AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
281.578

Vridmomentets betydelse för en bils prestanda

Sida 26 av 62
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Folke>> Det kan ju ha en knivsudd med dieselmotorns högre kompression att göra oxå. Ett högt förbränningstryck brukar resultera i ganska mycket effekt på vevstaken. Det är ju till 99% det ökade förbränningstrycket som sätter P för vildare trimmning av en överladdad motor. Och eftersom en dieselmotor brukar tendera att ha högt förbränningstryck så brukar detta även resultera i ett högre vridmoment vid lågt varvtal. Tom. på bensinarna försöker man få till dessa lågvarvsegenskaperna, titta på Vw's senaste 2,0TFSI.
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Det är möjligt att svaret på min fråga finns i tråden,
Men hur förklaras bäst att en bensin- eller dieselmotors effekt/vridmoment är störst någonstans runt 70-80% av maxvarvtalet? För så är det väl?
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Jag vill ha svar!
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Bra fråga ,men det kan väll inte stämma på alla bilar väll ta en 325 tex där har maxeffekt nära maxvarv likaså M3.
Men som min 328 där är max effekt på 5300 varv och den varvar väll 6500 och det ger som du sägar 70/80 % av max varv.
JaG kan gissa på att det inte "behövs" trimma mer än till 70 % för att få den effekt man söker till motorn kanske!?

Mpower
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Effekten stiger med varvtalet, så länge vridmomentet hålls på en viss nivå. När varvtalet blir för högt så dalar vridmomentet drastiskt och strax innan detta sker "peakar" motorn och där ligger maxeffekt.
sigdarve:dieseln har sitt maxvrid vid ca 50procent av toppvarv inte 70-80
just 325:an och 328:an är ett bra exempel där vridet skiljer sitt åt men inte just hk( jo 1hk) där 328:an är mycket snabbare än 325:an
hur kan det komma sig om inte vridet har betydelse?

nockenwille: givetvis har den som varvar till 8000 bredare effektkurva, men jämförelsen som jag gjorde var att bägge motorerna varvade lika mycket och hade lika mycket hk men den ena motorn hade mer vrid
vilken tror du då har bättre prestanda
Motorns effekt motsvarar ju av produkten av vridmoment och varvtal.
Ett konstant högt vridmoment vore ett önsketänkande och något man strävar efter i bilindustrin
Accelerationen beror ju på vridmomentet (dragkraften) och bilens vikt
ganska kul det här att diskutera när alla har olika åsikter?
men som sagt, varför är 328:an så mycket snabbare än 325:an när det bara skiljer 1hk om det inte beror på vridet?

Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

328:an är snabbare för att den under acceleration har en högre medeleffekt än 325:an som kommer av dess vid dessa varvtal högre moment. Det som de flesta verkar missta sig på är att man skulle kunna ersätta en låg effekt med ett fläskigt vrid vilket är totalt felaktigt. Men här verkar vi alla vara rätt överens om att bilar med liknande effekt är likvärdigt snabba medan bilar med totalt olika vridmoment inte alls behöver vara i närheten av varandra.
Jämför ex Audi a4 TDI (140hk/320nm) med audi a4tfsi (200hk/280nm).
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Beppo skrev,
"Effekten stiger med varvtalet, så länge vridmomentet hålls på en viss nivå. När varvtalet blir för högt så dalar vridmomentet drastiskt och strax innan detta sker "peakar" motorn och där ligger maxeffekt"

Sorry, man jag fattar inte ändå. Jag fattar inte varför effekten avtar helt plötsligt och inte fortsätter om varvtalet ökar. Det är alltså omöjligt att ha full effekt vid max. varv?

be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
328 är snabbare 0-100 för att man når 100 på 2:an i 325 an måste man växla till 3:an och klipper där cirka 0,5 sek för 328 :an fördel.

Det jag har hävdat innan i tråden är att Vridet gör nytta på 1 växeln när man accar genom växlarna pga mer effekt på låga varv sen på 2,3,4,5,6,7 de växlen försökar man hålla till där max effekt är för att få bäst acc.

En annan fråga angående acc ska man varva en bit över maxeffekt varvtalet eller växla vid max effekt (5300) för mig för bästa acc??
betan: är inte 328:an snabbare från 100 och uppåt gentemot 325:an?
eller skiljer det bara 0.5sek till 230km/h?

To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Beppo, det är mycket riktigt att 2 bilar med samma effekt men med olika vridmoment inte nödvändigtvis är lika snabba!
0-200km/h
Volvo V40 T4 : 28s (1405kg, 200 hk, 300Nm/2300rpm)
BMW 328ic : 34s (1391kg, 193hk, 280Nm/3950rpm)

Här ser man ganska tydligt att bilen med högre medeleffekt genom varvtalsregistret, det vi ofta benämner vridmoment, är kvickare till 200km/h.
lite kuriosa från aftonbladet bara
525tds:En duktigt stark dieselmotor som gav bilen en rejäl knuff. Toppfarten angavs till 207 km/h och accelerationen från 0-100 till 11 sekunder.
den här gången visade det sig att en väl inkörd 525 tds lämnade 520i bakom sig.
Detta trots att motsvarande årsmodell av 520 har 7hk mer och något mindre vikt att släpa runt på.

