|
Sida 59 av 62
|
|
|---|---|
| Nej, Tomas, Beppos teorier (som är fakta egentligen) förutsätter inte alls det du skriver. Och om din bil bara gör maximalt 200 km/h på femman och M3 300 km/h på sexan så lär ni nog inte använda samma växel vid acceleration i ett givet hastighetsintervall. | |
|
Hehe, fortfarande tvivlare. En Länk från tidigare diskussioner men likväl intressant där bl.a. metoderna att beräkna acceleration utifrån effekt resp vridmoment jämförs. Ganska lustigt att de som tycker vridmomentet (i motorn) är en bättre måttstock än effekten samtidigt vill blunda för utväxlingen. Säg, vilken faktor är nödvändig om man bara använder motorns moment för att beräkna accelerationen? |
|
|
Jag får säga som Kimi Räikkönen sade i veckan. Det är bara en sak som är viktig och det är att jag har en poäng mer än tvåan när säsongen är över. Allt annat är en bisak. Leif L Resa med F650 i Ryssland sommaren -07. Drygt 940mil/23 dagar, via Karelen, Kazan och Elbrus. |
|
|
Tomas. Nedförsbacke ger bättre tider med en GTech, varför tror du att det inte skulle göra det? GTech bör vad jag förstå, kalibrera sig före varje repa. Och det är i första hand du som testare som avgör vad du anser vara "plan och rak väg" Om du ställer bilen i ett utförslut och så kommer om jag nu tänker rätt i denna sena timme, GTechen att kalibrera detta som "plan väg" men sedan när du kör bilen så kommer den ju att ha fördelar (farbror Newton du vet...) av utförslutet, och därför accelerera bättre än på en verkligt plan väg. Sen får du sluta att tjafsa i dina vridmomentsbanor. Fakta är, att så länge inte hjulspinn eller annat sabbar, så mest och effektivast utnyttjad effekt som vinner, givetvis i förhållande till massan som ska flyttas. Alltså, har vi två exakt lika chassien utväxlingar och vikt m.m, men två olika motorer med olika karraktärer, så kommer den motor som kan prestera mest medeleffekt på varvtalsområden som används under accelerationen att vinna. Och det oavsett om motorernas vridmoment är olika. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Vridmomentet har ett mer direkt samband med accelerationen än effekten. Med hjälp av motorns vridmoment är det lätt att räkna ut drivhjulens vridmoment och kraften mellan däcken och asfalten. Det är denna kraft som accelerarar bilen, enligt Newton. F = m * a. Denna kraft är oberoende av farten. Man kan också räkna ut kraften med hjälp av effekten: F = P/v, där P=effekten och v=hastigheten. Men farten är ändrar ju sig hela tiden, så sambandet blir inte lika tydligt, tycker jag. Man kan t.ex. INTE säga att en viss effekt ger en viss acceleration eftersom den blir helt olika om man kör i 100 km/tim eller 200 km/tim. (Accet blir hälften så stort vid 200 som 100 för samma effekt) |
|
|
Ja, men du kommer inte att kunna ha samma vridmoment OCH utväxling i 200 km/h som i 100 km/h (om du vill ha så bra prestanda som möjligt vill säga). Däremot står det klart att om du har två bilar och jämför deras acceleration i samma hastighetsintervall, kommer bilen med högst medeleffekt att ha ett övertag. Däremot kan bilen med högst medelvridmoment på vevaxeln få hur mycket stryk som helst. Därför är vridmomentet ett mått som kan bli ganska missvisande. Jag vill mena att det är mycket krångligare att räkna ut hjulens moment, från motorns moment, än att dividera effekt med fart. |
|
|
En anledning till att åsikterna går isär så kraftigt i denna diskussion beror delvis på att vi diskuterar olika saker. Vad menar vi med "acceleration"? Vi, som läst fysik i skolan, menar värdet i ett visst ögonblick, dvs momentanvärdet. Men de, som sysslar med racing, menar antagligen hur lång tid det tar från t.ex. 0 till 100. I det senare fallet måste man räkna med "medeleffekt" eller "medelvridmoment" under olika intervall. T.ex. medelvridmoment för varje växel inom det varvtalsintervall som man ligger på just den växeln, osv. En fysiker skulle göra intervallen oändligt små och summera bidragen från varje intervall. I skolan kallades detta för "integralkalkyl". Det är krångligt. Därför tycker jag det är enklare att diskutera accet i ett visst ögonblick istället för 0-100. |
