AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
281.589

Vridmomentets betydelse för en bils prestanda

Sida 22 av 62
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Tycker han har bevisat tilltäckligt många ggr att han inte har fattat ett smack, eftersom han inte kommenterat ett enda påstående eller bemött detta på ett korrekt sätt utan bara hävdar att jag är dum ihuvet och inte fattar att han skulle dra en m5:a med sin diesel. Han påstår även att jag säger emot mig själv!! Hur ihelvete menar han då? Jag tycker inte det ska vara så svårt att fatta....
Jag svarar väl på ytterliggare på ett av hans frågor trots att jag inte kan förvänta mig att få ett vettigt svar på något av mina påståenden: Som du själv ser i deras acc-siffor så skiljer sig de inte speciellt mkt från en M5 3.6. Det är dessutom deras siffror,och trimfirmornas siffor brukar vara aningen optimistiska, och skulle man ställa upp bilarna mot varandra så skulle det nog bli ganska jämt. Möjligt att en chippad 535D skulle ha ngt högre medeleffekt under accelerationen, dock så väger den mer och har automat.
Jag kan slänga in en annan jämförelse: Varför får 535D storstryk av M5, trots att den har 560nm mot bara 520? Varför accar bmw 750 snabbare än 745D, när 750n bara har 490 nm mot 745D som har 750 nm??
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Beppo.

Ja just det, de exemplen är ju intressanta, och talande.

Det man ska minnas är ju att "villapannorna" kan ibland bita ifrån riktigt elakt på de varvtal där de har överlägset mer vridmoment än motsvarande bensinare. Men det beror ju på att detta höga vridmoment på det aktuella varvtalet en högre effekt än motståndaren på det varvtalet. Så i slutänden så hamnar vi återigen på samma ruta, att den som kan prestera mest effekt på de varvtal man använder under accelerationen är den som är snabbast om allt annat är lika mellan bilarna. Och för att prestera hög eller ännu högre effekt eller drivhjulsmoment så måste man inte ha högt vridmoment i motorn. Se än en gång på F1-motorn.

Dr Tinnitus
helt otroligt beppe:
återigen:lika hk men den ena har bättre vrid,det är det som det handlar om.
vad presterar en m5:3.6 till hundra? 6.4sek eller mot 5.5sek för dieseln
är inte det stor skillnad så vet jag inte vad du behöver för att förstå

uppenbarligen så förstår ni inte vad jag skriver så jag repeterar
bara en jämförelsemellan m5 och 535d
detta gäller en förbränningsmotor
ju mer vrid en motor har desto starkare är den från botten generellt
det betyder att man måste ligga nära att få stroke med en m5:a för att prestera samma tid
man vill ju ha effekten så snabbt som möjligt eller?
kan bli djävligt nervös körning annars om man alltid ska ligga på varv för att hänga med.
låt eran farmor köra bilen och se vilken bil hon blir snabbast med
jag har aldrig påstått att det bara är vridet som är avgörandet utan en kombination så klart
det krävs en mikael schumacher för att kunna prestera max ur en så högvarvig motor om du tar bort all elektronik vilket bara kanske 10 i världen gör riktigt bra medans 4miljarder andra skulle få motorstopp
vilket knappt 10 i världen får motorstopp i en 535d
därför har vridet stor betydelse för prestandan
ju tidigare du får vridet desto tidigare får du effekten
enkelt va!
vad har förövrigt en f1motor i vrid vid 1000varv?
om ni inte förstår vad jag menar nu ger jag upp denna disskussion

"Bättre pengar på banken än i tanken,bmw dieselpower"
ic
124
icke
318is -90
men..

ni pratar om olika saker. beppo och tinnitus pratar om medeleffekt medan helgonet pratar om maxeffekt.

Maxvrid och maxeffekt är ju egentligen ganska meningslösa siffror. Det bästa är att titta på effektkurvan i stället. Eller kanske medeleffekten inom ett visst varvtalsområde (de området man kör i när man accar gärnet=).

