AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
281.573

Vridmomentets betydelse för en bils prestanda

Sida 3 av 62
Vridmoment gör ingentig utan varv och då heter det effekt! (VridxVarv=effekt, ska det vara så svårt?) Därmed är det inte "vridet" på låga varv som utgör något. Lågvarvseffekt kan man kalla det. Enbart effekt för ett fordon framåt.

Effektregistret är det intressanta d.v.s hur mycket effekt man har över hur brett varvtalsområde då man jämför olika motorer med samma effekt.
Ett smalt effektband ställer större krav på transmisionen men om man lyckas hålla en motor med (t.e.x) 100hk innom sitt effektband så har den samma prestanda som en annan motor med 100hk (förluster i olika transmissioner förbisedda).

Länk
Antingen en ny BMW eller en begagnad BMW.
///Eriksson har förstått det hela! Svårare än så är det inte!

"God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Lågvarvseffekt låter som ett attans bra uttryck !!!.
Kan man på nått sätt få detta som vedertaget uttryck i motorvärlden så vore det nog mycket bra.

///MVH Hasso
Länk

Hasso o ///Eriksson: Lågvarvseffekt är ett utsökt uttryck!

"God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde
För att komplicera det ytterligare så går det utmärkt att åstadkomma 100Nm på hjulen utan att dom roterar, dvs att effekten är 0.
Flåklypa: Således ett bra exempel på vridmomentets betydelse.

Vill någon räkna ut vad en 4T motor(ej turbo) har för vridmoment är en den generella formeln cylindervolym, i L x 100=nm.
På en mycket bra motor kan man behöva 105 som faktor.

"Vrid" är en produkt av cylindervolymen, kul va?

Länk
På de flesta motorer ligger vridet under 100Nm/liter, men moderna motorer klarar gränsen och hitechmotorer har en bit över 100Nm/liter, men som sagt. Det är en mycket bra tumregel för något som egentligen saknar betydelse. :-)
Bjoerck, Eriksson och Flåklypa>>>

Det tar sig med kunskaperna i forumet. Flåklypas inlägg angående att man kan ha 100 Nm, eller för all del hur mycket moment som helst på drivhjulen, utan att det ger nån effekt så länge hjulen inte roterar är ju intressant. För att inte säga relevant. Skulle man inte kunna tänka sig att ha varvräknare på bakaxeln istället? Skulle väl iof vända upp och ner på hela bilvärlden och alla som inte begripit det här med vad som egentligen är viktigt skulle väl slita sitt hår och grina men jag tycker det skulle vara ganska intressant. Då skulle man ju kunna ta idéerna ännu längre och installera en display som helt enkelt anger hur mycket effekt man använder vid visst varvtal. Folk skulle ju bli förfärade om de visste hur lite effekt de använder vid vanlig körning.

Jag räknade lite i helgen...

Jag är ju iof förtjust i BMW men just nu är det en annan bil som lockar...en "Supersedan" från tidigt 90-tal, med rak sexa och dubbla turbo. Original har bilen 377 bhp vid 5200 rpm och ett maximalt vridmoment på 568 Nm vid 4200 rpm. Vid 2000 rpm utvecklar motorn 405.5 Nm vilket i somligas öron låter hiskeligt mycket, men räknar man lite kommer man fram till att aktuell effekt inte är mer än...håll i er nu...115.5 bhp.

Jag har en teori om varför folk så hårt klamrar sig fast begreppet vridmoment. Bilens toppeffekt ligger ofta på varvtal där man normalt inte kör, och gör man det har man sällan det där riktiga "suget" i en acceleration just vid effekttoppen. Det sk. "suget" känner man ju mer av lite lägre i varvtalsregistret då accelerationen är högre, kan tänkas någonstans kring bilens momenttopp. På grund av detta tror jag att just momentet är mer "mätbart" om man bara ser det ur upplevelsesynpunkt och därför imponerar det mer på folk. Mitt exempel i förra stycket torde visa på just det. Jag kan säga att "suget" vid 2000 rpm är mäktigt trots den ringa effekten. Frågar man då bilens ägare hur mycket moment han har och han svarar..."drygt 400 Nm" drar man ju snabbt slutsatsen att det måste vara anledningen till den kraft man känner i rygg och nacke! Bjoerck...vad säger du??

"-Kvinnor är en raffinerad kombination av brandstiftare och brandkår!" - Oscar Wilde

//M. CHG
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Det finns mycket tokigt som man inte begriper här i världen.
En annan sådan här totalt galen sak, är fakiskt sann, Det är ju att spänningen inte går från + till - utan tvärtom. Så alla elektonikscheman är alla riktningssledande komponenter felvända.Det var visst så här att detta konstaterades så sent i vetenskapen så att det inte gick att ändra på utan detta får vi leva med resten av historien.
Så gnistan från stiftet går från blocket till stiftet inte tvärtom.
Den där Lucas med + jordning kanske inte var så dum egentligen.:))

///MVH Hasso
Länk

Magnat CHG: En motoreffekt på 115.5 kW vid 2000 rpm känns! Det är mer än vad en Volvo 740 GL presterar som maxeffekt...

Det intressanta för en bils acceleration är drivhjulsmomentet. Det är detta moment som i kombination med drivhjulets radie genererar den kraft som för bilen framåt. Ett värde på medeldrivhjulsmomentet vid maximal acceleration till toppfart skulle effektivt avslöja en bils potential. Nu anges i regel bara maximal effekt då en biltillverkare stoltserar över sin produkts prestanda. Hög effekt ger goda förutsättningar för en snabb bil men även utväxlingen är av högsta vikt.

