|
|
|
|---|---|
|
Nu finns nya Z4an med 2.2 litersmotorn presenterad i senaste tyska broschyren. Se länk. 0-100 på 7,7 sek, avsaknad av sportknapp och läderratt (som std) synes vara några av skillnaderna jmfr med 2.5an. Länk | |
|
Måste säga att jag tycker inte att det är en bra drag. Man vill profilera sig i samma klass som Porsche och ändå släpper man ut minstingen innan en M kommer vilken devalverar M i konkurans mot just Porsche... ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
chrille70 |
Jag tror att Z4 2,2i är en kommande storsäljare. Att helt och hållet profiliera Z4:an som en direkt konkurrent till Porsche Boxster tror jag inte är ett bra drag av BMW, det tror jag ger ganska mörka försäljningssiffror. Att bredda utbudet både "uppåt och nedåt" med 2,2i och Z4M ger däremot en bredare marknad och förhoppningsvis högre försäljningssiffror. Jag tror att Z4M kommer att bli en riktigt giftig konkurrent till Boxster S, oavsett om Z4 2,2i finns eller ej. 2,2-litersmodellen borde dessutom kunna sno en hel del kunder från billigare och mer "softa" roadsters, som t ex MG TF, Mazda MX5 och Audi TT Roadster. BMW:s varumärke är ett av världens starkaste, alla kategorier inräknade, och har en plats i "allas" medvetande. De flesta, praktiskt taget alla, vet vad en BMW är och vad varumärket har för status och kärnvärden. Så jag tror knappast att 2,2i-versionen kommer att skada Z4:an image på något sätt. Oavsett om basversionen av Z4 har 170 hk och kostar 300kkr eller har 192 hk och kostar 355kkr så är Z4 en äkta sportvagn och en äkta BMW, i allt. På samma sätt som Porsches image knappast har skadats iom lanseringen av Cayenne. Och Cayenne kommer knappast att anses mindre "fin" nu när 3,2-liters V6:an kommer...?!?! Mvh Chrille |
|
Ja, ja... Kul för alla som inte har råd med en 192/231 hk stark Z4, tråkigt för de som redan köpt en Z4 (image/värdeminskning). Bara det inte blir som med Z3'an: 1.8 - 1.9 - 2.0 - 2.2 - 2.8 - 3.0 och 3.2 (7 olika modeller). roadZter |
|
|
Vad är det svenska priset för Z4 2,2i? _________________ "Allt går lättare bara man vill. Det svåra är att vilja." |
|
chrille70 |
Det svenska priset är ännu inte klart/officiellt. Men törs man gissa på ca 295 000 kr...? Mvh Chrille |
|
Och sedan är det ju frågan om Z4 2,2i får helautomatisk sufflethantering, men det är väl troligt i Sverige. ____________ "Allt går lättare bara man vill. Det svåra är att vilja." |
|
|
chrille70: Jag tror inte att 295' kr räcker. Z3 2,2 årsmodell -02 kostade 299' kr i standardutförande. Så Z4 2,2 blir nog bara ca 20-30' kr lägre i pris än vad Z4 2,5 kostar... (dvs ca 330' kr). roadZter |
|
|
Nu vet vi: Z4 2,2i kostar 328 000 kr. Källa: www.bmw.se. ___ "Allt går lättare bara man vill. Det svåra är att vilja." |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.