AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
1.150

17" eller 18" till 530i ?

To
34
Totte
X3 30e - 21
Hade tänkt köpa nya fälgar och däck.
Funderar på Schnitzer (kopia)8,5x18 och Good Year Eagle F1 ZR 235/40 runt om eller Sumitomo HTR - Z ZR. (Se www.gummihuset.se)

Någon som kan komma med erfarenheter/tips om framförallt vilka däck jag ska välja ?

Blir det snyggt med ovanstående eller ?

Ska jag välja 17" istället ?
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Till att börja med så kan du ta en titt på Länk (om du redan inte har gjort det). De kanske inte har fälgarna som du är ute efter men däcken är en femhundring billigare tot.
Har själv ingen erfarenhet av dessa däck, har endast ryktesvägen hört att de skall "bullra" mer än andra däck i samma klass. Valde själv Michelin Pilot Sport i samma dim. hos Alven... för 1994:-/st och är nöjd.
Sa
449
Sahlin
BMW 530d F11
---Hitta felet nedan---
BMW 335d E91 Såld
BMW 325d E90 Skrot
BMW 523i E39 Såld
MB E430 W210 Såld
BMW 520i E34 Såld
-----MC-----
BMW R1200GS Såld
Hej! Köpte själv 17" Shcnitzer copy hos Gummihuset. Är nöjd med fälgarna men centerringarna var inte särskilt bra (måste finnas eftersom fälgen egentligen är avsedd för E39 och inte centrerar riktigt på E34 utan dessa.....du har kanske E39 och då är det ju inga problem). Nu köpte jag Hancock däck och dessa var kanske inte så bra som jag hoppats (hade föredragit Michelin om dessa funnits). Fick åka och balansera om alla hjulen (och byta centerringar) innan jag blev nöjd. Vad gäller utseendet på 17" eller 18" är det nog mest en smaksak. Själv är jag mycket nöjd med 17". Dessutom är det betydligt billigare när man ska byta däck. Lycka till!!!

To
34
Totte
X3 30e - 21
PJ:
Jag försökte ringa till Ingvarsson hela fredagen men det var inte någon som svarade så eftersom jag är otålig så kunde jag inte vänta längre utan beställde grejorna hos Gummihuset. Nu valde jag varken Good Year eller Sumitomo utan det blev Dunlop SP9000 istället. Hoppas att jag gjort ett vettigt val.

Sahlin:
Det är en E34 jag har. Som du ser ovan så valde jag Dunlop SP9000 på 18" fälgen. Jag premierar slitstyrka för jag kör inte speciellt "sportigt" och någon sa att Dunlop skulle vara slitstarka och ha väldigt bra våtgrepp medan t.ex Good Year Eagle F1 gick åt som "smör i solsken".
Sa
449
Sahlin
BMW 530d F11
---Hitta felet nedan---
BMW 335d E91 Såld
BMW 325d E90 Skrot
BMW 523i E39 Såld
MB E430 W210 Såld
BMW 520i E34 Såld
-----MC-----
BMW R1200GS Såld
Du har säkert gjort ett bra val. Om du tittar i BMW:s egen tillbehörskatalog så säljer dom faktiskt Dunlop däck ihop med sina fälgar.....inte så illa:-). Jag hoppas du slipper krånglet med vibrationer som jag haft. I så fall får du försöka få tag på ett par andra centerringar än de som levereras med fälgarna. Dessutom hade inte Gummihuset balanserat fälgarna så där väldigt noga enligt däckfirman där jag balanserade om dem. Du kan väl göra ett inlägg här och berätta hur det gått??? Ha det bra och lycka till med fälgarna (som jag personligen tycker är SKITSNYGGA). //Sahlin

To
34
Totte
X3 30e - 21
Sahlin:
Hoppas att jag har grejorna inom c:a 1 vecka. Jag återkommer.
Jag kör på Good Year F1, tyska, (235 fram, 265 bak) Bästa däck jag nånsin haft!!!!!!!!!

O de tål mycket....
Dunlop sitter t o m originalmonterat på nya BMW-bilar....

När det gäller fälgarna är ju smaken som baken... Tur är väl det?!!

Alvén-Ingvarsson må vara billiga men om man tittar på deras sida så har de ju inte dessa dimensioner!!
tr
197
tretjufemman
BMW 325 -94 turbo
powered by KKK
Breyton 19" säjer inge mer...
To
34
Totte
X3 30e - 21
Sahlin:
Nu har jag fått grejorna. Det blev skitsnyggt. Jag har faktiskt också lite problem med obalans. Det är i något av bakhjulen och uppstår vid c:a 90km/h (så det är ju inte något stort problem).
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Kör med likadana fälgar fast med Falken däck, funkar bra för mig med plastcenterringarna iaf.

