|
|
|
|---|---|
| Har fått för mig att 318is får en ny motor typ -94 istället för den gamla m42 motorn(som väl hängde med från e30 318is?) Hursomhelst, vad skiljer dessa två motorer, är de lika jävliga på att äta kamaxlar som tandpetare som gamla m40 motorn?? Vet av en -93 is med full m-optik mm för 70 000 är det lagom? Snälla ni kom med åsikter! | |
|
318iS får en ny motor någon gång under 95. Beteckning M43 (tidigare M42). 140 hk istället för 136. Tror inte den äter kammar... Ganska bra pris... |
|
| Vet någon exakt vad skillnaden är? | |
|
Kollade in septembernumret av den engelska tidningen Total BMW där det är med en köpguide på 318iS e36. Enligt artikeln är det inte samma m42 motor som sitter i e30:n och e36:an. De menar att e36:ans m42 är antagligen är en av 90-talets mest hållbara BMW-motorer. Ett fel som tydligen kan dyka upp är rassel från kamkedjorna pga att "the hydraulic timing chain lifter" (vad fan nu det är) buggar ut. Detta är enligt artikeln ett problem som inte är särskilt dyrt att åtgärda. Avslutningsvis hävdar dom att denna motor inte har samma kam-problem som de motorer e30:n utrustades med. Hoppas du fick lite mer att gå på. För övrigt kan jag tillägga att jag själv sedan ett halvår tillbaka är en mycket nöjd ägare till en 318iS Coupé från -93. Den har gått styvt 20.000 mil men är ändå snål, stark och fin. |
|
| Min 316 har M-43 motor men bara 105 hk innan modifiering. Varför har 318is 140 hk? Var hämtar man effekten, då volymen är densamma? | |
| jag tror inte att din 316 har 16v motor | |
| Det lustiga tycker jag är att en ny 316i har en 1,9 liters motor medan en ny 318i har en på 1,8 liter... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.