AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
395

Demontering av motoroljekylaren på E32 750iL-89?

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag håller på att byta vattenkylaren på min 750iL-89 och det sitter en motoroljekylare i underkant på vanliga kylaren. Är det någon som vet hur den sitter fast?
Jag vill helst undvika att ta ut båda kylarna, annars får jag väl lossa även motoroljeanslutningarna och plocka ur båda för att se hur man delar på dem...

För övrigt så satt oljekylare som standard på alla 88:or och 89:or. Vattenkylaren är samma på alla 750 oavsett årsmodell och på den nya kylaren ser jag inga uppenbara fästpunkter.

Erik

10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag löste det själv, så här gjorde jag:

Jag lossade anslutningarna till oljekylaren och tog ut hela paketet. Oljekylaren hänger i de avlånga hålen på vattenkylaren och var inskjuten från höger. Det satt en snäppfattning på den högra infästningen, inte lätt att se när kylarna satt i bilen. Det hade inte varit lätt att dela på dem i bilen (platsbrist), även om man visste exakt hur det ser ut.

Nu passade jag på att också rengöra oljekylaren, det satt en del smuts i den. Även den trasiga vattenkylaren var förresten extremt smutsig på vissa partier. Ikväll ska också nya remmar på, de gamla var ordentligt spruckna.

Erik

Är du redan användare? Logga in i menyn.