AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
281.576

Vridmomentets betydelse för en bils prestanda

Sida 50 av 62
FredricF
folke: Håller med fullständigt.
Man MÅSTE VETA att när man pratar om en motors "effekt" i databladen så talar man om den maximala effekten som motorn har vi ett visst varvtal. Vid alla andra varvtal är effekten lägre. Hur mycket lägre beror av en massa olika saker.
Samma sak gäller vridmomentet (1), det är maximalt moment vid ett visst varvtal, vid alla andra varvtal är det lägre.

/Fredric

(1) Inte riktigt sant. Man kan styra momentkurvan med motorelektroniken och på turbomotorer och liknande kan man ibland se en "platå" där momentet är konstant.
ro
63
rockabilly
e38 740ial 95
ge..
det är inte sticket o-100 jag syfftade på,, utan snarare om man kör i låt oss säga 70-90 och sedan trampar kickdown,,då kommer den riktigt bra faktiskt.
och det är ju inte någon större skillnad om bilen är full med folk,,vilket märks ganska tydligt i en bil med sämre ''vrid''?
jag räknar inte bmw m5 som vanlig standardbil utan jag menar typ volvo-tubo
och saab,ford,etc
sådana bilar har ofta mycket mer hk men dom drar ju inte iväg för det??

m.v.h

en v8 låter gött!
rockabilly :

citat "en v8 låter gött!"

Jodä! En kompis har en lagomt vass Chevelle med seriöst avgassystem, jävlar vilket skönt ljud det är i den! :-)
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

"slutsats: Det är alltså vridet på drivhjulen som avgör accelerationen!
Störst vridet får man på ettans växel. Var och en kan själv se att accelerationskuran lutar brantast på ettans växel."

Helt rätt. Och då kan man ju även se att det optimala vore ju att i alla lägen kunna ha en så låg växel som möjligt för att kunna maximera drivhjulsmomentet. Och ju längre man kan varva motorn med högt moment desto längre kan du ha den lägre växeln i.

Jag kan även ställa upp mot ovantsående caprice med roadstern då den har samma 350 nm att rejsa med... Men jag vet redan resultatet!
Ni
71
NilsT
520d -06
Ytterlggare en förklaring till varför "hästkrafterna" inte är direkt avgörande för accelerationen på samma sätt som virdmomentet.

Antag man kör på en och samma växel. Antag också att momentkurvan är helt flack, dvs. konstant moment över hela varvtalsregistret.
Då ökar effekten linjärt med varvtalet.
Skulle då bilen accelerera bättre för högre varvtal? NEJ, momentet är ju konstant.
Vsserligen tillför motorn mer energi per sekund, ju högre varvtalet är,
men det krävs också allt mer energi för att öka hastigheten en km/tim, ju högre hastigheten är. (Studera derivatan dE/dV, den som är matematiskt intresserad.
Om E = m*V*V/2 så blir dE/dV = m*V. Alltså ju större V, desto större tillskott av energi (dE) krävs för att ändra hastiheten dV.)

Med andra ord: Det är vridmomentet som har betydelse, och inte effekten.

ro
63
rockabilly
e38 740ial 95
detta skulle man nästan kunna liknas med effekt hos ett slutsteg till stereon,, många talar om hur mycket man har i watt hit och dit,
men vi är få som nämner strömkapacitet..
alltså hur mycket ström som slutsteget klarar av att leverera!
då detta är mycket mera relevant för att få någon riktig kraft i ljudet.

skulle man här då kunna säga att HK = WATT och VRIDMOMENT = STRÖM.

en v8 låter gött!
Effekt/ström ut till en högtalare i ljudsammanhang är lite annorlunda eftersom dessa står i fast förhållande till varandra enligt Ohms lag och/eller effektlagen i densamma. Den tredje parametern i detta sammanhanget är belastningens resistans (i detta sammang impedans eftersom det rör sig om växelström). Denna är visserligen inte riktigt konstant i praktiken men anges ändå till t.ex 4 eller 8 Ohm, sen är det bara att räkna på detta, ström/effekt följs alltid åt osv.
Om t.ex ett visst slutsteg sägs kunna lämna 100W in i en belastning av 4 Ohm så blir strömmen 5A (roten ur P/R), varken mera eller mindre. Vid t.ex 250W i samma last blir strömmen 7,90A osv.
Att man sedan inte sällan anger lite glädjesiffror i stereosammanhang är en helt annan femma men ström eller effekt spelar ingen roll så länge siffrorna bara är ärliga och riktiga.
Effekt är alltid watt (som är den korrekta SI-benämningen) men vridmoment går tyvärr inte att jämnställa med ström i elsammanhang.

