|
Sida 51 av 62
|
|
|---|---|
| Men om det är lågt vid alla varv då men motorn varvar som fan! Då spelar vridet ingen som helst roll! Motorn är stark som ett as ändå! Varför ska det vara så svårt att förstå! | |
|
Vridet spelar alltid roll, hur svårt kan de vara att förstå????? det avgör ju hur du ska köra för att få ut prestandan oavsett om du bara accelererar på 1 växel eller vispar igenom alla som en hysterisk tonåring för att få ut det där lilla extra. de e så skönt med ett härligt bottenvrid och svartrök när man lämnar m5:orna,hihi min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
Det är ju så skönt att lämna dieslarna bakom sig med en svans av tvåtaktsrök också, sa han som åkte 125:a, och de har ju inte precis oceaner av vridmoment.... Berätta HUR vridet har betydelse. Och varför en bil med mkt bättre vikt/effekt förhållande alltid är snabbare helt oavsett vilket vridmoment den har. Vi har visat med en miljon exempel på att man aldrig kan använda vridmomentsuppgiften för att fastställa prestandan. 500 nm kan var mkt men det kan också vara pyttelite. En toyota prius elmotor vrider ur sig ohyggliga 400nm vid 0-1200 rpm, men den är skitsvag eftersom effekten är så låg. Samtidigt som motorn i en Audi R8 med ungefär samma vrid ger hårresande prestanda. Men det spelar ingen roll vad vi säger. Det är vridet som accar bilen även om motorn är avstängd och inte varvar alls, jorden är platt och månen är en ost. |
|
|
"...jorden är platt ..." Va, är den? Är du säker? ;-) "Vridet spelar alltid roll, hur svårt kan de vara att förstå?????" Vridmomentet (som förresten skall skrivas ut som Nm inte nm) som en ensam uppgift säger väldigt lite. Det är uppenbarligen svårt att förstå! Det var därför bjoerck startade tråden, för att förklara vad effekt, varvtal och vridmoment och drivhjulsmoment betyder för en bils prestanda. Det är lite märkligt att se inlägg nummer tusen-någonting, helt plötslig, försöker omkullkasta vedertagna och elementära matematiska och fysikaliska samband. |
|
| Vridmoment är en kraft i cirkulär riktning. Effekt är naturligtvis det som är intressant när det gäller att skapa det arbete som krävs för att sätta fart på en bil. | |
|
Ett exempel: En Bmw 530D har 235 hk/4000 rpm, och 500 nm vid 1750 rpm. Den har en tjänstevikt på 1655 kg, dvs 3,31kg per nm i "vikt/vrid" förhållande. Den accar till 100 på 6.8 sekunder. En yamaha r6 har 129 hk/14500 rpm och 65,8nm/11000rpm. Den ar en vikt på ungefär 265 kg fulltankad, vilket ger ett vikt/vridförhållande på lite drygt 4 kg/nm. Och av egen erfarenhet så är hojen inte speciellt rapp på varvtal lägre än 7-8000 rpm i jämförelse med hur rapp den är på höga varv! Vi ser då att bilen har ett MER VRID I FÖRHÅLLANDE till sin vikt jfrt med hojen, och säkerligen en jämnare vridkurva. Ska vi ställa upp dom två mot varandra och se vem som vinner ett rejs? |
|
|
Är det bara jag eller är det (nästan) uteslutande folk som kör dieselbilar i olika former som måste hävda sin superialism här? Att omkullkasta vedertagna matematiska formler med argument som "aaa, men min påställda pendlarvagn årgång herreys kör ifrån m5:or på löpande band" är lite ironiskt, och kanske berättar att publiken redan bestämt sig för att ha fel. Tråden är förvisso underhållande, men folk lär ha skrattat åt skäggiga damen på den tiden det begav sig. Alla nödvändiga fakta finns upptagna om och om igen och vill Olle i sin silvergrå tjänstebils-Audi, trots detta tro att han är snabbast i bygden så är det nog lugnast att låta honom tro det! :) |
|
|
Nja, jag åkte gammal diesel-merca utan överladdning och med virvelkammare på gammalt vis. Man kunde ju visserligen ställa framhjulen mot en trottoarkant och knattra upp på tomgång, men ute i trafiken hade jag inga problem med att förstå att den låga effekten gjorde det svårt att hänga med i trafikrytmen. ;) Vridmomentet HAR betydelse för en bils prestanda då det ingår som en faktor i effektberäkningen, men det är effekten som påverkar prestandan, t.o.m för "oljeeldare" :) |
|
| Effekten kan visserligen beräknas med hjälp av information om vridmoment och varvtal, men det betyder ju inte att effekten orsakas av vridmomentet. Snarare är det tvärtom, att vridmomentet uppstår som en följd av effekten som utvecklas, eftersom man valt att utnyttja roterande axlar och kugghjul för att via drivhjul åstadkomma kraft i däckens kontaktyta mot marken. Flera olika vridmoment finns därmed på olika ställen i kraftöverföringen, men alltid samma effekt (undantaget transmissionsförluster). | |
| Jo, så är det ju. Men det viktiga är ju att vridmomentet är en faktor som kan användas för att räkna fram arbetet/effektuttaget och att det inte allena kan säga något om prestandan. | |
| Instämmer. | |
|
