|
|
|
|---|---|
Lars Mellstrand |
Hej Jag har Skrammel/knatter vid kallstart mitt under bilen 540 E39. Kan detta vara någon av kattarna mån tro eller automatlådan? V8 "Because I’m worth it" |
| min kat på min gamla 740-95 skrammlade ordentligt, men det hördes bara när rutorna var nedhissade och när det ekade i tunnlar eller mellan höga hus. hissa upp den och ruska! | |
Lars Mellstrand |
Slutade skrammlet när bilen var varm? V8 "Because you worth it" |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det sitter ju skyddsplåtar rund kattaran med nån isolering i mellan, denna isolering bränns bort, vilket gör att det blir ett mellanrum mellan katt och plåt, sedan brukar det kunna skallra i vissa läge. Det var den billigaste varianten som kan fixas med en svetspunkt, den dyrare och inte alls ovanliga är att kattarnas innehåll skakat loss och skramlar. Under bilen med gummiklubba och knacka på kattarna, när bilen är kall i detta fall, eftersom värme ändrar materials storlek så kan det ju tystna när bilen blivit varm, det är ju höga temperaturer i kattarna. ///MVH Hasso Länk |
|
Antagligen kattarna, kolla med gummiklubba enligt ovan. HAr byt mina på 540an mot Ferritas metallkattar man får väldigt "gött" ljud i originalsystemet efter det:) Om bilen går ojämt elelr drar mer soppan kan vara ett tecken på slitna kattar. Rekommenderar byte av båda lambdasensorerna samtidigt. De är som tändstift de slits. Mvh Asken |
|
|
Jag har lite skrammel i min och det är just skyddsplåten som skakar lite extra när bilen är kall. Skyddsplåten ska visst vara där för att kattarna skall komma upp till arbetstemperatur snabbare. Tar man bort dem, skyddsplåtarna, kan besiktningen ha synpunkter har jag förstått. Vad säger Jesperado om det? Mvh /NP |
|
Lars Mellstrand |
Tackar, gummiklubba är på inköpslistan i eftermiddag //Lasse |
|
NP: Skyddsplåtarna är väl till för att de inte ska ta eld i högt gräs och liknande när man parkerat i naturen. Att de skulle påverka avgasreningen har jag väldigt svårt att tro. Jag har varit med och slitit bort den skyddsplåten pga skrammel på 4-5 bilar och jag har aldrig varit med om att någon fått anmärkning på besiktningen för det. Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Bruka sökfunktionen först fråga sen. BMWCS Syd #05392 |
|
magmo |
Testa att kila in lite stålull eller liknande med något lämpligt verktyg så blir det tyst. Funkade för mig! Magmo maniac |
|
Det är iaf det jag har hört. Men om katten är omsluten av en skyddsplåt så borde den väl bli snabbare varm och därmed avgaserna renare på kortare tid. Katten renar bättre när den har kommit upp i arbetstemperatur. Vad gäller gräsbränder - så har jag inte hört att det har tagit eld under någon bil ännu - min andra bil har inte något skydd på katten. En VW. Men å andra sidan så kan det vara förklaringen för alla bränder i sydeuropa :-). Nu skrattar jag inte åt bränderna utan åt tanken att de tror att bränderna är anlagda (i Kroatien iaf) och det egentligen är en olycklig parkering... Mvh /NP |
|
|
NP: På E46 så stänger ena pipan på de 6 cyl modellerna just för att få upp arbetstemperaturen i katalysatorn fortare så din teori om skyddsplåten med tillhörande isolering borde vara helt rätt. Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Bruka sökfunktionen först fråga sen. BMWCS Syd #05392 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.