FP
FredricF
NilsT: Effekten = Vridmoment * Varvtal.
Effekt, vridmoment och vavtal är starkt kopplade till varandra. Effekten är helt enkelt ett mått på vridmomentetn gånger varvtalet.
Att fundera över om det är vridmomentet eller effekten som ger acceleration är en smula löjligt. Ibland kan det vara enklare att räkna på den ena eller andra sättet, beroende på vilken information man har.

Att effektsiffran (dvs max effekt) kanske är en smula mer intressant än momentsiffran (max moment), om man funderar över hur snabbt en bil kan accelerera, beror på att effektsiffran (max effekt) innehåller mer information (den är t.ex. oberoende av varvtalet och utväxlingar mm.).
Sedan finns det självklart andra saker än just maximal effekt som påverkar hur fort det accas.

/Fredric
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
NilsT

"Med andra ord: Det är vridmomentet som har betydelse, och inte effekten."

För *en given växel* ja!

Detta har redan sagt otaliga ggr i tråden. Dock kan bilen trots det accelerera mycket bättre om man tillåts använda växellådan..

Här är en mycket enkel formel som beskriver accelerationen a som bilen har för en given hastighet v. M är bilens massa och P är motorns effekt.

a = P / [v * M]

Du ligger och kör med ditt flacka vridmoment på t.ex. 2800 rpm
och kör på 3:an. Accelerationen är konstant oavsett varvtal på denna växel.

Som exempel kan vi ju säga att:
v=50 km/h=14 m/s
M=1500 kg
P=107 hkr=107*0.7354=78.7 kW=78700 W

a = 78700/[14 * 1500] = 3.75 m/s^2

Ja så växlar du ner till en tätväxlad 2:a vid *exakt* samma hastighet.
Endast P ändras, nämligen ökar (eftersom varvtalet ökar).
Som exempel kan blir P=120 hkr om nerväxlingen är
sådan att varvtalet nu blir 3140 rpm.

P = 120 hkr=88248 W och accelerationen blir:

a =88248 /[14 * 1500] = 4.2 m/s^2

Eftersom vridmomentet är konstant är accelerationen
även på denna växel oberoende av varvtalet, dock är
den högre än tidigare nämligen 4.2 m/s^2.

"För varje given *hastighet* v gäller att man ska maximera
effekten P för att maximera accelerationen a."

Svekke
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Det hela är mkt enkelt: Ju snabbare motorn kan snurra desto lägre utväxling kan man i det läget ha vilket resulterar i högre drivhjulsmoment vilket i son tur ger högre acceleration. Och ju fortare motorn snurrar desto mer effekt ger den, om inte vridmomentet sjunkigt för lågt. DEtta har sagts hur många gångers om helst i tråden. En motor på 200 hk och 1 nm kommer alltid att kunna prestera dubbelt så mkt jobb som en motor med 100 hk och 10 miljarder nm.
Ni
71
NilsT
520d -06
Det är rörande när folk försöker berätta för mig att effekten = vrid * varvtal.
Jag hade nog tentat av detta innan någon av Er hade körtkort ;-)

Nu till saken:

Följer accelerationen momentkurvan eller effektkurvan?

Svar: Accelerationen följer momentkurvan!

Redan Isac Newton insåg att accelerationen enbart beror på kraften!
Effekten är ointressant. I annat fall skulle accelerationen öka med varvtalet vid konstant vrid. Så är det ju inte. Likadant när man släpar en låda med konstant kraft. Visserligen är blir effekten större, ju högre hastighet man uppnår, men accelerationen beror fortfarande enbart på kraften. Inte på effekten!
(P = f * V)

Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

På en given växel JA!!!!! Men bilen accelererar fortare på ettans växel än femman! Och ska du acca så fort som möjligt gäller det att hå så låg växel som möjligt. Och ju högre du kan varva motorn desto längre kan du använda den lägre växeln utan att växla upp. När du växlar så kommer du förmodligen (oftast) få ett något högre moment från motorn, eftersom vridmomentet brukar maximeras en bra bit nedanför maxeffekten, men du kommer att få mkt lägre moment på drivhjulen pga av den högre utväxlingen.
Om man tittar på hur en automatlåda eller steglös växellåda jobbar så förstår man att max acceleration får man vid max effekt och inte max vridmoment.
Om det är sant att det accar bäst vid toppen på momentkurvan på given växel så lyckas då alla bilar jag kört dölja det väl. Det känns då som det axar bättre vid effekttoppen.
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Intressant när en dieselåkare gör entré och skriver att "Accelerationen följer momentkurvan" och sågar 95% av det som dom 50 sidorna handlar om:-)

