|
Sida 20 av 62
|
|
|---|---|
|
brodda. "Intressant tråd, vet ej vem som har rätt här, men hur kommer det sej att aut-lådan i t.ex 540/740 m.m. har momentbegränsning på 1&2 växel om nu vridet inte spelar nån roll!? Som sagt bara en undran. brodda""" Du har missat lite när du har läst.... Vridmomentet spelar i allra högsta grad roll, men vilken roll det spelar beror på var vi använder det. Motorns kraft går genom växellådan, alltså måste den tåla kraften (vridmomentet) Genom växellådan så växlas detta vridmoment upp och ökar alltså flera gånger ut till drivhjulen. Motorns ursprungliga vridmoment kanske är 400 Nm men genom lådan och ut till hjulen så har detta växlats om och ökat till kanske 3000 Nm vilket är den kraften vi känner i ryggen när vi ger benet. Tänk dig att du sitter på en mountain bike med 24 växlar. Du är ju så stark som du är varken mer eller mindre. Lägg så i växel 24 och trampa på allt du orkar vad händer? Orkar du få runt bakhjulet ordentligt? Nä, det går skittungt eller hur. Men du har ju tagit i med all din kraft du har i kroppen, så var tog den vägen då? Ja, pedalerna och får ju ta pressen vilket motsvarar vvissa delar av växellådan i en bil. Trampar du hårt nog nu så kanske du knäcker en trampa!? Lägg nu i första lägsta växeln och trampa allt vad du orkar igen, vad händer? Jo det går skitlätt och cykeln vill slå runt direkt. Sätt sycken mot en vägg och trampa igen, nu kan du nog börna med cykeln utan att det käns tungtrampat. Nu är heller inte belastningen på trampor. Belastningen har ny flyttats längre bakåt i kedjan och bakhjulet. MVH Tony |
|
|
tänkte på rubriken, Vridmomentets betydelse för en bils prestanda det har ju skitstor betydelse i daglig körning. testa att dra en husvagn bakom en honda vtec eller en 320d i en uppförsbacke på e4:an bägge har ca 160hk men sjuhelvetes stor skillnad i vrid. eller när man kör istan vid 50 och drar på helt plötsligt eller göra en omkörning på e4 där man upptäcker att mötande närmar sig fort. då är det jäkligt skönt att ha 500nm på en gång som kan påskynda accelerationen. bra exempel är m5:3.6 och 540i m5:an är värdelös innan den hamnar i sitt register medans 540i:n sticker direkt trots 40hk mindre hur ofta står man vid ett rödljus och får till en perfekt start? i normala fall så är det rejs på en gång eller i fart, och då kan man inte vänta på att motorn ska hitta sitt register så visst har vridet STOR betydelse för det visar på karaktären på motorn som rubriken lyder så kör jag hellre en diesel än en bensinare med motsvarande hk kollade på bmw:s sida hk cc förbrukn 0-100 525d 177 6/2497 0,67 (0,78) 8,1 (8,3) 523i 177 6/2497 0,85 (0,83) 8,5 (9,3) kolla förresten skillnaden på automaten på bensinarn jämfört med dieseln hur kan det komma sig? "Bättre pengar på banken än i tanken,bmw dieselpower" |
|
|
Dr Tinnitus! Ok, har inte läs hela tråden. Men det var bra förklarat av dig. brodda |
|
|
helgonet, din fråga om husvagnar är i princip redan besvarad. Läs första inlägget om att ett lastbils släp kan köras med en f1-motor. Sen hur svårt kan de vara att förstå att effekt = vrid x varvtal. Alltså är turbobilar ofta starkare än motsvarande sugmotor i de lägre varvtalen då de utvecklar en större effekt, men för maximal prestanda är inte de så viktigt för då ligger man ju inte och drar vid 2000rpm. Ingen säger att vridmomentet är helt ovidkommande men du får en mycket bättre bild av en bils prestanda genom att veta max effekt än max vridmoment. |
|
|
som beppo säger:Säg att den leverarar 1000nm vid 2000 rpm motsvarar detta ca 285 hk, och då åker man i från den med en 300 hästars bil även om denna bara har 50 nm i max moment! skulle vilja se hur mycket man måste slira på kopplingen på den motorn för att få iväg bilen i starten. vilket skulle vara en nackdel så då blir den långsammare om man då ligger i en uppförsbacke och ska köra om , hur många växlar(vilket tar tid) måste man växla ner innan motorn börjar dra grelle:jag tycker man får en dålig bild av motorn om man bara vet hk pga ovan det jag menar är att i 99% av fallen drar man en bil med mindre vrid. hur ofta står ni vid rödljuset och värmer upp däcken, varvar upp motorn till 5000 innan ni kliver av kopplingen när det blir grönt? därför blir en bil med starkare vrid snabbare i trafiken. den fördelen man får med snabbare respons är djävligt svårt att ta igen med en motor som ovan testa en honda vtec så förstår ni, helt värdelös bil måste ligga på toppvarv hela tiden för att kunna dra nått ungefär som en f1 bil. kommer knappt iväg i starten om den inte varvar 15000. den dag en f1 bil drar ett 60tons ekipage blir jag övertygad vill se förklaringen på 523i och 525d när det gäller automaten lika hk men inte vrid och ändå är 525d 1 sek snabbare trots tyngre bil "Bättre pengar på banken än i tanken,bmw dieselpower" |
|
|
