AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.220

Byte fjäderbenslagring fram e34

Ol
192
Olle D
Alfa GTV V6 3,0 24v
Jag har ett sedvanligt "klonk" i framvagnen på min 520 och det verkar sannolikt som det är fjäderbenslagringarna som behöver bytas. (Enlig tidigare ägaren så var "knackstagen" nyligen bytta) Någon som har liknande erfarenhet av detta och kan ge lite tipps om hur man skall gå till väga? Eller är det så pass svårt att man som vanlig lekman riskerar att sluta upp i GDS-hallen med skruvar, fjädrar och stötdämpare upp till knäna....?

/Olle
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Hej,

Det trodde jag med på min... Men det visade sig vara Caster stags bussningarna som var helt slut (Tyngre klonk) + Stabilisatorstag (mera slammrande ljud, ljusare i tonen). Så kolla dessa innan du ger dig på att byta det med fjädrar osv...

Fast samtidigt kan du ju skruva ner fjäderbenen och kika på eller byta fjäderbenslagringarna, de är ju inte dyra! har man rätt verktyg så är det inte så svårt att göra!

Nu är ju detta dock bara gissningar.. men eftersom jag haft samma problem så... och då har jag bytt stötdämpare + fjädrar fram med.

Hoppas detta hjälper dig lite på traven..

______
I väntan på ekonomi för nya 5-serien... Så blir det nog en 530dT.
Fl
3
Flajsen
518i Touring -93
Jag bytte nyligen stötarna fram på min 518. Gjorde samtidigt en smärre rostsanering i fjäderbensfästen. Massor med rost på vänster sida!? Antagligen för detta förb... salt på vägarna.

Med hjälp av Haynes eminenta rephandbok, gick det på ca 13 timmar över en helg.

Största problemen var att få loss alla rostiga skruvar m.m.

Vad jag egentligen ville säga var att efter att jag bytt stötarna så började det skramla i framvagnen, framför allt i låga hastigheter.

Trodde du på några stag eller hur var det?

Ol
192
Olle D
Alfa GTV V6 3,0 24v
Det verkar ju finnas både en och annan felkälla när det gäller klonk i framvagnen på E34:an. Jag har endast ägt bilen i några veckor och den tidigare ägaren trodde sannolikt att det var fjäderbenslagringarna. När man läser detta forum så verkar det ju som att de s.k. krängningshämmarstagen är den vanligaste boven vid framvagnsklonk, men detta hade tydligen redan kollats. Jag skall besiktiga snart och då tänkte jag be besiktningssnubben rycka och slita i alla delar så kanske man kan lokalisera glappet, slitaget eller vad det kan vara.... Man vill ju om möjligt börja i rätt ände.

/Olle
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Stabilisatorstagen fram är en källa till klonk och skrammel på E-34
mx
8
mx41

530ia Touring-94
Hej !

I åtta fall av tio är det knarrstagen som spökar.
Dom brukar hålla omkr. ett år om man kör lite hårt.
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Knarr stagen?! Vilket stag är detta?! Stabilisator staget antar jag men ändå.. vore treviligt om vi inte kanske blandar ihop det!

Besiktningen brukar inte hitta felen tyvärr.. (har jag hört) det gjorde dom inte på min iaf.. mina fel kom markantare efter ett dämpar byte + en höjning till orginal höjd, mera påfrestningar med fräscha prylar!
Mina Caster stags bussningar var Slut + Stabilisatorstagen! Casterstags bussningarna syndes det solklart på dvs Sprickor i gummit! Stabilisatorstagen märktes det inte på föränn vi hade tagit bort dom.. och då var det bra mycket spel i leden på över sidan av den ena! Nu är Stabilisator stagen lätta att byta och kostar ca 300/st på BMW... en hel del svårare med Caastes stags bussningar (enligt mig då).
Och ljuden jag beskrev i mitt ovanstående inlägg är bara för små hastigheter.. då hörs det bäst!

______
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
knarrstag=kackelstag=knackstag=stabilisatorstag=krägningshämmarstag=pendelstag et.c.......

------------------
Always Diesel
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
ronte: Kärt barn har många namn =) hehe..

______
Ol
192
Olle D
Alfa GTV V6 3,0 24v
Ok, tack för alla tipps. Det lutar åt att prova med knarrstag/kackelstag/knackstag/stabilisatorstagen... först. Verkar mest sannolikt och minst kostsamt och krångligt.

/Olle
go
145
gorjo
330e -21
Lyfter denna tråd för att fråga om det är möjligt att byta fjäderbenslagringarna fram på e34 genom att enbart lossa benets övre fäste. Kommer det ned tillräckligt långt för att man ska kunna vinkla ut benet förbi skärmkanten?
MJ_MJ_MJ
har du utrustning som kan dra ihop fjäderbenet så går det, annars är det nog ett mindre helvete...
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Det går bra om man har en fjäderspännare. Man kan lossa krägningshämmarstaget (eller "knarrstaget", "pendelstaget" mm namn) och sedan de tre muttrarna som håller pelaren överst. Sedan på med spännaren och dra ihop. Sen ska det gå bra att vinkla ut benet.

Ett tips är att tejpa fast något runt skärmkanten för det är lite trångt och mycket lätt att skrapa i med axeln på dämparen! (Man får ibland pressa pelaren lite nedåt för att få ut pelaren).

---
Always Diesel
go
145
gorjo
330e -21
Va bra, då vet jag hur jag ska göra. Tack för det.
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Varför göra det besvärligt för sig. Det är mycket trångt att få spännarna att fungera på plats, för att inte tala om när allt ska monteras. Fjäder bricka fjädertallrik en bricka till, övre lagring , mutter o.s.v.
Lossa istället följande: krängningshämmarstag, bromsok(går att hänga under skärmen så länge), 3 bultar vid övre tallrik samt 3 bultar på undre delen av fjäderbenet.
Sedan kan man ta loss hela benet och arbeta med fjäderspännaren o.s.v på bänk-enkelt va! (då kan man passa på att göra rent och rostskydda undre fjädertallriken ordentligt också)
FAF
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Varför göra det besvärligt för sig. Det är mycket trångt att få spännarna att fungera på plats, för att inte tala om när allt ska monteras. Fjäder bricka fjädertallrik en bricka till, övre lagring , mutter o.s.v.
Lossa istället följande: krängningshämmarstag, bromsok(går att hänga under skärmen så länge), 3 bultar vid övre tallrik samt 3 bultar på undre delen av fjäderbenet.
Sedan kan man ta loss hela benet och arbeta med fjäderspännaren o.s.v på bänk-enkelt va! (då kan man passa på att göra rent och rostskydda undre fjädertallriken ordentligt också)
FAF
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.