//Ticco

OO=00=OO
__--------__

E28 528iA -86 BMWCS # 4508
200SX -90 200SX OGS # 17
Sa
449
Sahlin
BMW 530d F11
---Hitta felet nedan---
BMW 335d E91 Såld
BMW 325d E90 Skrot
BMW 523i E39 Såld
MB E430 W210 Såld
BMW 520i E34 Såld
-----MC-----
BMW R1200GS Såld
Totte:
Trevligt att det blev snyggt. Det där med obalansen är tydligen ett problem som lätt uppstår. När jag snackade med killen som brukar serva min bil så sade han att han oxå har problem med sin 535/e34. Ska välja Michelin nästa gång jag bytar gummi. Har aldrig haft problem med dom innan. Tills vidare får man väl leva med lite vibrationer.

PS: Du kan väl lägga in en bild i galleriet så man får se hur det ser ut ;-)

Här är länken till min: Länk

//Sahlin

To
34
Totte
X3 30e - 21
Sahlin:
Du nämnde tidigare att du balanserade om alla hjulen och bytte centerringarna. Fick du inte bort vibrationerna helt ? Vad satte du dit för centerringar istället ?
Jag har varit i kontakt med Gummihuset och "klagat" och vi har kommit överens om att jag ska skifta bakhjul mot framhjul på båda sidorna och se om vibrationenrna följer med hjulen eller inte.

/Totte
Sa
449
Sahlin
BMW 530d F11
---Hitta felet nedan---
BMW 335d E91 Såld
BMW 325d E90 Skrot
BMW 523i E39 Såld
MB E430 W210 Såld
BMW 520i E34 Såld
-----MC-----
BMW R1200GS Såld
Totte:

Jo jag fick fatt i nya centerringar på Euromaster. Jag vet att dom i sin tur beställde dem från Specialfälgar (www.specialfalgar.se). Måttet ska gå från 74,1 till 72,5 mm om jag inte minns fel. Skillnaden i passform på ringarna var ganska stor jämfört med Gummihusets. Samtidigt, precis som du nämnde, så balanserade jag om alla hjulen. Vibrationerna försvann markant. MEN, jag har fortfarande vibrationer som kommer och går. Det är förmodligen inte obalans utan problemet verkar ligga någon annan stans. Jag ska så småningom ut till en kompis och få hjälp att kolla upp framvagnen. Jag återkommer när jag gjort upp det men det kan dröja ett tag.

När det gäller att skifta hjulen fram och bak så kan det ju hjälpa men vad som egentligen är viktigast är att sätta de hjulen med minst vikter på fram. Det är ju de hjulen som det är minst obalans i från början. Hoppas det hjälper.

//Stefan.

To
34
Totte
X3 30e - 21
Sahlin:

Jag skiftade fram och bakhjulen som jag nämnde och då hade jag plötsligt obalans i framhjulen. Jag rinde Gummihuset igen men de ville fortfarande inte tro att det var någonting fel på balanseringen. Vi kom överens om att ifall jag körde till en gummiverkstad och kontrollerade hjulen så skulle dom stå för kostnaderna ifall det var obalans i hjulen Jag körde ner till Allmek i Bromölla , skruvade av framhjulen och kollade dom. Vänster fram behövdes det bara 10gram, men höger fram saknade 30gram. På höger fram satt det vikter på tre ställen (sammanlagt c:a 100-130gram) så vi tog bort alla vikter och ersatte med en vikt (55gram) placerad i centrum. Och vips så var vibrationerna borta. Senare på dagen så ringde jag åter igen upp Gummihuset och förklarade att det visst var obalans i hjulen som var problemet. Då började killen där att envisas med att det måste ha trillat bort någon vikt vid transport eller när jag tvättat bilen. Jag förklarade för honom att även andra som köpt fälgar/däck hos dom haft problem med obalans och att han borde ta upp det internt i företaget och se till att det blir bättre. Nu orkade jag inte gnälla om ersättning för mina utlägg (55:- för lyft + 40:- för balanseringen )utan nöjer mig med att problemet är borta.

Torgny
betriebsanleitung
jag köpte schnitzer kopior,fast 10 tum bak tror jag,vibrationer vid 70 km/h &uppåt provade bbs 18 tum och inga problem,så jag får väl prova euromasters centreringar innan jag ger upp,tack för rådet annars hade dom blivit aluminiumburkar
Sa
449
Sahlin
BMW 530d F11
---Hitta felet nedan---
BMW 335d E91 Såld
BMW 325d E90 Skrot
BMW 523i E39 Såld
MB E430 W210 Såld
BMW 520i E34 Såld
-----MC-----
BMW R1200GS Såld
Totte:

Skönt att du blivit av med eländet. Jag har ännu inte kollat min framvagn men ska göra det så snart jag får tid. Nästa gång kommer jag i alla fall att välja ett annat däcksmärke. Förmodlgen Michelin. Har bytat till dem förut när jag haft problem med vibrationer och då har det hjälpt. Vi får väl se hur det går.

//Steefan.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.