AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.420

Vad innebär ventilerade bromsar

Herrmann
Hej !
Jag har en 318 -94 där bromsarna bak inte ser ut som bromsarna fram, dvs fram ser man skivorna direkt med bak är det en slags kåpa över med ett antal hål i. Är detta ventilerade skivbromsar eller kan det vara traditionella trumbromsar ? Vad innebär ventilerade bromsar, ger de bättre bromseffekt ?
Tacksam för synpunkter.

Jerry
Här ser du hur skivbromsar ser ut:
Länk

Skivbromsar är i princip alltid blanka ock det bromsar genom att bromsarna klämmer på var sin sida om skivan.

Trumbromsar fungerar genom att bromsbackarna klämmer inifrån och ut mot bromstrumman. De brukar ofta se rostiga och fula ut på utsidan. Kanske någon har installerat en fejk-skiva på utsidan av trumbromsarna?

Ventilerade skivor brukar vara som två skivor som sitter ihop med en luftspalt imellan. Det finns flänsar i luftspalten som fungerar som en fläkt när hjulen snurrar så att kall luft passerar genom bromsen och därmed kyler ner den.
Sen finns det hålborrade skivor där hålens uppgift är att lätta och kyla bromsarna. Motorcykar har oftast så.
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

På en 318 är d väl trumbroms bak om jag inte minns fel. Så d är själva trumman du ser.

Med ventilerade skivor menas att de ligger "kylningskanaler" mellan inre och yttre bromsytan, detta för att inte skivan skal bli överhettad och för att således inbromsningen skall bli effektivare.

Hoppas du fick svar på dina frågor

Mvh Jimmy

Min pärla::::Länk
Herrmann
Tack ojay och Jimmyboy för snabba och informativa svar.

Jerry
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.