Sen är det ju så att deisel är så jävla trisst och man vill gå och dö när man hör ljudet.. sörg för mig.. jag kör 40 mil i en disel-merca 4 dagar i veckan.. diesel är för folk som sparar till en ny sparbössa. Trisst men billigt. Drar lite soppa men kan inte leverar någon effekt utan turbo. Men man vill ju inte köra turbo-bil..

och glöm inte att: "Arguing on the internet is like running in the special olympics, even if you win, you are still a retard."
återigen ett missförstånd
när har jag sagt nåttom maxeffekt?
det är ju jag som snackar om medeleffekt men i andra termer.
och det får du tidigare på en motor med högt vrid vilket är det jag menar har stor betydelse för prestandan.
efter som ett högt vrid visar på vilken karaktären motor har
högt vrid på låga varv=hög effekt
lågt vrid på högt varv=hög effekt
som sagt jag tror alla snackar om samma sak men tolkar olika
icke:beklagar att du har dålig erfarenhet
om jag far till stockholm till sommaren ska du få en provtur
det finns dieslar och sen finns det dieslar
99%av alla som lyssnat på min bil tror att det är en bensinare
99% av alla som åkt tror att det är en bensinare pga prestandan
en diesel original utan turbo är ungefär som en 318 så visst förstår jag
men med ca 250+hk och massor med vrid och 1000kg bil så rör det på sig

Visa användare
879
mageng
528iA -99
och glöm inte att: "Arguing on the internet is like running in the special olympics, even if you win, you are still a retard."

den var bra den. HAHA...skillnaden är att i ett diskussionsforum blir ingen vinnare. Tråden dör ut pga tappat intresse..

Men den har fyllt en funktion: Många har blivit lite klokare =)

Och tyvärr - det är hk som räknas, även om det kan beskrivas med vridmoment... Vridet är ingen "hemlig mystisk kraft"

Hej då!
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
helgonet.

Ja du har helt rätt i att högt vridmoment i motorn på låga varv är det samma som att den har relativt hög effekt på samma varvtal, vilket i sin tur gör att man trots tung utväxling (för att få fart nog) ändå orkar få till rejäla drivhjulsmoment.

Du har även helt rätt i att en motor av den karraktären är en pärla för vardaglig körning på alla vis även om man får lite bråttom. Det är bara att gasa utan att bry sig mycket om vilka varvtal man ligger på, det bara brötar iväg.

Så långt är allt du skriver helt rätt, inklusive att i synen av detta så är motorns vridmoment viktigt.

Men, man kan alltså skapa höga drivhjulsmoment med rejäla varvtal för att få fart nog, på andra sätt med. Och handlar det om att man har redig bråttom så är det mer riktigt att designa motorn så att den kan prestera så mycket arbete som möjligt så fort som möjligt, och då går en drögig diesel (535d) fort bort eller en stor och sävlig bensinare med för den delen. Den blir för tung och trög helt enkelt.

Din kära 535d får till sitt höga vridmoment ur motorn för att den har väldigt höga cylindertryck men orkar istället inte varva så mycket. Så trots att de är en trevlig pjäs i vettiga farter så har den nackdelar i höga farter därvör att dee höga vridmoment naggas betänkligt i kanten när man måste växla det för att nå en rejäl toppfart.

Så fortfarande är det så att effekten en motor kan ge är det viktigaste måttet att titta på, för det beskriver ju vilken verkan/arbete vi kan förvänta oss att få ut av motorn.

Sen vore jag glad om du kunde vara åtminstone på en stackars fråga som jag gett dig.

Accelererar man fortare 0-200 om man siktar på motorns maxvrid än om man siktar på motorns maxeffekt? Om man vill öka från 100 kmh snabbast möjligt ska man ha motorn på maxvridet eller på maxeffekten?

Dr Tinnitus
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Savar gärna annars på påståendena jag gett om att en f1 motor är mkt starkare än en lastbilsmotor och kommer att krossa den i en direkt uppkoppling mot varandra! Eller att en motor md 20 hk och 10 nm kommer att kunna accelerera en bil dubbelt så fort som en motor med 10 hk och en miljard nm. Dessa båda påståenden är helt och hållet korrekta och grundar sig på naturlagar.
Om vi tar M5 3.6 motorn och kopplar den til den chippade 535D motorn och ger dom utväxling så att de utför samma arbete så kommer dom att vara exakt lika starka då dom presterar samma maxeffekt! Att dieseln är starkare på låga varv är helt ovidkommande.
Jag tycker att jag visat med en mängd uträkningar att Hästkrafterna är det som ger kraften, och att momentet behöver ett varvtal för att prestera ngt öht. Men du har inte bevisat ett skit utan babblar bara om att 535D chippad gör 0-100 på 5.5 sekunder. Jag kan säkert fixa fram någon siffra där m5 3.6 har presterat 0-100 på 5.4 sekunder, vinner jag då? Och om dina fakta stämmer i det här fallet. varför stämmer dom inte om man jämför 750i och 745D , när dieseln i det fallet har mer än 50% mer vrid?
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
"Accelererar man fortare 0-200 om man siktar på motorns maxvrid än om man siktar på motorns maxeffekt? Om man vill öka från 100 kmh snabbast möjligt ska man ha motorn på maxvridet eller på maxeffekten?"

