AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.052

Missljud, troligen från bakaxel

Visa användare
152
Z
320i -90 kompressor
320 -87
Hej påer,

Jag hört att min bil ger ifrån sig missljud från bakpartiet, när jag startar från stillastående, fram eller bakåt, kommer det ibland missljud bakifrån, det lixom hackar. När jag släpper upp kopplingen efter välxling under körning, så kan det komma som ett kluckande ljud. Vet ej om det har med samma sak att göra.
Men jag antar att det måste åtgärdas omg. Vill inte bli stående utan driv på hjulen..

tacksam för svar och hjälp.
Visa användare
53
Pshyx
320i -93
Händer detta när bilen är kall??
Det kan vara så att olja kommer in på kopplingen när bilen har blivit varm och oljan jhar blivit tunnare. Detta kan föra med sej ljud från växellådan och bak till bakaxeln. Jag hade detta problem och samtidigt så vara mina bussningar i bärarmen helt slut så det kluckade en hel del.
När koppling är dålig så hackar bilen fram när man ska iväg men sen när ja kommit upp i lite varv! Men jag skulle tro att du har problem med något likande! Lycka till

**Min bil är ett långtids projekt som kommer gå undan**
Visa användare
152
Z
320i -90 kompressor
320 -87
Det där låter som mitt problem, när jag ska iväg, speciellt när jag smyger iväg, fram eller bak. men gör jag det lite fortare brukar missljuden bli mera sällsynta.

Får tar o kika på kopplingen då.

Tack!
Visa användare
53
Pshyx
320i -93
Jag köpte sachs koppling på mekonomen och så köpte jag nya packboxar till motor o låda från kopplingen för de e nog lika bra o byta dom oxå! Jag ska byta fixa detta på min bil idag så jag kan ju berätta om det blev någon förbättring senare i kväll eller i morgon!!

Har man lite högre varv så märker inte jag av något iaf. ca 2000rpm.

St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
"Kluckandet och klonkandet" när man ska iväg? Är inte detta ett standardfel...? Mestadels på 1:an och 2:an vid långsam körning med lite gas? Ibland på 3:an. Har hört att det inte ska vara nån fara utan bara ett skönhetsfel?? Som väldigt många E30-ägare dras med.

Jo
1.066
Jonsson
328iC -96
hmm de låter som att jag inte är ensam om problemet
La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
Tror på "Pshyx" .

Förmodligen kopplingen .

Raw power + Turbo
M3 CSL nice
La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
Tror på "Pshyx" .

Förmodligen kopplingen .

Raw power + Turbo
M3 CSL nice
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Mja som jag har förstått det hela så är det glapp i drivlinan eller nånting sånt. Är det bara på 1:an 2:an 3:an så ska det inte vara nån som helst fara. Det är vad en mek har sagt till mig när jag frågade om "klonkandet" vid låga växlar och smygfarter!

mvh

Visa användare
152
Z
320i -90 kompressor
320 -87
Det är lite mer än "klonkade" der rycker o hoppar..
Visa användare
53
Pshyx
320i -93
Bytte koppling igår men jag är allt för trött för o vara vaken nu. Men nu ska jag jobba några timmar!

Visa användare
53
Pshyx
320i -93
Som sagt så bytte jag koppling för första gången på en E36 och jag kan bara såga som så!!! Hoppas inte något händer igen... Det va ett riktigt slit och tog lång tid. Toexhylsor behövs samt låååånga förlängare. Dom har lyckats sätta 2 skruvar längst upp på lådan varav en har en mutter på baksidan och den är nästan omöjlig att komma åt.
Nej nu har jag jobbat klart för idag så nu blir det nog några timmar i garaget o sen ska jag väl sova ut lite eftersom mekandet slutade kl0330 i morse!!

Visa användare
152
Z
320i -90 kompressor
320 -87
du det där lät jobbigt...
bara jag inte måste göra samma sak.. :)
jag har samma sak..fast jag tror bara att det är glapp i drivlinan....på låga varv på 1:an och 2:an så glappar det ibland och det låter inte jättehäftigt...bilen rycker till ytterst lite, men hoppar inte eller rycker mycket...jag tror att det beror på att lager och dylikt är slitet helt enkelt, iaf i min bil!
kan få det att låta om jag backar långsamt oxå...

dock kan ju ditt problem bero på ngt annat...

BMW, Bayerische Motoren Werke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.