AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
281.575

Vridmomentets betydelse för en bils prestanda

Sida 47 av 62
Ni
71
NilsT
520d -06
Att diskutera vridmoments betydelse, är ungefär lika meningsfullt som att diskutera vattnets betydelse för sjöfarten. Självklart är max vrid helt avgörande om alla andra faktorer är är lika (utväxling, drivhjulets radie, etc.)

be
276
bewing77
330i Sedan -08
Tomas> Nu tappade du mig igen. Varför skulle jag plocka fram vridmomentskurvan för att visa motorns prestanda så att den jag försöker visa den för själv måste beräkna effekten? Varför inte plocka fram kurvan över effekten istället, då det är den som är intressant för hur fort bilen går? Känns meningslöst att säga det för tredje gången (utöver alla andra gånger andra har sagt det) men återigen: Effekten är vad som driver bilen framåt. Vridmomentet är en variabel som leder fram till effekten. Om två motorer har samma effektkurva och vikt så har de samma prestanda, oavsett om den ena har en miljon gånger mer vridmoment än den andra. Detta är inget som är öppet för diskussion.

Jag förstår helt enkelt inte vad du är ute efter. Varför försöker du inte argumentera för att en motors maximala varvtal är en intressant siffra för dess prestanda? Att säga att en bil med högt vrid har hög prestanda är presis lika inteligent som att säga att en bil med högt maxvarv har hög prestanda. Återigen, att argumentera för att vridmomentet avgör bilens prestanda är lika smart som att argumentera för att tiden det tar att färdas en sträcka bestäms av hastigheten, utan hänsyn till hur långt man ska köra. Om jag kör i 200 så tar det lika lång tid att åka från malmö till stockholm som från malmö till helsingborg, eller?

Det finns självklart fler exempel på detta. Vilken glödlampa lyser starkast? Den med 40W effekt eller den med 60W? Att man sedan kan uppnå 60W effekt med hög eller låg strömstyrka beroende på vilken spänning man har är ointressant, det är hur hög effekt den har som avgör hur starkt den lyser. precis som med bilar.

En överladdad motor med samma effektkurva som en sugmotor har inte bättre prestanda. En överladdad motor med en annorlunda effektkurva kan vara snabbare, precis på samma sätt som två sugmotorer kan vara lika snabba. Vad är din poäng?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Den här tråden är rätt kul , min trätobroder bjoerck startade den 2003 och det postas fortfarande då och då. "The only subitute fore cubicinches IS more cubicinches".

///MVH Hasso
Länk
Popcornen är slut för länge sedan och trådj**eln lever fortfarande! :D
Alla bra liknelser är gjorda, varför ge upp nu efter 47 sidor och fyra år? ;)

Mvh,
/Wille
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Jag trodde jag gjorde det sjukt tydligt när jag plockade fram en video där det på bästa möjliga sätt illustrerades att man genom max effekt uppnådde snabbast möjliga accelration. Eller var det ingen som förstod det?

Det är konstaterat flera gånger tidigare i denna tråd att man genom hög effekt uppnår snabb accelration, men genom högt vridmoment uppnår hög körbarhet = man behöver inte växla så ofta. Men genom att ha hög effekt så accelrerar bilen snabbare. Man kan ha 1000nm och 50hk men fortfarande inte göra 0-100 på snabbare än 30s. eller 800hk och 100nm men göra 0-100 på 3s.

// Erik
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
för övrigt har lastbilen jag kör ungefär 2800NM och 550HK. Jag kommer snabbare upp i fart än kollegan som har 480hk och lika många NM. Vi har samma utväxling och varvar följdaktligen lika mycket, men växlar vi ner och får upp varvet till max effekt så har jag med mina 550hk högre hastighet i slutet på en backe än min kollega med 480hk och lika många nm.

// Erik
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Heinz_ Keller:Du visade det väldigt tydligt med filmen, Hatten av för det!

Mpower
FredricF
Heinz_Keller: Audin har har en multitronicväxellåda. Självklart skall man då ligga på max effekt. Diskussionen om max vrid gällde slira på kopplingen.

BjörnB: Ja, jag är helt säker på att om man skall slira skall man hålla varvet vid max vridmoment. Det beror på att koppligen alltid överför vridmomentet (och inte effekten), dvs om man slirar på kopplingen så har man till växellådan samma moment som motorn men vid ett lägre varvtal. Man vill alltid ha så högt moment som möjligt för att få ut så hög effekt som möjligt och det får man vid det varvtal där motorn har max vridmoment.