Utväxlingar är en vetenskap i sig. Enkelt kan det sägas att en bil med platt effektkurva i regel har en hög utväxling medan en bil med spetsig karaktär har en låg dito.

Teoretiskt kan sägas att integralen av effektkurvan skall maximeras för att en bil skall bli snabb. Gränserna för integralen utgörs av gränserna för det varvtalsintervall som motrorn jobbar vid på respektive växel. En låg utväxling gör att varvtalet kanske faller från 6500 rpm till 5000 vid växling medan en hög utväxling gör att varvtalet kanske faller till 4000 rpm. Självklart är stegen mellan växlarna tätare ju högre växlar det handlar om. Om integralen räknas ut så kommer det synas vilken bil som utnyttjar sin effekt bäst och kommer få högst medelvärde på drivhjulsmomentet.

Resonemanget är egentligen inget annat än formeln för drivhjulsmomentet som är M(2) = P / w(2)

Förlåt Hasso att det blev lite teoretiskt! Kunde inte hålla mig... :-)

Som lite kuriosa: De flesta biltillverkare har placerat sitt varvtalsskydd på sådant sätt att växling skall ske precis före varvtalsskyddets ingrepp för att erhålla största möjliga drivhjulsmoment genom växlarna. På de högre växlarna behöver dock inte motorns maximala varvtal utnyttjas då utväxlingen gör att inte motorn "tappar" så mycket varv vid växling. På en del moderna bilar sköter elektroniken det hela och flyttar varvtalsskyddet beroende på vilken växel som används. Det kan skilja några hundra rpm.

Hasso: Det stämmer! Och sen finns det växelspänning också... Den går tydligen åt alla möjliga håll! Nu blev det rörigt... :-)

Lucas var väl mannen som uppfann mörkret? Magneti Marelli uppfann sedan discoljuset!

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Räkna på du Bjoerck.:)) Själv sätter jag mig bakom ratten och provar som vanligt, mycket bättre och roligare än att trassla in sig i räknestickan som jag hade i elteknik/ritningslära på gymnasiet.. Önskar att jag hade den kvar för att se om jag kommer ihåg hur den funkade:)) Har inte sett nån på många år.
Lågvarvsseffekt !!! Jisses vad bra.
Sedan tycker jag att du ska lyfta på den vänstra microfilterburken och leta på bromsservoburken. Jissa vilket mörklagt märke det är på den.:))

///MVH Hasso
Länk

Joseph Lucas är världsmästare i hela England på fordonselektronik..) Iofs tror jag det är lite överdrivet med ev. brist på kvalitéer. På 60-talet hade fortfarande inte tyskar och många jänkare kommit ifrån sina eländiga 6-voltssystem med spänningsfall osv, då hade Lucke infört 12V för länge sen, och testat både + och - jordade system..))
Strömriktningen är och förblir från + till -, hela elläran med tum och skruvregler mm grundar sig på detta. Däremot rör sig elektronerna på motsatt håll i en ledare men det är svårare att se (!) och påvisa, därför är det vedertaget att "strömmen går från + till -"

FP
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Joseph Lucas, mannen som uppfann mörkret...

My Bimmer is my mistress
Hu
382
Husse
Bmw 730ia -93 V8
Jänkarna gick från 6 volt omkring 1955 (Ford). Jag vet ej när Lucas fick 12 volt men en Engelsk bil från 1951 hade allafall 12 volt. Kommer ihåg en tidig Bmw 2000 tror det var en -66 den hade 6 volt.
Magnat CHG:

låt mig gissa att bilen du trånar efter börjar på 'L' och slutar på 'otus Omega'? :)
LN
497
LNBT
S6Plus
en sådan!
Länk

Sparar till en ALPINA B10 V8
Länk
V8 S kommer vara en kultbil=för dyrt :(
ojay>>> Japp...stämmer!

Fick äran att åka och köra en vässad bil förra sommaren. Då var det drygt 700 bhp. I år är det dessutom gas så nu är drivhjulseffekten drygt 800 bhp. Toppfart en bra bit över 300 km/h och kvartsmilen på medelhöga "tior", rätt OK för en tidig 90-tals sedan. Det är just det jag saknar lite hos BMW...möjligheten att ganska lätt ta ut väldigt hög effekt. Ett hett alternativ är förstås en BMW med 4.4 liters V8, typ 540 eller 740 och sedan kompressorkonvertera den. Ger väl iof "bara" drygt 400 bhp men då åker man ju med betydligt bättre komfort och med lite mer stil...en prioriteringsfråga bara.

/// M. CHG
Vi får väl skylla på en av Kirchoffs lagar som antyder att spänningen går från en högre potential till en lägre potential, + till - :)

Länk
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Nu har jag läst igenom inläggen men är lite fundersam iallafall.Jag har en 57-Volvo Sugga som jag har satt i en Caddilac 500cu v8 alltså 8.2L.Den har endast 180-190hp för att det är en 72-som är s.k smogmotor.Den känns väldigt pigg och stark.Men om jag har förstått så ska den gå lika bra med en 1.8L Toyota motor på 192hp bara utväxlingen är den rätta kan det stämma??
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.