Den frågan skulle jag också vilja att helgonet ska svara på.
Svarar han som jag misstänker så vet vi ju en gång för alla om han har förstått detta eller ej.

Sen är jag lite förbryllad över hur du, helgonet, kör din bil när du vill accelerera snabbt.
Du påstår att det är bra med mycket vridmoment och därmed mycket effekt på låga varvtal, jovisst det håller jag med om, det är säkert bra, men ENDAST när du kör på LÅGA varvtal.
Vid en MAXacceleration så kör i alla fall jag på låga varvtal ENDAST på 1:a växeln, sen försöker jag ligga så högt som möjligt i varvtal, där max effekt finns att hämta. Men jag kanske är ensam i världen om att köra på detta sättet?

Du kanske har uppfunnit ett nytt sätt att accelerera snabbt på???

Så mao svara gärna på Dr Tinnitus sista fråga.

mvh/Flisan

Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

" vad har en f1 motor i vrid vid 1000rpm" Ja den har nog knappt ngt vrid alls, men vad har det för betydelse? Man lär ju knappast använda sig av det öht. Varför skulle man ligga och segdra med en sån motor? Jag kontrar: Vad har en lastbilsmotor för vrid vid 7000 rpm? Svar inget alls, den kan inte varva så mkt!
givetvis med maxeffekt dr tinnitus, men den får du snabbare med ett högre vrid på botten vilket är det jag menar har betydelse för prestandan
beppo:om du ska jämföra bilar jämför då med lika hk och vikt och annat vrid som jag gör
annars spårar det ur
525d 177 6/2497 0,67 (0,78) 8,1 (8,3)
523i 177 6/2497 0,85 (0,83) 8,5 (9,3)
och visa du gjärna ett test på m5:an som då måste lägga på sig några hundra kg för att vara likvärdig och acca 0-100 på 5.4sek
citat från en motortrimmare till ett proffs
När Tomas "Gullabo" körde med mina B23-motorer i sin Volvo 240 lade jag ner ett enormt arbete.
Det gick ut på att få fram ett effektregister som var optimerat för ändamålet - att ge motorn en så
hög genomsnittseffekt i de varvtal som han använde mest, och som inte skulle äventyra hållbarheten.
Efter mycket testande och "bromsande" både i lös motorbänk och på "rullar" kom vi fram till kurvan
"Motor 1" på bilden intill.
Det var den då i särklass bästa effekten vi sett på Kalles rullar.
Knappt 14 dar senare ringde Kalle till mej och sa att "nu du Sölve, nu har jag kört en 240 som går
lika bra som gullabo´s". Gode Kalle hade gjort som de flesta gör, endast tittat på toppeffekten.
När vi några dagar senare kollade genom listorna gjorde jag denna effektkurva.

Effekten är den samma, 220 hkr. Men vid 5000 rpm. hade Tomas motor mer än 20 hästar mer !
Vid 4000 var skillnaden 25 hkr. Det är inte svårt att förstå vilken motor som är snabbast på en
specialsträcka ! Tomas körde också nästan alltid med en högre bakaxelutväxling än de flesta
- tack vare att motorn orkade pga mer vrid. Han växlade troligen 25% färre gånger än många andra och sparade
därigenom dyrbar tid - och fäste för däcken.
En intressant effektkurva som visar att
220 hkr kan vara väldigt olika.
Vridmomentet var mycket bättre i motor 1

alltså har vridet stor betydelse, men som sagt det beror på i vilket sammanhang. i f1 eller rally eller i verkligheten
tror vi börjar förstå varann eller?

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Ja du kan nå maxeffekten snabbare om motorn har ett fläskigare bottenvrid, om och när du kör så att du måste använda det lägre varvtalsområdet.

