|
Sida 34 av 62
|
|
|---|---|
|
Nockenwelle: I ditt exempel så skriver du att om bilarnas ges likvärdig utväxling så kommer de ha samma prestanda. Menar du att de då ska ha samma utväxling eller att utväxlingen ska vara vald så att bil B ska vara lägre utväxlad, alltså varva dubbelt så mycket som bil A vid samma hastighet? För att det ska gå ihop för mig måste du ha menat de senare av det jag nämnde. |
|
| Precis, jag menade det senare, annars ges ju varje växel helt olika hastighetsområden och därmed helt olika användningsområden. Dessutom är det rimligen så man skulle göra om man konstruerade två fordon med dessa motorer. | |
| Joo, jag antog att du menade så men var tvungen att fråga.. =) | |
FredricF |
Det är i huvudsak effekt i relation till vikt som avgör hur snabbt en bil accelererar, vridmomentsiffran i sig har ingen betydelse. Dubbel effekt - dubbla accelerationen, dubbel vikt - halva accelerationen (vid låga farter, innan luftmotståndet tar över). Effekten är däremot inte densamma vid alla varvtal och man kan inte ligga på maxvarv jämt (om man inte slirar på kopplingen ;-). Två bilar med samma toppeffekt kan naturligtvis skilja sig mycket i effekt i lägre registret. Accsiffrorna 0-100 beror också på om man når 100 på 2an eller 3an. En extra växling tar tid. Vid höga effekter spelar naturligtvis greppet in. Accsiffror av typen "90-140 på fyran" beror på vilken effekt som motorn utvecklar på den växeln mellan de aktuella hastigheterna. Nu skulle man kunna invända att det vridmomentet och varvtalet som påverkar hur fort bilen accar. Och då har man rätt vridmoment gånger varvtal ÄR effekten. Om man känner vridmomentet vid ett visst varvtal så känner man effekten vid det varvtalet. Är det då inte vridmomentet som accar bilen? Nej det är vridmomentet GÅNGER varvtalet, dvs effekten som ger accelerationen. Fast naturligtvis är det inte så enkelt som vridmoment gånger varvtal. Den enkla formeln gäller bara om man använder SI-enheter som är Watt (W) för effekt Newtonmeter (Nm) för vridmoment och radianer per sekund för varvtal. Med hästkrafter, Nm och rpm (varv per minut) blir det ungefär: hk = (vridmoment i Nm * varvtal i rpm) / 7028 200Nm vid 4000 rpm ger ca 133 hästkrafter vid det varvtalet. (Brasklapp, jag kan ha räknat fel på konstanten 7028, men principen är rätt. Dax att sova nu.) /Fredric |
Helga |
Oberoende så känns det bättre att kraften kommer direkt utan att motorn behöver yla uppe vid 5.000 varv. Att piska motorn vid dom varvtalen för att få max effekt känns inte bra för mej. Ungefär som att vända kepsen fram och bak och spinna vid rödljusen. Hade jag haft råd så hade det stått en 335i/335d eller 535d på gården. Underbart att känna "vridet" mellan 2-3000 varv. //Helga |
|
Men dom har inte bara mycket vrid, de utvecklar således också relativt hög effekt vid låga varvtal jämför med många andra bilar. Underbart att känna "effekten" mellan 2-3000 varv. ;) |
|
|
och hög effekt på låga varv tackar man det höga vridet,haha underbart att känna vridet från 1500-5000varv Länk |
|
| Det är ju inte vridet som ger effekt, snarare tvärt om. Och det gäller alla varvtal, höga såväl som låga. | |
jimmy/bmw |
Nockenwellle precis man har ju hellre 500nm vid 7000rpm än vid 2000rpm. Men det är de inte diesel folket fattar dom verkar tror att de är lika mycket effekt :) |
|
Jag fattar fortfarande inte, är vridmoment något som är helt förkastligt då eller? Hög effekt i förhållande till ett lågt varvtal ger ju ett högt vridmoment, eller heter det "hög effekt i förhållande till varvtalet"? Alltså vridmoment är ett förkastligt uttryck? Så när jag ökar laddtrycket på min motor på lägre varvtal så jag får högre effekt på lägre varvtal så är det fel att säga att vridmomentet ökar? |
|
jimmy/bmw |
Säg att du laddar 1.1 bar vid 3000varv och får då säg 350nm där. Medans du med 0.8 bar vid 3000varv har 300nm. Då har du 149hk på 1.1bar och 128hk på 0.8bar vid 300rpm. Men säg att vi dubblar varven till 6000rpm men behåller 350nm där. Ja då kommer vi att ha 298hk vid 6000rpm. hjäpte de nå :) |
| Vridmoment är absolut inte ett förkastligt begrepp. Det som är förkastligt är de många missförstånd som sprids av okunniga motorjournalister. Det går inte att säga något om en bils prestanda på basis av vridmomentet ensamt. Däremot kan man säga något om bilens prestanda om man vet varvtalet också, eftersom varvtal och vridmoment tillsammans säger något om prestandan (vare sig vi talar om segdragning, maximal acceleration eller något annat). | |
|