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Tomas, jag trpor du slog huvudet på spiken när du skrev "högre medeleffekt genom varvtalsregistret, det vi ofta benämner vridmoment".
Det är nog det just det många tror, men det är inte på det sättet att vridmoment är ett mått på medeleffekt genom varvregistret.
Exempelvis, om två bilar utvecklar 200 hk i maxeffekt och den ena maximalt 300 Nm och den andra maximalt 250 Nm, kan vi inte veta vilken som är starkast under maxeffekten, det kan vara vilken som av bilarna.
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Nockenwelle>>
Den uppmärksamme noterar att jag skrev 300Nm/2300rpm resp 280Nm/3950rpm. Eftersom toppeffekterna ligger inom ungefär samma intervall, dvs. runt 5500rpm då vi pratar vanliga standardbilar så innebär detta att en normalbegåvad människa tolkar det som att bilen som utvecklar 300Nm 1650rpm längre ned i registret än vad den andra motorns max vrid gör så. *andningspaus* Hade T4'an varit utrustad med kompressor som enbart gav laddtryck på låga varv så hade jag förstått din tveksamhet. Men en turboladdad bensinmotor ger oftast en hög medeleffekt efter max vridmoment som ligger avsevärt längre ned i registret än en sugmotor. Betänk att du har dessa 2 motorer och rita grafiskt hur effekten ligger. Vilken motor tror du får srörst area på grafen? Den som vid 2300rpm utvecklar 300Nm och toppar 200hk vid 5500 varv eller den som ger 280Nm vid 3950rpm och toppar 193 hk vid 5300 varv? Och nej, T4-motorn gör ingen djupdykning ner i Marinergraven efter 2300rpm.
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Helgonet : Jag vet inte om den är snabbare om jag får gissa så handlar det om 2 sek till 200.
Innan i tråden så tog jag två ex en Merca med 1000 nm och en M5 med 500nm i max Mercan var 1 sek (tror jag) snabbare till 200, 0,5sek utav dem var till 100 på 1 växlen. därav tror jag att vridet har mindre betydelse vid max acc.

Är det någon som har koll på ifall jag ska dra över min fjuttiga 5300 eller växla vid max effekt (5300) för bästa acc ??

Mpower
No
5.161
Nockenwelle
Självklart gör inte T4:an någon marianergravsdykning mellan 2300 och 5500 rpm, men det är ju inte det det hela handlar om. Även om vridkurvorna är "snygga" så behöver inte bilen med högre angivet vridmoment ha en gynnsammare effektkurva.
nockenwille:jag ville ha ett test där bägge har samma förutsättningar
men fick inte det så jag tog fram några och det fanns många mer
till och med där 525d går på 7.9sek till 100 men den vägde då mindre än bensinaren så det räknas inte.
525d test Länk 0-100 på 8.1 sek med sedanen 1660kg
523i test Länk 0-100 på 8.5sek med sedanen på 1560kg
men nu ska vi jämföra med hyfsat lika vikt var det tänkt
då tar vi 523i touring med 1635kg i vikt så gör den på 9.3 sek till 100
Länk
nu ligger vikten hyfsat lika och då jäklar blir det pisk
men vridet har ingen betydelse? kanske den är bättre konstruerad?
vem vet?
men det skiljer 1.2sek till hundra och dom väger lika mycket vilket till och med jag tycker är mycket men det är den jämförelse jag vill se
lika hk,lika vikt ,men den ena har mer vrid. Inget annat kan övertyga mig iallafall om jag ska "omvända" mig

No
5.161
Nockenwelle
Men, helgonet, tror du att av tillverkaren angivet maxvrid, av tillverkaren angiven maxeffekt och av tillverkaren angiven vikt säger allt om en bils prestanda 0-100 km/h.
Jag tror ditt försök att hitta "lika förutsättningar" och 0-100 km/h tider är en återvändsgränd. Orsaken är att det finns en mängd olika faktorer som i stor grad påverkar 0-100 km/h accet, exempelvis:
- olika bra exemplar
- olika mätmetoder
- olika grepp i starten
- olika skickliga förare
- utväxlingen kan vara olika väl anpassad till 0-100 (dock är det ofta så att en utväxling som är optimal för ett intervall inte är optimal i ett annat)
- tillverkarna anger siffror som inte alltid stämmer (gäller både effekt, vrid och 0-100 km/h tider)

Av dessa skäl är det i praktiken svårt att hitta fall som verkligen är så jämbördiga i realiteten och inte bara på pappret.

Men jag har inget behov av att övertyga eller omvända dig helgonet. Jag kan bara rekommendera dig att sätta dig in i vad vridmoment faktiskt är och därifrån försöka tänka på egen hand.
No
5.161
Nockenwelle
Som sagts så många gånger i denna tråd säger inte toppeffekten allt, eftersom transmissionerna normalt inte låter motorn arbeta på detta varvtal hela tiden. Av detta skäl blir effektkurvan av betydelse.
Därav följer emellertid inte att vridmomentet är ett mått på hur effektkurvan ser ut. I all synnerhet är det problematiskt när man jämför motorer som arbetar på starkt skilda varvtal, exempelvis då man jämför dieslar med bensinare.
El
339
Elfrippo
M3 coupé -96
helgonet: "det är den jämförelse jag vill se lika hk,lika vikt ,men den ena har mer vrid."

Varsågod. Jag visade den här jämförelsen några sidor tillbaks, men då valde du att inte kommentera den. Det är ingen liten skillnad i vrid mellan dessa bilar, man tycker att dieseln borde klara sig bättre, om nu vridet betydde något...

2004 BMW 730iA:

231 hk - 5900/Min
300 Nm - 3500/Min

Vikt: 1933 kg

0 - 100 km/h 8,4 s

Test in ams 02/2004

---------------------------------

2005 BMW 730dA:

231 hk - 4000/Min
520 Nm - 2000/Min

Vikt: 2000 kg

0 - 100 km/h 8,5 s

Test in Auto Zeitung 08/2005
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.