Om du står på klistrad startplatta på varvstoppen och smattrar och sen bara kliver av och låter slicksen göra sitt jobb så kommer aldrig motorns varvtal att sjunka så långt ned att detta bottenvrid spelar någon roll. För motorn kommer inte att sjunka nämnvärt i varv under maxeffekten, utan när slicksen greppat ordentligt så är det dags att växla till nästa växel.

Ja, vi förstår varandra. Tjosan. :-)

Dr Tinnitus
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Helgonet: wrc bilarna har högt vrid i sinna motorer och tomas gullabo är rally förare och i rally så sparar man TID på att slippa växla inför varje böj och vägbyte.
Att kunna gå ner på lägre varv på samma växel och "pumpa med gasen i kurvan för att motorn är starkare (mer vrid) och då slippa växla som tar tid det gör bilen snabbare på sträckan pga mindre växlingar och att användbarherten är korrekt anpassad för just den Motersporten!
F1 behövs inte vrid i mellan registret för bla kör tekniken inte är den samma och effekt för prestanda behövs mer inte för att slippa växla.

Wrc peuget körde med 5 växlad låda för något årsen bara för att slippa växla och spara tid men det var inte lyckat grönholms ansikte är fortfarande ,just det Grönt pga den växellådan....men det var annat strul med den.

Som sagt Vrid för körbarhet och effekt för prestanda igen.

Eftersom dem andra har bet dig svara på deras frågor får du gärna svara på min ochså. Amg mercedes har 500 mer vrid än en annan bil med samma vikt/effekt och sänker tiden till 200 med enbart 1sekund. Har vridet stor betydelse för just den prestanda övningen?Om Amg mercan haft 500 hästar mer hade det skiljt mer än en Sek då?

Mpower
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
En fråga, rubriken lyder "Vridmomentets betydelse för en bils prestanda".
Vad definerar prestanda? Vem vinner ett rejs från 50 km/h på högsta växeln till 200? En F1'a eller en 535d? Eller ännu hellre, bästa 60-fots tid, en Mitsabuska Evo8 mot en F1'a? Vad står det i NE när man slår upp prestanda?

Sedan jämförelsen mellan två bilar med samma max effekt men den ena har ett bättre vridmoment genom hela registret. Vilken är snabbast? I 50 km/h ligger bilen med det bättre vridmomentet på trean med 300Nm till förfogande. Den andra bilen ligger på tvåan. Båda ger full gas samtidigt, bilen som ligger på tvåan spinner loss, bilen som ligger på trean drar ifrån ganska enkelt.

Exempel2. Samma situation fast bilen med det sämre vridmomentet ligger också på treans växel, full gas, åter igen accelerar bilen med det större vridmomentet ifrån.

Exempel3. En Honda civic TypeR vs SAAB 9-3 Aero. Likvärdig effekt, likvärdiga prestanda med nått övertag för Hondan, ej likvärdigt vridmoment. I princip alla situationer är Aeron snabbare förutom där Civicmotorn varvas förbi 6500 varv. Bottendrag, mellanregister, överallt får civicen spö förutom på toppvarv. Om man då ska definerara "vridmomentets betydelse för en bils prestanda", vilken bil är då snabbast? Bilen som vinner 7 av 8 grenar eller den som vinner 1 av 8 grenar? Det är ungefär som att utse Karolina Klyft till bäst i 10-kamp när hon vinner höjdhoppet med 2 cm och förlorar alla andra grenar!

Så kom inte och påstå att vridmomentet inte har betydelse för en bils prestanda. Det är ungefär som att påstå att Volvo X40 har bättre komfort än BMW 7-serie för att dess stolar är bekvämare. Vem har sagt att komfort enbart har med stolarna att göra? Vem har sagt att prestanda enbart handlar om max acceleration?!?
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Here We gooooooooooooooooooooo again:))
mi
525
mikren-6
Alpina B10 3.3 Touring -01
OK Tomas,

Nu ska jag ge dig en svår nöt att knäcka. Följande är taget från Autopowers nyhetssida:

"I mars utökas motorpaletten för 3-serie Touring med två fyrcylindriga modeller - 318i och 318d.

Den varvvilliga motorn i BMW 318i Touring är utrustad med VALVETRONIC och ger en effekt på 129 hk med en bränsleförbrukning på 7,6 liter/100 km i blandad körning enligt EU-cykel. De variabla ventiltiderna ger BMW 318i Touring ett optimalt vridmoment över hela registret. Det maximala vridmomentet är 180 Nm och toppfarten 206 km/h. Accelerationen från 0-100 km/h går på 10,4 sekunder.

