AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
281.550

Vridmomentets betydelse för en bils prestanda

Sida 5 av 62
Nilssen:

"Ett kort tjut från drivhjulen och sedan slungas bilen iväg i ett våldsamt tempo.Hur lätt som helst!Upp till 200 är visserligen Porschen/Lambon snabbare men sen är det AMG-dags.Det lägsta luftmotståndet-0,29Cw och det otroliga VRIDMOMENTET ÄR SVAR PÅ HUR DET ÄR MÖJLIGT" (AMS nr2 -jan 02)

Det var ju just på grund av okunniga uttalanden som citatet ovan som jag startade denna tråd!
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Bjoerck: ponera att vi åker på 5:an i 220 då, det varvar 6000 rpm (motoreffekten är 301 hk vid det varvtalet - förluster i drivlinan 15,8%).
Utväxlingen = 0,81 för femte växeln och 3,91:1 för bakaxel.
Vad blir drivhjulsmomentet? Hur ser beräkningen ut? Mycket tacksam för svar!

//HD91

__
M5 E34 Limousine register
M(2) = P / w(2)

w(1) = 6000 rpm = 628 rad/s

P = 301 hk = 221 000 W

P(korr) = 221 000 * (1 - 0,158) = 186 082 W

w(2) = w(1) * (1 / 0,81) * (1 / 3,91) = 198,3 rad/s

M(2) = P(korr) / w(2) = 186 082 / 198,3 = 938 Nm

Om det är din M5:a som värdena kommer ifrån så kommer kraften på respektive bakhjul bli, förutsatt originaldimension, 1456 N. Totala drivkraften är alltså 2913 N.

Om ettans växel* istället används erhålls ett drivhjulsmoment, M(2), på 4055 Nm. Det ger en drivkraft på 12 593 N fördelat på de båda bakdäcken. J

Jämför gärna de olika drivhjulsmomenten med motorns maximala moment.

*Antar utväxlingsförhållandet 3,5:1
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
ingen som kunde förklara min fråga om man kan översätta effekt till kilo (kg)? Hur många kilo kan 200 hästkrafter utan utväxling pressa?

// Erik

----
Hellre 4wd än Fwd! :-)
Ka
195
Karl Wågman
528i -84
528i -86
525i -95
Heinz:

Effekten är produkten av kraften som verkar på lasten och hastigheten som lasten har (får av kraften). Du får alltså införa fler villkor för att få svar på din fråga. Ett kilo är 9.82 N om du skall räkna på det...

Det finns en gammal sägen som säkert nämnts tidigare i denna tråd om att en hästkraft kan lyfta 70 kg vertikalt på en sekund. Detta skulle ju innebära att 200 hk skulle kunna lyfta 70 kg vertikalt på en tvåhundradels sekund eller varför inte 1400 kg på en sekund. Personligen är jag lite skeptisk till denna typen av jämförelse.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Den här definitionen att lyfta 70 kg vertikalt på en sekund har en viss grund, men det är nog 75 kg som skall lyftas. Om en massa om 75 kg lyfts en meter tillförs den en lägesenergi på 75x9,81x1 = 735,75 Joule. Utvecklas 735,75 Joule på en sekund, ja då utvecklas 0,73575 kW, vilket motsvarar en hästkraft.

Denna defintion bortser från förändringar i rörelseenergi hos massan, således antages att den ej ökar eller minskar sin hastighet då den lyfts en meter.
Jag har för mig att hästkraftmåttet kommer ifrån när man använde hästar för att hissa upp kolet från gruvorna. Det skulle kunna förklara varför man har valt just att mäta det som att man lyfter upp en vikt i en viss hastighet.
12 stones är 76 kg, så vikten kan komma därifrån.

----
Projekt Ascona B: Länk
Det kanske skall tilläggas att man lyfter en meter vertikalt.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Ni formeldiggare kan kanske räkna ut vridmomentet på de motorer som vi renoverar :)) De har rätt bra "lågvarvseffekt."
Max rpm 904/ effekt kW alternativ beroende på cylinderantal
1783kW /2236kW vid 904rpm. Cylindervolymen ligger på straxt över 10 liter per cylinder och kan vara upp till 16 i antal.
dubbelturbomatade V motorer.
tomgången ligger på 300rpm.

