|
|
|
|---|---|
|
Är det någon som har provat montera turbo på denna motor? Är den bättre än 2.5l motorn 2.5an spricker väl topparna om man laddar på för mycket Fins det nå kända fel på 2.8an? eller hur är det mad klenoden 3.5l 12v den skrivs det inte mycket om? Är det smidda kolvar i någon av motorerna orginal? Jag har sökt men hittar bara info om 325 och m20 motorn så snälla om någon har en liten rad att bidra skulle jag bli lycklig! Mvh: Mikko | |
|
nja 24Vmotorn är ganska stark det är ju en 2,5 24V m50 motorn bmw-andreas har byggt sin värstig motor på först året hade han bara svarvat mer kolvarna och ladda ca1,6bar har jag för mig sen m20 topparna är ju spikkänsliga men se bäckis motorn den håller ju bra men då är den ju bra mappad, sen m30 motorerna håller ganska bra oxo typ du ladda så du har ca 4-500hk i en 3,5 om den är bra mappad utan att du behöver komp sänka men då finns det ju bmwe 745 motorn som är en 3,5a i grunden men har oljekylda kolvar som är sintrade den tål ju hur mycket som hälst stefan som har 633an har ju ca 700hk i sin motor med orginal sakerna det är lite i alla fall det här det kommer säkert med folk och skriver snart Niclas BMW 3,0Si-Powerd by Hx50 turbo and bilstein suspention's...... -norrland race crew- |
|
|
Oljekylda kolvar som e sintrade??? jimpa |
|
|
M102T M30B32LAE och M106T M30B34MAE har även lägre komp än övriga modeller av den stora sexan jag har för mig att dom ligger på 8,0.´Dock känns det fel att skrota ner en fin 745i för att komma åt motorn, min egenmaskin jag har liggande "bland bra att" ha delarna, har jag hämtat från en smäld 745a. Lite ot, men bmw plockade själva ut 950hkr ur sin 3,2L biturbo maskin 1977 och i dag ska man kunna komma längre upp i effekt stegen (bättre aggregat och motorstyrningar) Kan nog tänka mig att det finns vissa fördelar att bygga på den nyare 6an i stället. Även om den maskinen inte är byggd från början för överladdning som ovan nämnda maskiner. Och den personen som är rätt på att svara på det är faktiskt bmw andreas om du ska ha ihop en värsting maskin! |
|
|
Det är aluminiumblock till 2.8:an. Det är bättre att turboladda 2.5:an som har gjutjärnsblock. Som lök på laxen drar man väldigt lätt sönder gängorna i alublocket när man ska dra toppen. Har bilen gått varm är det en regel. Satsa på M50B25motorn du (325 motorn). kanske går den att köra med 328:ans vev, stakar och kolvar. det är iaf samma borrning på 323:an som på 328:an och 323:an är på 2.5 liter. |
|
|
dom kolvarna i 745motorn är sintrade dom tål ganska mycket sen kyls dom ju av en typ spridare elelr vad det är som sprutar upp olja i under delan på kolven... AlpinaJimpa räcker det för förklaring Niclas BMW 3,0Si-Powerd by Hx50 turbo and bilstein suspention's...... -norrland race crew- |
|
| Du menar väl smidda kolvar? | |
|
Hmm kanske man skulle lägga slantarna på en 3.5l 12v jag har besluts ångest den vet jag passar i min bil iaf (Nissan 200sx). Jag är inte duktig på att mappa men man lär sig nog jag hade tänkt inhandla ett haltech eller liknande och jag har gt40 som matchar! Mer tips och ider välkomna! |
|
|
nä sintrade kolvar dom tål mer än gjutna kolvar och mindre än smidda BMW 3,0Si-Powerd by Hx50 turbo and bilstein suspention's...... -norrland race crew- |
|
|
Aldrig hört uttrycket "sintrade kolvar" förut. jimpa |
|
|
hmm, detta kanske kan vara till nån hjälp.. "Pulvermetallurgiska material tillverkas genom att metallpulver pressas ihop under högt tryck till en porös "grönkropp". Denna produkt har begränsad hållfasthet och faller lätt sönder då den belastas. När man värmebehandlar grönkroppen vid hög temperatur (1120-1350 grader C) växer pulverpartiklarna ihop och bildar ett sammanhängande material med god hållfasthet. __Behandlingen kallas sintring__. Stål som tillverkats på detta sätt innehåller däremot ofta porer och högre grad av inneslutningar jämfört med smältmetallurgiskt framställda material. Porer och inneslutningar försämrar materialets egenskaper. Dessutom innehåller pulvermetallurgiska stål ofta mer syre, vilket påverkar både korrosionsmotståndet och de mekaniska egenskaperna negativt" Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.