|
|
|
|---|---|
|
Jag har en fråga bara. Vad är en vanos för nå't som jag har läst om i vissa inlägg? Jag har mekat ganska mycket med bilar men aldrig hört talas om den förut. Peter | |
|
En typ av motor i BMWs bilar vet ej riktigt vilket år den kom men. Raw power + Turbo M3 CSL nice |
|
|
Sök inlägg om det,finns sanslöst mycket om det!! men de kom 1993 iaf! |
|
|
Vanos är bmw språk för variabla kamtider. Efter gaspådrag justeras kamaxel eller axlar och därmed vinner du vrid över hela registret samt bränsle förbrukningen blir gynsammare. Enkelvanos kom till M52 93 Dubbelvanos till m52TU 98-99. Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Bruka sökfunktionen först fråga sen. BMWCS Syd #05392 |
|
|
Enkel vanos betyder att enbart insugskamaxeln är variabel. Dubbel vanos är båda kamaxlarna (insug och avgas). Systemet är ett elektroniskt/hydrauliskt/mekaniskt system. Du kan läsa mer om detta (och mycket mer) på BMW:s egen teknologihemsida: Länk Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
där satt den . Alla fakta direkt hygglo . Ville veta jag med =) Raw power + Turbo M3 CSL nice |
|
|
Det har alltså ingenting med 24 ventilstoppen att göra eller ? Raw power + Turbo M3 CSL nice |
|
|
Vanos är ingen motor... BMW:s motor har benämningarna Mxx eller Sxx... (där xx är siffror), tex M50 eller S38. Vanos är ett system för variabel kamaxelstyrning. Vanons ställer genom motorelektroniken in insugningsventilernas kamaxel i en vinkel på upp till 12,5 grader. I det under varvtalet så öppnas ventilerna sent, vilket ger högre vrid på lägre varv. I det mellersta varvområdet så öppnas ventilerna tidigt, vilket ger högre vrid och lägre förbrukning. I det högre varvområdet så öppnas ventilerna sent för full effekt. M50 motorn finns tex både med och utan Vanos. Vanos versionen har högre vrid och lägreförbrukning än samma motor utan Vanos. Vanos kom för första gången 92 (i tyskland) och 93 i sverige. "I wish I was a BMW" - Läst från bakrutan på en bubbla i Tyskland |
|
|
det fanns inga svar när jag började skriva.... :-/ "I wish I was a BMW" - Läst från bakrutan på en bubbla i Tyskland |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Tror det finns 3 eller fyra inlägg med exakt samma rubrik. Länk Funktionen beskrivs på enklaste möjlig sätt här. ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso: Jag tycker även att denna beskrivningen på bmw.se är väldigt bra. Länk Eller texten direkt: Dubbel-VANOS (variabla ventiltider) Med Dubbel-VANOS blir vridmomentets karakteristik betydligt förbättrad. Efter att först ha använts för M3-modellerna, finns nu dubbel-VANOS i alla sexcylindriga radmotorer från BMW. Ventiltiderna samt både insugnings- och utsläppskamaxlarna anpassas steglöst till motorns driftsförhållande, beroende av gaspedalens läge och motorns varvtal. Vid låga varvtal är vridmomentet högt, vid högre varvtal är effekten stor. Tomgångsegenskaperna förbättras, eftersom mängden av oförbrända avgaser minskar. Speciella motorstyrningsdiagram för varmkörningsfasen höjer katalysatorns verkan. Det goda vridmomentförloppet förbättras ytterligare med hjälp av den elektro-mekaniska styrningen av gasspjället. Denna sörjer för en jämnare tomgång, en mjukare motorkarakteristik vid körning i tät stadstrafik och lägre bränsleförbrukning. Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Bruka sökfunktionen först fråga sen. BMWCS Syd #05392 |
|
|
OT: Hasso: Hur du har hunnit upp i 6500 inlägg när du bara skriver klokheter (förutom när du j-vlas med Asken :) är för mig väldigt imponerande. Gå genast till din Chef och berätta att du är BmwGuru! och kräver löneförhöjning :) Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Bruka sökfunktionen först fråga sen. BMWCS Syd #05392 |
|
|
Tillägg till Mugges inlägg: Numera kan BMWs motorer även heta "Nxx", Exempelvis den direktinsprutade V12:an i 760i heter något på "N" (osäker på siffrorna). Detta beroende på den stora mängd ny teknik som finns i motorn, BMW vill helt enkelt indikera att det är en "ny våg" av motorer som nu anländer, därför byter man ut "Mxx" mot "Nxx". Osäker på om detsamma gäller för Valvetronic-V8:orna i 735i/745i/535i/545i, kan någon bekräfta/dementera? Mvh, Kalle ==== Min 320iK: Länk |
|
|
Frågar man inte får man inget veta.Nu vet jag och jag tackar för alla svar. //Peter |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Wendtan: OT. han vet det, jag fick dubbelt så mycket som dom andra :)) Heders!! Han sa just det kolla vilken kompetens vi har inom företaget till VD efter TM sändningen. ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.