AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
281.551

Vridmomentets betydelse för en bils prestanda

Sida 7 av 62
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
En BÅT är väl för fasen ett FARTYG och inget FORDON!!!

*BAWORAK*
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Jag jobbade i försvaret förr (-00) med stridsvagn Leopard 2. Denna vagn tycker jag hade en ganska imponerande motor, (om man nu inte jämför med lok, fartygsdieslar eller kärnkraftverk)

Som kuriosa lämnar denna 48 liters V12 biturbodiesel 1500 hk vid 2400v/min och 4700nm. Men den ska dra en vikt på 55 ton så prestandan blir inte så gastkramande...
Isotta Frashini gjorde väl en serie trevliga maskiner (bensinare) med skapliga effekter. Satt i en del MTB, men har även i diverse spektakulära byggen på landbacken.
Länk
Verkar dock vara mest dieslar nu.
Eftersom vi gled in på båtar, jag gjorde ett besök på Queen Mary en gång och frotterade mig i maskinrummet. 100.000Hk tror jag hon har fördelat på fyra utgående propelleraxlar, c:a 50cm i dia.
Man kunde redan i början på förra seklet...
Besök rekommenderas om man ändå har vägarna förbi Hollywood.

FP
SvanteE:

Väääldigt OT, men:

"FORDON: gemensam benämning på åkdon (vagnar, kärror, slädar o. d.) som användas för godstransporter l. resor till lands; särsk. om dylikt åkdon som framdrages av häst l. oxe o. d., men äv. om järnvägsvagn, spårvagn, cykel o. d.; stundom allmännare, omfattande äv. fartyg o. d."

-- svenska akademien

:)

----
Projekt Ascona B: Länk
Deliq
>Flåklypa
Forsmark3's generator snurrar med 1500rpm och har en märkeffekt på 1260MW
F1/F2's generatorer däremot med 3000rpm men de har 2 "propellrar" per block så märkeffekten per generator är "bara" 565MW
Totalt alstrar dessa 5 maskiner ca 17% av Sveriges hela elektriska energiförbrukning per år....

M V H Deliq

"Det är ofta dyrare att göra för lite än för mycket"
Helga
Tror att jag har betydligt mer vrid på mina bakhjul än en Volvo
V70 dieselturbo. Att Volvon sen har 370 nm på framhjulen kan va sin sak.

Om jag inte visste att Volvon hade mer vrid i sin motor än min 528 så kanske jag inte hade gjort något inägg alls. Ville bara ta upp accets bemärkelse kontra vridet.

MVH Helga

Helga
Helga:

"Tror att jag har betydligt mer vrid på mina bakhjul än en Volvo
V70 dieselturbo. Att Volvon sen har 370 nm på framhjulen kan va sin sak."

Skilj på moment på hjulen och utgående moment på vevaxeln. Momentet växlas alltid på en bil. Till skillnad från effekten kan momentet ändras med ändrade utväxlingar. Det är liksom det som är hela poängen med växellådan...
Deliq: Jaha, är det 1500rpm!? Jag utgick från att alla hade samma rotationshastighet (3000rpm) faktiskt, men 1500rpm ger ju ett fördubblat vridmoment på gott och ont :-)

Visst är det en imponerande anläggning?
Helga
O man.........

Hävdar fortfarande att oberoende utväxling så har en BMW 528i mera "vrid" på bakhjulen än en Volvo V70.

Hävdar oxå att Nissan Micra har mera "vrid" på framhjulen än
BMW 528i. So long.

Helga
bjoerck, din teori stämmer bra förutsatt att man vet utväxlingsförhållande på respektive fordon. Att jämföra en dieseldriven bil och en bensinare är inte direkt rättvist då det handlar om ganska olika utväxl.förh. och helt olika motortyp.
helga: Varför har du hängt upp dig på bakhjulen? Min fråga till dig löd: "Och vilken bil tror du har störst vridmoment på drivhjulen, din BMW eller diesel-Volvon???"

För att totalt förstöra dina teorier kan jag förtälja att en V70 mycket väl kan ha högre vrid på bakhjulen än en 528 och en 528:a kan erhålla större vridmoment på framhjulen än vad en Micra någonsin kan prestera... So long.
bjoerck : Hur kan en 528 ha nåt vrid alls på framhjulen? Antingen har jag missat nåt totalt eller så finns det fram/4wd-528:or :-)

Helga
Varför inte plocka bort skygglapparna Björken.....

MVH Helga

Helga
Helga
1000 tack Bones......

Helga
Bromsarna klarar att leverera mycket högre vridmoment på hjulen än vad motorn någonsin förmår prestera.
bjoerck : care to elaborate?
Det var 10 år sedan sist jag läste mekanik och fysik....

gnabare1
535d -05
Hej,
Har tittat lite på debatten i detta forum.
Förstår inte allt dertersom jag är nybörjare på detta område.

Min fundering är om det nu bara är HK som räknas hur kommer det sig att 535d trotts mindre antal hk har bättre prestanda vid alla hstigheter utom just vid 0-100.

Är det utväxlingen eller vridet?

Lite nyfiken
Gnabare. Vilken bil jämför du emot?

Flåklypa
gn
3
gnabare1
535d -05
Förlåt
545 med 333 hk mot 535d 272hk.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag tror inte 535d har bättre prestanda vid alla hastigheter förutom 0-100.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.