AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
281.626

Vridmomentets betydelse för en bils prestanda

Sida 41 av 62
jo men vridet/kraften har stor betydelse vid starten
4.28 sek till hundra för den svintunga mercan på 2220kilo är djävligt imponerande
testet
Länk

Länk
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
vrid och kraft är inte samma sak.
No
5.161
Nockenwelle
Dessutom, kraft behövs för att accelerera en bil i alla farter, inte bara i starten.
och om ni sen kollar till 300km/h så gör merchan på 30.6sek och vad klarar bmw;:n det på?
alpinan b5 går på 52.7sek

22 sekunder långsammare i den hastigheten är djävligt långt,hehe

merchan lägger i femman i 310km/h så man kan inte säga att den är direkt växlad för snabba starter, vid 350km/h avstannar accelerationen
så man kan lugnt påstå att bmw har både mindre toppfart och har en mer anpassad växling för 0-100,200,300 än mercan
så trots likvärdiga viktförhållanden så skiljer det oerhört mycket, men det förklaras också givetvis av högre effekt
mb:n är ett monster tyvärr
och tyvärr är till och med den slö om man jämför med brabus monster
Länk

Länk
No
5.161
Nockenwelle
Helgont, kan du på ett någorlunda stringent sätt förklara hur dessa Merca-uppgifter skulle bevisa att vridmomentet ger prestanda?
trots att mercan och bmw har samma viktförhållanden men mercan har ett betydligt sämre växlings förhållanden än BMW
och att i BMW M5:a så startar man med en sk launchcontrol där den ligger på 4000varv? och mercan startar från tomgång så kör mercan fullständigt skiten ur BMW:n och pissar på den.
gillar man bilar så måste man bara bli imponerad över den motorn

jamenar om mercan hade startat med 4000varv vad hade hänt då?

eller har jag fel?
ni tog ju upp om viktförhållanden också och just pga att mercan tvingas starta från botten medans BMW "ligger beredd" så körde jag den jämförelsen

viktförhållandet har ju som benämt inte lika stor betydelse i fart utan då har den högre effekten/vridet betydelse givetvis vilket förklarar förnedringen

eftersom den har högre vrid så får den också högre medeleffekt direkt från botten det vi dieselägare kallar riktig kraft,hehe
eller har jag fel?

Länk
FredricF
Hmmm. stämmer 2200kg för E65 AMG?
Enligt Länk så har E63 AMG en tjänstevikt på 1840kg. Varför skulle E65 vara 350kg tyngre?

/Fredric
FredricF
Svar på min egen fråga: Det är S65 AMG Länk som har tjänstevikt 2250kg och 612 pållar samt sägs rusa 0-100 på 4.4s.
Den skall f.ö ha 275or bak. Har den kanske helt enkelt bättre grepp än M6 som tar hela 4.6 såsiga sekunder på sig enligt BMW?

Fast kolla in vridet hos E65 AMG som specas som 1000Nm vid 2000-4000 rpm och toppeffekten som är 612hk vid 4750–5100rpm.
Det betyder:
285 hk / 2000 rpm
570 hk / 4000 rpm
612 hk / 4750 rpm
612 hk / 5100 rpm
Vid ca 3550 rpm har den samma effekt som M6an och vid halva maxvarv (2550) har den 60% av toppeffekten.
Det är ju inte en bilmotor! Den hör mer hemma i ett lok.

/Fredric
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Fredric>>
Man kanske skulle kunna sammanfatta det med att Mercan har ett ganska schysst vridmoment?

Aj aj aj, nu var vi där igen....:-)
Jag menar ju självklart att Mercan har en hög medeleffekt. Undra hur mycket försäljarna på en bilfirma ska klia sig i huvudet när jag efterfrågar en bil med hög medeleffekt.... "Öhhh, vad menar du?"
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

MEN: Om nämnda merca skulle ha en motor som ger 612 hk och bara 250 nm i maxmoment, hur skulle den axxa då?
No
5.161
Nockenwelle
Jag får väl återigen försöka ta ett exempel som jag ännu inte fått något tillfredsställande svar på.
Vi har två motorer: A och B. A ger 400 Nm hela vägen upp till 4000 rpm, där den klipper helt. B ger 200 Nm hela vägen upp till 8000 rpm, där det tar slut. Bägge ger maximalt 228 hk. Bägge ges för respektive motor optimal utväxling.
Om det nu är så att vridmoment skulle vara liktydigt med brett effektregister och eller hög medeleffekt, borde ju motor A med 400 Nm uppvisa det. Gör den det?
Vore tacksam för svar från framför allt Tomas och helgonet.