Min enda orsak till att posta i den här tråden är att försöka sprida lite fysikkunskaper. Inget som sagts de senaste 46 sidorna (av 47) har egentligen innehållit nåt nytt.

Jag säger det igen:
Varvtal gånger vridmoment är lika med effekten. Exakt och alltid. Det är DEFINITIONEN av effekt. Används inte SI-enheter för vridmomen, varvtal och effekt måste man också multiplicera med en konstant.
Det är effekten motorn utvecklar i varje givet ögonblick som avgör hur fort en bil accelererar just då (ja, plus bilens fart, vikt, luftmotstånd mm förståss).

Effekten är praktisk att använda för den förändras inte när den transporteras genom växellåda och slutväxel vilket både varvtal och vridmoment gör.

Om man vill kan man prata om _bara_ effekten men att tala om vridmomentet är meningslöst om man inte vet varvtalet.
bewing77's liknelse vid ström och spänning i en lampa är helt korrekta, vet man bara det ena så vet man ingenting om hur starkt lampan lyser men vet man effekten, utan att veta varken strömmen eller spänningen, så vet man hur mycket den lyser. (Effekten är lika med strömmen gånger spänningen)

/Fredric
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
FredrikC
Vad är skillnaden mellan en multitroniclåda och att slira på kopplingen då? Det är variabel utväxling i den lådan och med andra ord exakt samma sak som att slira på kopplingen! Är inte riktigt med på vad du syftade på. Att ligga å slira på kopplingen vid max vridmoment för att uppnå snabbast accelration? Var det inte det som frågan var? Så uppfattade jag det som iaf. Det var därför jag lade in videon som med all tänkbar tydlighet visar att man ska ligga på max effekt och slira istället för max vrid. Max vridmoment på en sådan motor torde ligga någonstans mellan 3 och 4000 varv... men den är ändå hyfast varvvillig gämfört med många andra turbomotorer med hyfsat moderat effekt uttag. 200hk och 300nm? typ?

// Erik
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

"BjörnB: Ja, jag är helt säker på att om man skall slira skall man hålla varvet vid max vridmoment. Det beror på att koppligen alltid överför vridmomentet (och inte effekten), dvs om man slirar på kopplingen så har man till växellådan samma moment som motorn men vid ett lägre varvtal. Man vill alltid ha så högt moment som möjligt för att få ut så hög effekt som möjligt och det får man vid det varvtal där motorn har max vridmoment"

Ja fast du får högre acc där maxeffekten är ändå, då maxeffekten är vid ett högre varvtal än maxvrid och då kan utväxlingen var alägre=högre vridmoment på hjulen! Därför skall varvtalet hållas på maxeffekt! Inte på maxvrid!!
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
Rätt Beppp!

MULTITRONIC!
Max accelration vid max effekt!

Tittade ingen på filmen/filmerna??
eller har audi konstruerat en växellåda på fel sätt?!?!

// Erik
FredricF
Heinz_Keller: Multitronic: Länk
I korthet;
Variabel utväxling (typ DAF), ingen kopplig annat än vid start och om man studerar videon ser man att vid starten varvar motorn först upp till ca 3200 varv och slirar på kopplingen tills farten är uppe i ca 40. Då är är koppligen helt uppe och bilen varvar vidare mot 5800 där den sedan ligger och låter växellådan jobba.
Jag har tittat runt på youtube på andra liknande videos och där ser man ett liknande beteende men inte lika markerat, kanske har just den här snubben fegat lite i starten..

Beppo: Ditt resonemang gäller bara om det finns en lägre växel att ligga på där motorn inte övervarvarar. Vid t.ex. start från stillastående finns inte det så där bör man ligga på max vrid tills man nått farten som gör att man ligger på max vrid utan att slira och där skall man naturligtvis släppa koppligen helt och varva vidare mot max effekt.

/Fredric
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
Fredric

Jag tycker att ditt resonemang låter lite konstigt. Har inga vidare belägg för det och är inte speciellt duktig i varesig matt lr fysik. Men jag tycker det låter jävligt märkligt att man ska ligga och slira på kopplingen för att få mest ut av hastighetsökningen... Det har aldrig framkommit tidigare i denna tråd iaf. Det låter som att denna metod är mest lämpad för motorsvaga fordon där det tar typ 6-7 sekunder (alltså runt 10-13 sekunder) för att nå ca 100km/h. I mina ögon är det både tidsödande och vansinnigt på många sätt att göra på det viset.