Beppo>> Hoj mot bil känns som att jämföra en Supertanker mot en Cobra 38 med 2 V8'or. Jag hävdar fortfarande med bestämdhet att vridmomentet har betydelse. Ni pratar om utväxlingar osv. och det kanske stämmer i teorin, men i verkligheten så slirar man inte på det varvtal där max effekt ligger utan man drar bilen genom varvregistret. Min bil gör 60 på ettans växel, 105 på tvåan och 150 på trean. Jag gissar att ganska många bilar delar denna utväxling. Menar ni alltså på fullt allvar att om min bil utvecklar 300Nm vid 2300rpm så går accelerationen lika fort i en annan bil som accelererar lika långt på växlarna som min, har samma max effekt men ett vridmoment som ligger på 200Nm vid 2300rpm? Jag har ju ett högre moment, även en högre effekt, 98hk mot 65hk vid detta varvtal. Naturligtvis kommer min bil med ett högre moment att accelerera snabbare! |
|
|
Att denna tråd blivit så galet lång är beviset på att allt för många har stor okunskap i ämnet... Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
| Tomas, vi sade bara att enbart vridmomentet säger inget om prestandan. I ditt exempel nämner du både vridmoment samt varvtal. De två faktorerna ger just effekten, så det är effekt du talar om. I exemplet har bilen med 300Nm vid 2300rpm en mycket bättre effektkurva om toppeffekten nu är den samma. Om dessa två bilar var utrustade med varsin steglös variator som utnyttjade varvtalet för maxeffekten skulle de accelerera jämsides. Vore variatorn inställd för att hålla 2300 rpm skulle naturligtvis den med 300Nm vinna, men det skulle gå saktare än i maxeffektaccelerationen. | |
| Varför är jämförelsen hoj mot bil orättvis? Jag valde ju objekt för att illustrera att trots att bilen har MER vridmoment iförhållande tills SIN vikt än vad hojen har i förhållande till SIN vikt, så blir bilen ordentligt förnedrad. | |
| Och: I fallet med bilarna som tomas drar: det är klart att din bil är snabbare i det fallet, den lämnar ju mer moment vid ett GIVET varvtal. Men om den andra bilen lämnar 200 nm/3750 rpm så är dom lika snabba. Och hade din bil lämnat 300 nm vid 1300 rpm så hade inte det räckt mot 200 nm/2300rpm, du hade då blivit frånåkt. | |
|
Ja, Tomas, det är fullt möjligt att bilen med 200 Nm accelerar bättre. Antag att din bil varvar 4000 rpm när du når växlingspunkterna (som är fallet med en del dieselbilar) och den andra bilen varvar 8000 rpm, då skulle bilen med lägre vrid accelerera bättre (förutsatt att ingen av bilarna har någon berg-och-dalbaneformad vridmomentkurva). Hela ditt tänk utgår från att bilarna arbetar på samma varvtal. Så är det naturligtvis ganska sällan. MC-motorer fungerar på samma sätt som bilmotorer i de avseenden som tråden handlar om, så det är mycket relevant att jämföra dem mot bilar. Citat: "Ni pratar om utväxlingar osv. och det kanske stämmer i teorin, men i verkligheten så slirar man inte på det varvtal där max effekt ligger utan man drar bilen genom varvregistret." Vi vet mycket väl att man oftast drar bilen genom växlar, och det vi säger (och teorierna) stämmer perfekt med detta. Det finns inga som helst problem med att hantera detta. Det är du som inte förstår, så sluta gärna att hävda med bestämdhet och ställ i stället frågor så har du en chans att få det hela förklarat, om du inte orkar gå tillbaka i tråden och läsa de förklaringar som redan getts massor av gånger. |
|
|
Nockenwelle>> Min bil varvar till 7000 om jag så önskar, jag har INGEN DIESELBIL!! Jag kan jämföra min bil mot en 328, samma vikt/effekt i originalutförande, misstänker att varvtal & växlingspunkter inte skiljer så otroligt mycket, eller? Ändå blir den efter "som skit" rent ut sagt när farten ökar. Jag minns inte exakt men det var över 10s i skillnad mellan 100-200. Och NEJ, min bil är inget under av CW-värde! |
|
|
Jag skrev dieselbil bara som ett exempel för att illustrera det hela. Vad du har för bil ändrar inte på resonemanget. Du har ju en T4 om jag minns rätt. Om du nu tror att den är 10 s snabbare 100-200 km/h så bör du nog söka förklaringen på helt andra områden än vridmoment. Det skiljer ynka 7% i vridmoment mellan en T4 och en 328i. Menar du på fullaste allvar att en så liten skillnad skulle göra 10 s mellan 100-200 km/h. Vad skulle då inte hända om skillnaden i vrid är 27 %? Eller 47 %? Inser du inte det orimliga i detta? Jag tror inte ett ögonblick att en T4 som håller tillverkarens effektuppgift och en 328i som också gör det skiljer 10s 100-200 km/h om bägge mäts på ett korrekt och likvärdigt sätt. I så fall har en 328i ett luftmotstånd som en lagårdsdörr. Tänk själv. En M3 E36 har både bättre vikt/effekt-förhållande och ett större vridmomentsövertag över min 330i,än de ynka 7% som skiljer mellan T4 och 328i, ändå är skillnaden mycket mindre än 10s. |
|
|
Många hävdar ett accelerationen beror på effekten. Det är inte helt sannt. Accelerationen beror på kraften! Och kraften F = P/V dvs effekten / farten. Därför hävdar jag att vridmomentet ger en sbättre bild, eftersom det ger en accelerration som är oberoende av farten. Om man t.ex. drar varvtalet från 3000 till 6000, är accelerationen hela tiden direkt beroende på momentet, och inget annat. Inom intervallet ökar effekten till det dubbla (grovt), men det gör INTE accelerationen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.