BMW 318d Touring har en vridstark och smidig dieselmotor på 122 hk med en bränsleförbrukning på 5,8 liter/100 km i blandad körning enligt EU-cykel. Det maximala vridmomentet är på 280 Nm och maxfarten 204 km/h. Acceleration från 0-100 km/h tar 10,9 sekunder. Precis som alla övriga svensksålda dieselmodeller är den standardutrustad med dieselpartikelfilter."

Två st 3-serie bilar, båda med 6-växlad manuell låda. Maxeffekten skiljer bara 5 hk, däremot har dieseln 100 Nm högre maxvrid. Trots detta är den halvsekunden långasammare till hundra än bensinaren. Enligt ditt resonemang borde den ju käka bensinaren till frukost med det övertaget i vridmoment.

Med andra ord säger max vridmoment inte mycket om prestanda, däremot ger vetskap om maxeffekt ofta en bra bild av vad en bil klarar att prestera.

Micke
betan eller ni andra:
satt och funderade ett tag på dieslarna som har ofta automat typ amg,535d
startar dom med 4500varv med launch control som m5/m6/m3:an?
om dom inte gör det är dom än mer imponerande.
har aldrig kört dom så jag vet ej
om inte, så måste man starta alla bilarna vid 800varv för att få samma möjlighet
tänk själv att rejsa med din bil från 800 varv istället för 5000varv
den tappar då nått fruktansvärt i början innan laddtrycket byggts upp
undrar vad skillnaden blir till 300km/h också mellan m5 och s65.
betan:förklaringen kan vara utväxlingen,men den visar ändå att den krossar alla andra kombatanter till 100km/ trots sämre viktförhållanden
hoppas bara att bmw börjar bygga snabba bilar så dom kan spöa mb för dom gillar jag absolut inte.

mikren-6: du måste jämföra lika bilar med lika mycket hk och lika mycket VIKT
förklara det här då annars
525d 177 6/2497 0,67 (0,78) 8,1 (8,3) vikt 1660kg =9.38kg/hk
523i 177 6/2497 0,85 (0,83) 8,5 (9,3) vikt 1545kg =8.72kg/hk

en dieselbil väger alltid mer än en bensinare
och ändå är den snabbare

mi
525
mikren-6
Alpina B10 3.3 Touring -01
Viktskillnaden mellan en 318d och en 318i lär vara mindre än ditt exempel med 523i resp och 525d.

Det enda jag var ute efter var att försöka påvisa att det inte går att förklara prestandaskillnader med max vridmoment.

Citat av dig:

"en dieselbil väger alltid mer än en bensinare
och ändå är den snabbare"

Varför är inte 318d snabbare än 318i då? Viktskillnaden bör bara vara ca. 70 kg till bensinarens fördel. 525d är ju snabbare än 523i trots större vikthandikapp.

Jag kan förklara skillnaden i prestanda mellan 523i och 525d om jag har bådas motorernas effektdiagram och vetskap om utväxling och växlingspunkter. Jag kan INTE förklara det med skillnaden i max vridmoment, och jag vill påstå att inte du heller kan det.

Micke
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
mikren>>
Läser du det jag skriver? Jag skrev "högre vridmomentet", inte MAX vridmoment. I ett föregående inlägg skriver jag att bilen med motorn som presterar ett HÖGRE vridmoment genom registret är snabbare! En överladdad motor kan man ge en laddtryckstopp på 2 bar vid exakt 2343 varv så dess maximala vrid blir 400Nm för att sedan sjunka till 200Nm, detta säger ganska lite om dess vridmomentkurva.

Vidare undrar jag fortfarande vad du avser med prestanda? 0-100 i detta fallet? Bensinaren kanske når 100 på tvåan, dieseln kanske inte?
Du måste ju precisera prestanda!
Elasticitet 80-120 km/h på 4:e växeln (manuell växellåda) är 118d 1,2s snabbare än 118i. Så 118d har bäst prestanda om du frågar mig!

Nöt att knäcka!
530i vs 535d, 0-100 6,5s för båda.
535d har 6,38kg/hk
530i har 6,05kg/hk

Vilken som har mest vridmoment ÖVER STÖRRE DELEN AV REGISTRET behöver jag knappast utveckla. Inte max vrid heller för den delen.
Enligt din teori skulle ju bilen med mer effekt per vikt vinna utan vidare!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.