Skulle jag göra så när jag drar mig igenom växlarna på lastbilen så skulle jag få sparken i.o.m. att jag skulle få byta koppling varje 1500 mil istället för var 100 000:e mil.

Det går inte ihop alls i mina öron... sorry. Teori och praktik går ju inte alltid ihop??

// Erik
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
6-7 sekunder på första växeln menade jag...

// Erik
Ni
71
NilsT
520d -06
Någon skrev: "Men jag tycker det låter jävligt märkligt att man ska ligga och slira på kopplingen för att få mest ut av hastighetsökningen... "

Men det är faktiskt sant! Om motorn får gå på högt varvtal, levererar den högre effekt. Även om man förlorar lite på slirningen, ger det bättre acceleration. Tydligast märks detta vid start från stillastående.

Teori och praktik går inte alltid ihop, precis som Heinz skriver ovan. Gäller i synnerhet vid slirning på kopplingen och i all synnerhet på lastbilar och motsvarande tunga fordon. Annars är det riktigt att slirkopplingen över för ett vridmoment och för att snabbast möjligt komma igång och accellerera gäller att ligga på max vrid. När detta moment är över gäller att ligga på max effekt konstant hela tiden. Detta är bara möjligt med steglöst variabel utväxling, som kan vara t.ex mekanisk, hydraulisk, elektrisk osv.
Bortsett från rykande lameller, observera att ingen annan steglös utväxling heller är förlustfri.
Exemplet med elektrisk effekt = ström x spänning är perfekt i sammanhanget och borde förklara att vridmoment som ena delen i samma formel för mekanisk effekt inte ensam säger så mycket, och i synnerhet säger inte högt vridmoment att detta ger hög effekt, precis inte t.ex hög ström i en krets automatiskt betyder hög effekt i slutänden.

FP
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
FredricF

"BjörnB: Ja, jag är helt säker på att om man skall slira skall man hålla varvet vid max vridmoment. Det beror på att koppligen alltid överför vridmomentet (och inte effekten), dvs om man slirar på kopplingen så har man till växellådan samma moment som motorn men vid ett lägre varvtal. Man vill alltid ha så högt moment som möjligt för att få ut så hög effekt som möjligt och det får man vid det varvtal där motorn har max vridmoment."

Har funderat vidare på detta och jag du har helt rätt! (Synd att jag fick flera anhängare av denna vilseledande liknelse)
Vid fallet slirande koppling på lägsta växeln gäller att överföra maximalt vridmoment i kopplingen. Beroende på att du inte kan påverka varvtalet ger högsta vridmoment också störst överförd effekt i kopplingen.

I och med detta är jag helt på din linje i samtliga resonemang!

To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Jag tycker det känns lite fel att man ska slira på kopplingen för att få fart på bilen, det motsvarar väl inte riktigt det sättet som vi kör på eller?

Heinz>>
Vad är det för lastbilar med 480 resp. 550 hk vi pratar om?
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Tomas: "Jag tycker det känns lite fel att man ska slira på kopplingen för att få fart på bilen, det motsvarar väl inte riktigt det sättet som vi kör på eller?"

Nej, givetvis inte och det tror jag samtliga i tråden är överens om!

Exemplet jag tog upp gällde för en 2-takts 250cc racer. Exemplet var ganska illa valt samtidigt som jag felaktigt skrev att jag höll varvet vid maxeffekten. Istället låg jag troligtvis på maxvridmoment och slirade på kopplingen. Tyvärr verkar detta illa valda exempel endast förvirra diskussionen ytterliggare, sorry.

FredricF
Tomas: "Jag tycker det känns lite fel att man ska slira på kopplingen för att få fart på bilen, det motsvarar väl inte riktigt det sättet som vi kör på eller?"

Jodå, så kör väl alla med manuell låda, men bara vid start från stillastående. I högre farter så ligger nog sällan varvtalet under max vrid.
Fast har man uppåt 300 hästar så blir det svårt utan launch control eller liknande hjälpmedel. Dessutom börjar väl greppet sätta begränsningen.

/Fredric

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.