Jag håller dock med, till viss del. Visst har effekten en inverkan på resultatet av accelerationen, men detta i förhållande till varvtalet och utväxling. Och effekt kontra varvtal brukar man benämna moment. Sedan måste man ju betänka att det tar tid att växla oxå;-)

Min bil är överladdad, mellan 100-150 så tar det 4,5s på trean och 5,5s på fyran. Jag skulle bli överaskad om en bil med sugmotor och femväxlad låda och samma vikt/effekt-förhållande klår denna lilla skillnad mellan olika växlar.
Eller om vi tar 70-130 på trean på 4,6s. Jag gissar att sugmotorbilen gärna vill gå ned på tvåan och växla för att den saknar "vridet". Med sugmotor så menar jag då inte en 8-liters V10 utan snarare en motor typ M3-E36.
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Varför tror du att den accar på 4,5 sekunder på trean och 5,5 sekunder på fyran? Varför är accet bättre på trean än på 4:an? Du vet väl svaret? Jag försår inte vad ditt argument har att göra med motorns vrid att göra öht. Jag menar att även om din motor hade 0565198365981365387598430654321875318nm så skulle den inte klara av att acca speciellt mktsnabbare för det med samma vikt/effekt förhållande.
Att du har en hög siffra för vridmoment säger bara att du har hög effekt för varvtalet, men ÅTERIGEN den siffran betyder inte ett skit utan ett varvtal. 500 nm vid 4000 rpm är dubbelt så starkt som 500 nm vid 2000 rpm. Tänk så här: antingen har du samma hastighet vid de bägge varven och då är den högvarviga motorn dubbelt så stark, eller också har du samma utväxling, men då går den högvarviga dubbelt så fort
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
NilsT har du bara en växel så får du den maximala accelerationen vid momentmaximum, ja.

Men antag att du ligger på trean på momentmaximum säg 3000 varv i 90km/h. Trycker du plattan i mattan får du den maximala accelerationen som du kan få på just treans växel.

Men, petar du ner ett hål och hamnar på 4500varv dvs närmare effekttoppen men vid ett lägre vrid från motorn än du nyss hade på trean. Ändå kommer du få känna på en ännu större acceleration!

Men är du bara ute efter att änna maximal g-kraft för en kort stund ska man lägga sig på ettan vid momentmax och gasa på.
Vill man accelerera 0-200 lägger man sig på runt maxeffekten på varje växel.

Alltså utnyttja växellådan och sikta in dig på maxeffekten så händer det grejer!
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Jag ska (återigen) bidra med en korrekt formel som involverar
just motorns vridmoment och acceleration:

a: acc
T(m): motorns vridmoment
u: utväxling
r:hjulradie
M: bilens massa

a = [T(m) * u] / [r * M]

r och M är konstanter.
Alltså beror accelerationen på
1. motorns vridmoment
2. utväxlingen

Det tjänar inget till att prata om endast vridmomentet T(m)
om man inte samtidigt anger utväxlingen u.

Eller också kan man lika gärna använda sambandet för
effekt så blir det enklare:

a = P / [v * M]

Båda sambanden är korrekta, bara det att den med
effekten är enklare.

"För varje given *hastighet* v gäller att man ska maximera
effekten P för att maximera accelerationen a."

Svekke
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Beppo>>
Jag försökte påvisa en ganska liten differens mellan 3'an och 4'an på en bil med bred vridmomentskurva. Man brukar säga att "den har så bra vrid att det inte spelar så stor roll vilken växel man ger full gas på". Detta skrevs bl.a. om nya 335 när den kom, likaså 330D när den kom.
Tar man då istället en högvarvstrimmad sugmotor med klent vridmoment så brukar man kunna vänta tills typ 2000 rpm före rödmarkeringen innan "det händer" något. För en sådan bil brukar det inte skilja 1s mellan 3'an & 4'an i nämnda fartregister. Därför har vridmomentet betydelse!
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Nej, Tomas, det är inte vridmomentet som gör det du beskriver. Det är inte så enkelt som att högt vridmoment ger bredare register. MEN, om du har två motorer med samma toppeffektvarvtal har den med högre vridmoment troligen högre mellanregistereffekt, men det är alltså effekten i mellanregistret som ger den bättre accelerationen. Om du däremot jämför motorer med olika toppeffektvarvtal kan du inte tänka så.
En motor med 100 Nm genom hela registret upp till 8000 rpm har lika starkt mellanregister som en motor med 200 Nm genom hela registret upp till 4000 rpm som maxvarvtal.
Vridmoment är helt enkelt inte ett mått på mellanregistereffekt.
jippi, fick de 1000:e inlägget
klart vridmomentet har betydelse för en bils prestanda. om det är lågt vid låga varv så bör man varva högt för att få ut effekt. men om det är högt vid låga varv så........ ja

min bmw 324td hemsida Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.