|
|
Mja, så krångligt tycker jag inte att integralkalkyl är, men visst, skall man räkna exakt så blir det svårt att bara nöja sig med enkla formler. Men det är ju just förmågan att öka farten under ett tidsintervall som är det intressanta för en bilförare, i allmänhet. Tyvärr kan man inte dra några slutsatser av vridmomentvärdet om man inte har ganska djupa fysikkunskaper. I alla fall tycks det som skrivits i denna tråd tyda på det. |
|
|
Till Nockenwelle: Inom ett visst hastighetsintervall, som du nämner, är momentkurvan plattare än effektkurvan och borde således vara enklare att räkna med. Det är väl också lättare att mäta momentet än effekten. Vid närmare eftertanke, tror jag inte du kan mäta "effekten". Du mäter momentet och multiplicerar med varvtalet för att få "effekten". Sedan måste du dividera med farten för att beräkna accet. Men när du dividerar med farten får du ju tillbaka "momentet", eller hur? |
|
|
Du måste i vilket fall utgå från ett diagram där effekt eller vridmoment anges som en funktion av varvtalet. Effektens "mätbarhet" har redan diskuterats i tråden och det har inget med saken att göra. |
|
| Ju högre varvtal du kan ha för en given hastighet, desto lägre utväxling kan du ha. Lägre utväxling ger högre vridmoment på drivhjulen, vilket i sin tur ger bättre acceleration. Med ökande varv stiger effekten, och det är just detta effektkurvan visar. Vid max effekt uppnås maximal acceleration. Innan max effekt varvtalet är uppnått kan man fortsätta ha en lägre växel i. När max effekten är uppnådd måste man ändra utväxling för att kunna fortsätta accelerera. | |
| Tänk om vi kunde bestämma oss. Att visa moment och vridmoment i en graf är onödigt. | |
|
Oooops. Att visa moment och effekt i samma graf är onödigt skall det vara. |
|
|
ja då har jag sett denna över en av världens största städer Länk vad den betyder får ni gissa men det står tydligt bmw: vridmoment över staden enligt bmw men bmw kan ju ha fel??? vad menas??. deras kraft i regionen eller? deras försäljning? eller deras bilars kraft?? liten kul grej till allt diskuterandes om vridmoment. eller har bmw koncernen helt fel??? Livet börjar vid 3bar min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
Ja, det har dom! Hade Deras motorer inte haft effekten skulle deras vridmoment inte vara speciellt imponerande. Men för att sälja dieselbilar kan man peka på höga siffror i broschyrerna, och även om folk inte fattar vad siffrorna betyder så är det uppenbarligen framgångsrikt. Det senaste bra exemplet i raden är RUFs nya elbil i Porsche 911 skal. Motorn utvecklar 650 nm, och det redan från 0rpm. Effekten är dock bara 200 hk, och ger den 1900 kg tunga bilen en acceleration 0-100 på 9 s. Detta trots att den har mer vrid än 911 turbo, och i paritet med 911 gt2.... |
|
|
Helgonet. Det där är marknadsföring och då är det viktigt att vända sig till målgruppen. Sen är det ju inget fel i det dom skriver, det står ju i princip att det är mycket vridmoment i BMWs dieselmotorer och det stämmer ju. Därmed inte sagt att det är vridmomentet som accelererar bilen. Flåklypa |
|
| "Torque of the town" är ju en förvanskning av uttrycket "talk of the town". | |
|
Vem har sagt att 0-100 är nån form av standardmåtto för en bils prestanda? Ta 0-50 istället, gissningsvis händer det saker när 650Nm släpps lös från 0. Min bil är 1s långsammare 0-100 än en Subaru STI, 0-50 skiljer det 1,3s till Subbans fördel. Från 50 till 270 blir Subban efter i samtliga intervall. Men Subban måste väl ändå räknas som snabbast eftersom den vinner 0-100?? Lurigt det där.... |
|
|
Tomas, Det beror på utväxlingen. När man normalt slirar på kopplingen är det samma vrid före och efter koppplingen. Drivhjulens moment är: motorns multiplicerat med aktuellt utväxlingsförhållande. |
|
|
Härligt! Tråden vid liv igen och det betyder att vi får återigen höra massa saker om Tomas bil... Mvh Johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.