AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
465

AKUT HJÄLP ÖNSKAS ANG STÖTDÄMPARFÄSTE

To
47
TommyBoy
325i M coupé - 92
Jag håller på att byta det övre stötdämparfästet, vänster bak, på min bil. Jag har kollat på meckartipset här och allt har gått bra tills jag skall ha av själva fästet från dämparen. Den översta muttern var inga problem men sen får jag inte av mer.
Hur får jag av fästet? Jag har provat sätta den i ett skruvstäd och dra och slita men det händer ingenting.
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
På min var det bara att dra av fästet från stötdämparen efter att muttern var borttagen. Gissar på att gummit fastnat på stången till stötdämparen. Du kan inte snurra dämparen i fästet? Prova att dra och vrid med fästet fastsatt i skruvstäd.

Passa dig för att värma då stötdämpare inte får värmas eller hettas upp!

För du har inte dubbla muttrar eller? Det var inte ovanligt på äldre stötdämpare. I så fall måste båda bort...

//Erik//

---Bättre väghållning än mittlinjen---
To
47
TommyBoy
325i M coupé - 92
ja det verkar som gummit fastnat på "stången" längst inne på gummit sitter det ju en metalring eller ett rör kanske man ska kalla det, det verkar ha kilat sig! fler tips??
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Efter att ha lossat muttern, skall det bara vara att dra av fästet!

Om metallhylsan har kilat/rostat fast är det nog milt våld eller en avdragare som är lämplig.

Tänk på att vara försiktig så du inte skadar gängorna på toppen av kolvstången eller själva stångens yta (så du får dit det nya fästet!).

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
To
47
TommyBoy
325i M coupé - 92
Äntligen!!
Tack för hjälpen! till sist fick jag in en mejsel under "röret" o kunde på så sätt få av den... tog sin lilla tid men det gick!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.