To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Beppo>>
För att få ur 612hk men begränsa vridet till 250Nm skulle innebära sådana varvtal att en renovering var 100'e mil nödvändig. Men visst skulle det innebära liknande acceleration med korrekt anpassad utväxling.

Nockenwelle>>
Accelerationen blir samma om utväxlingen är optimerad, självklart!

Jag tycker hela tiden att man svamlar iväg och jämför 2 helt skilda motorer osv. för att krångla till det hela. Jag har säkert skrivit 4-5 ggr om min egna överladdade motor som jag kan ge 300 eller 400Nm vid 3000 varv men med samma max effekt, och det programmet med det högre vridmomentet är snabbast. Detta får mig osökt att fundera lite över dom praktiska kunskaperna hos vissa, undra hur många som ens provat motormappning och vet vad som händer när man ändrar momentet hos motorn. Det verkar vara många som läst det teoretiska på KTH och gladeligen påpekar detta men som inte har praktiserat det i verkligheten.

nockenwille och beppo?
varför är mercan snabbare än bmw:n trots sämre utväxling,ligger på tomgångs varvtal och samma vikt/effektförhållande?
får ju inget svar
erkänn nu att tack vare det höga vridet så är den snabbare från botten

Länk
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Men den skulle kunna vara lika snabb om den hade 612 hk och o,0000000000000000000000000000000000000000001 nm.... det är effekt som är det intressanta. Att vridet skulle ha ngn betydelse är för att vridet på nämnda merca utveckals vid dessa varvtal! Hade den inte kunnat varva så mkt med den kraften så hade den inte varit så snabb!
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Förresten, vad har mercan för utväxling? Den måste nå samma hastighet på varje växel vid 5100rpm som Bmwn har vid 7750rpm. Gör den inte det så är den fördelaktigare växlad...
jimmy/bmw
Helgonet jag svara på frågan på förra sidan...
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Men Beppo??
Hur löser du själva starten med "o,0000000000000000000000000000000000000000001 nm"??
Antingen får du växla bilen så att den gör 5km/h som mest på ettan eller så får du ha en koppling som är tillverkad i något material som inte är uppfunnet ännu!

Det är ungefär som det med lastbilen som vi varit inne på förut. Varför har dom 600hk och 3000Nm när man lika gärna kunde ha 600hk och 50Nm. Det känns som att man har lite bättre förutsättningar att knuffa iväg 60ton med 3000Nm än med 50Nm.
jimmy/bmw
För att den första har mycket bättre hålbarhet och går billigare
Undrar om inte diskussionen svävat ut en aning nu? Det är bra att tydliggöra med belysande exempel osv, jag har själv bidragit med en elmotor osv. Men som redan skrivits, formler och teorier är bra men till en viss gräns. Nu får vi kanske hålla oss till praktiskt realiserbara motorer, som finns att tillgå just nu osv. Att olika karaktäristik kan ge olika resultat för t.ex acceleration upp till 100 eller 200 är väl ganska klarlagt, likaså att max effekt till slut ändå bestämmer resultatet osv. Men som sagt det skall gå att använda motorerna och bilarna också, inte bara i teorin utan på vägen.

FP
No
5.161
Nockenwelle
Nockenwelle>>
Accelerationen blir samma om utväxlingen är optimerad, självklart!

Just det Tomas. Bägge dessa motorer – A och B och B som inte alls är några orimliga motorer utan realiserbara – ger samma prestanda, samma medeleffekt, samma segdragning, men helt olika virdmoment. Vad säger då vridmomentet? Vad kan man dra för slutsats av vridmomentsiffrorna?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.