///MVH Hasso
Länk
Kan det inte vara så att många av dom som snackar om
"ett otroligt vrid" osv. menar att motorn har rejält med hk kvar även långt ner i varvregistret?

Säg att Caddyn i Suggan ger 190hk, och dippar till 160 efter växling, tack vare "otroligt vrid" genom 8 liters volym?

Och Japsmotorn på 190hk bara ger 90 efter växling?
Och många sekunder går när den ska kämpa sig upp mot varvtalet där den börjar ge samma effekt som Caddyn?

Japsen kan nog flytta Suggan lika bra som Caddyn, om den har en typ 10-växlad låda så den kan hålla sig runt effekttoppen under hela accelerationen?

Några små funderingar bara...
Visst är det så att man förknippar ett massivt vrid med hög effekt vid låga varv.
Däremot skall man komma ihåg att acceralationen följer vridmomentskurvan på en given växel.
jo
23
johnez
320iC -93
Jag tror som t-501, om jag efter att ha fattat tråden rätt...
När man talar bra vrid så är det hög effekt eller stor del av hästarna redan på lågt varvtal, tänk om det fanns "dynamiska växel lådor så motorn jämt jobbade på sin topp oavsett vilken fart det var på bilen, då skulle man slippa "tappet" av effekt vid en växling.. lite hög bensin förbrukning skulle det dock bli..
Johnez. Det finns, men sådana kraftöverföringar tar massor av effekt.
Flåklypa: Vad menar du med "accelerationen följer vridmomentskurvan på en given växel"? Det är korrekt om du åsyftar vridmomentet på drivhjulen, i övrigt ej. Kraftigast acceleration ges alltid vid motorns maxeffekt (såvida utväxling föreligger).

Hasso: 18 844 respektive 23 631 Nm. Det är till och med mer än i min Jagga? Lokmotorer?
K.
151
K.N.
525iA Touring -93
Johnes,
Aldrig hört talas om remjohan alias DAF? Den har precis det du efterfrågar, dynamisk utväxling som man kan välja att lägga på motorns effekt-topp eller vid bästa verkningsgrad!

Vorsprang dürch Wirkungsgrad.
K.
151
K.N.
525iA Touring -93
Hasso,
Finns det några lok kvar med tvåtaktsdieslar? Är de i så fall kompressormatade, eller har man löst luftmatningen på annat sätt?

Vorsprang dürch Wirkungsgrad.
Acceralationen kommer att stå i proportion till vridmomentet på en given växel, ex. trean. That´s the fact.
Vridmomentet i motorn.
Flåklypa: Jag missuppfattade det du tidigare skrev. Det stämmer att accelerationen står i prorortion till motorns vridmoment förutsatt konstant utväxling. Jag rörde ihop begreppen lite! Det luriga är att vridmomentet ändras i proportion med utväxlingen.

Låt säga att en bil kör i konstanta 100 km/h. Utväxlingsförhållandena för 2:an och 4:an är 7,00 respektive 4,00. Vid 100 km/h jobbar motorn på sin momenttopp som är 300 Nm vid 3000 rpm. Det ger ett drivhjulsmoment på 300 Nm * 4,00 = 1200 Nm. Växlar föraren ned till 2:an kommer varvtalet stiga till 6500 rpm och motorn förmår leverera 200 Nm. Drivhjulsmomentet blir då 200 Nm * 7,00 = 1400 Nm. Således tjänar föraren på att utnyttja låga växlar och höga varv vid acceleration.

Jag håller med till fullo i ditt resonemang, Flåklypa!
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Är jag helt ute och cyklar om jag påstår (har hört/läst detta ngnstans) att man gärna vill ha det varvtalet som vridmomentet är störst vid på samma varvtal som då hk är störst?

*BAWORAK*
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.