Jimmy jag är helt med på hur du menar. Jag skrev i ett tidigare inlägg där jag satte max laddtryck vid typ 6000 varv till samma i 2 fall, dvs. max effekt blev den samma. Men i det ena fallet lade jag laddtrycket avsevärt högre vid 2500 varv och lät det sedan plana ut mot samma vid 6000 varv. Då får jag ju i det fallet med mera laddtryck genom hela registret upp till 6000 varv, en motor som ger en högre effekt genom hela registret, men även (måste det väl bli?) ett högre vridmoment upp till 6000 varv där det blir lika i bägge fallen. Det är hit jag vill komma att vridmomentet har betydelse. För vridmomentskurvan (liksom effektkurvan) ligger ju högre hela vägen i fallet med det högre laddtrycket från början. Detta resulterar i att bilen med det högre laddtrycket accelererar snabbare eftersom den har bättre vrid (och effekt) genom hela registret, även om max effekt är exakt samma efter 6000 varv där max effekt plockas ut. Eller rätta mig om har jag fel? Kanske ska tillägga att mina acctester har visat på att när jag mosar på med mera laddtryck i början som jag beskrev ovan så är bilen snabbare enligt loggen i mitt sprut. Dock bara upp till den laddtrycksnivån där momentet blir för högt och bilen bara vill spinna:-) |
|
|
Det första stycket håller jag med om. Men vilken betydelse menar du att vridmomentet har? Och i så fall, gäller den betydelsen bara en enskild motor eller kan den användas när man jämför motorer? |
|
|
Jag vet inte om det gäller för alla motorer, jag kan bara göra denna jämförelsen på min egna motor. Så här såg setupen ut på ett ungefär. Styrprogram 1: 2500 rpm, 1,3bar 6000 rpm, 0,7bar Max vrid (ca.) 400Nm/2500rpm Max effekt (ca.) 200hk/6000rpm Styrprogram 2: 2500 rpm, 0,9bar 6000 rpm, 0,7bar Max vrid (ca.) 300Nm/2500rpm Max effekt (ca.) 200hk/6000rpm Siffrorna ovan är inte 100%-iga men duger som referens för mitt resonemang. Laddtrycket faller alltså mot samma vid 6000 varv och ger således samma max effekt. Maximala vridmomentet blir i det ena fallet avsevärt högre och ger faktist en snabbare bil. Måste oxå tillägga att mitt program inte ser ut på detta sätt, detta var enbart en testgrej. Man får en ganska död motorkaraktär att ladda 1,3 på låga varv för att sedan sjunka till 0,7 vid rödmarkeringen. |
|
|
Jo, men bara för att två saker samvarierar så betyder inte det att den ena faktorn ger den andra, eller har betydelse för den andra. Jag är helt med på att din bil presterar bättre med program 1 än program 2. Inget konstigt med det. Men som sagt så är det inte vridmomentet, utan vridmoment ggr varv som ger prestandan (i alla farter). I ditt fall så har du ju samma varvtal i alla jämförelser. Men man kan se det hela på följande sätt. Om en motor hade 100 % verkningsgrad skulle dess prestanda (vare sig vi talar om att accelerera, dra ett släp upp för en backe, övervinna luftmotstånd för att nå hög toppfart eller segdra) vara direkt proportionell mot hur mycket bränsle vi kan förbränna i motorn per sekund. Detta är effekt. Effekten alstras i samma moment som den antända gasblandningen i förbränningsrummet pressar ner kolven. Sedan kan vi via utväxling som skapas av vevslängen åstadkomma ett vridmoment, men det finns ingen principiell betydelse av vilket vridmoment som vi väljer att skapa. Vidare i transmissionen förblir effekten konstant (bortsett från friktionsförluster), men vridmomentet kommer att variera på grund av flera utväxlingar, tills vi når drivhjulen. Om vi gör jämförelser på en och samma motor, med exakt samma transmission, kommer en vridmomenthöjning (på de varv som används) att samvariera med en prestandahöjning. Dessvärre bryts detta så fort du försöker jämföra mellan olika bilar (vilket är vad motorjournalisterna ofta gör). Men bara för att det finns en samvariation mellan två variabler (i detta fall vridmoment och prestanda) betyder inte det att den ena ger den andra. Det kan lika väl vara så att det finns en tredje variabel, som styr de andra två. |
|
Helga |
I folkmun säger man ofta: "grymt vrid vid lågt varv", eller: "drar duktigt från botten" Inte: "grym effekt vid lågt varv" //Helga |
| Att säga att en bil "drar duktigt från botten" talar väl inte på nåt sätt emot resonemanget som förs här? | |
| Ja, "i folkmun" säger man ofta t ex grymt vrid vid lågt varv. Problemet kommer när man försöker koppla detta sätt att använda begreppet vridmoment till tillverkarnas uppgifter. När de anger att en motor utvecklar 280 Nm vid 3200 rpm avser det den teknisk-fysikaliska definitiionen på vridmoment, inte folkmuns-definitionen. Ibland går det bra, ibland inte. | |
| Utan att någons sida vill jag bara tillägga att så vitt jag vet så finns det inga egentliga efftermätare..effekt räknas alltid fram, mha moment+vartal. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.