också) På turbo ställer du in wastegaten för maximalt tryck. När det maxtrycket nås är beroende på spool up tid plus lite annat smått och gott. Kompressionen måste väl sänkas beroende på vilket övertryck man vill ha, det ska väl inte spela någon roll om övertrycket skapas av en turbo eller kompressor. |
|
|
instämmer i det chris säger... de kan väl inet spela nån roll hur ladd-trycket laddas upp... väl inne i cylindrarna måste det ju påverkas av kompressioen på samma sätt!? hur mkt kostar det om man slänger i nya kolvar? 100 hästar med rätt komp. måste ju bli mer tillförlitligt!? /Jonas (sugen som fan på mer krut) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.