vridmomentets betydelse för prestanda det avslöjar allt vill säga med normala motorer om bägge bilarna har 300hk ex 535d med chip mot en m5:3.6 och m5:an med automat(vilket inte finns eller?) bägge står på tomgång och sen drar dom på bägge två. vilken tror ni vinner till hundra? ju mer vrid en motor har desto starkare är den från botten generellt det betyder att man måste ligga nära att få stroke med en m5:a för att prestera samma tid man vill ju ha effekten så snabbt som möjligt eller? kan bli djävligt nervös körning annars om man alltid ska ligga på varv för att hänga med. det kan man märka tydligt hos just m5:3.6 ägare som bromsar upp en innan dom uppnåt optimalt varv innan dom sticker iväg. låt eran farmor köra bilen och se vilken bil hon blir snabbast med i tio fall av nio vinner hon med 535d därför har vridet stor betydelse "Bättre pengar på banken än i tanken,bmw dieselpower" |
|
|
Det här med husvagnsdragning och lastbilar osv... Med undantag för den fruktansvärda bullermatta och ev. vibrationer som uppstår om man skulle dra en husvagn med en Honda Vtec så går det trots detta alldeles utmärkt att utföra. Om man ljudisolerar motorutrymmet enligt alla konstens regler så skulle föraren inte märka någon skillnad mellan en Vtec och en rak sexa förutsatt att de har lika mycket maxeffekt. Det ända han/hon måste se till är att ha korrekt varvtal för uppgiften. Vilket inte alltid är det lättaste att göra, men, men.... Men med dagens ljudisolering i Honda bilarna så är det inte lämpligt att försöka dra en husvagn med denna bil. Man skulle nog inte stå ut speciellt länge. Detta blir ju lite väl teoretiskt kan tyckas, men utan teorin och alla formler så finns det ju inget gemensamt system för oss att göra jämförelser. Alla kan ju inte bara gå omkring och tycka en massa saker då blir det ju ingen ordning på något. Och eftersom denna tråd handlade om vridmomentets betydelse för en bils PRESTANDA så tycker jag teorin och formlerna beskriver det hela perfekt. Dessutom som sagt så är det ju ingen här som säger att vridmoment är helt betydelselöst, det spelar givetvis en viktig roll i hur en bil upplevs. Men åter igen när man jämför max prestanda så har den en mindre betydelse. En "dålig" förare som testar att köra en Viper på Mantorp park för första gången drar säkert en stor fördel av bilens massiva vrid. Men en tränad förare som kan banan skulle kunna köra en vridsvagare bil med mer effekt på ännu kortare tid. Pga att han ligger på exakt rätt varvtal ut ur varje kurva. Halvtaskig jämförelse eftersom det finns många saker som förutsätts, men ändå, ha förståelse, tack. Obs! Jag är inte en fullfjädrad akademiker, har nämligen endast ett fåtal poäng på Universitet. mvh/Flisan |
|
|
Flisan>> Du har fortfarande inte förklarat skillnaden mellan T4 och 328'an! 328-1391kg-193hk, 0-100, 7,3s, 0-200, 34s T4 -1400kg-200hk, 0-100, 7,3s, 0-200, 28s Grelle>> Du skulle inte våga dig på uppgiften som talar för vridet ovan? P.S. Jag har också nått som biltillverkaren kallar för MOMENT-begränsning på dom första 2 växlarna. Effekt-begränsare har jag aldrig läst/hört om. Hade det inte kallats för "effekt-begränsare" om det nu är så att det är effekten som ger upphov till drivhjulens ökade rotationshastighet? |
|
|
Vridmomentetsbetydelse för en bils prestanda! M5 E60 3,60 kg per hk=0-200 på 14,3 sek. 507 nm M6 3,52 kg per hk= 0-200 på 13,6 sek. 507 nm E65 AMG 3,59 kg per hk=0-200 på 13,22 sek. 1000 nm (1200 beggränsade) 100 % mer maxvrid för supermercan än M5 lika hk/per kg och det gör en sek till 200.Om bilen haft 100% mer hästar vilken tid hade Dundermercan haft då? Tomas jag tror volvon har mer hästar därför får du en bra tid med din bil, sen kan det vara luftmotstånd eller allt i ett som gör att 328 tappar fart till 200.säkert har det med vridet att göra med! Porsche 9ff 0-300 på 25,2 sek .-) det finns alltid någon snabbare...Detta visar att max vrid på 1000 nm vid 2000 varv inte gör Mercan mycket snabbare till 200.Vrid har betydelse men inte lika mycket som maxeffekt i hk i fallet mellan gobitarna åvanför. Mpower |
|
|
Nu ska jag vara lite tröttsam som den bilintresserade fysiker och akademiker jag är :) Jag har härlett två formler som jag är i princip 100% säker är korrekta. Bra prestanda *definierar* jag som att få så låg tid t som möjligt från 0 till sluthastigheten v. Denna tid t kan uttryckas antingen med medeleffekten <P> som utvecklas under racet eller med *motorns* vridmoment i medel som utvecklats under racet <T(m)>. M är bilens massa. t = [M * v^2]/[2 * <P>] Det vi behöver veta för att få tiden t är bilens massa M och medeleffekt <P> under racet. För vridmoment kan vi istället uttrycka det så här: t = [M * v * r ]/[u * <T(m)>] Vill vi använda denna formel så behöver vi alltså känna till bilens massa M och medelmoment <T(m)>. Dessutom måste vi även veta hjulradien r samt utväxlingen u. Jag drar slutsatsen som så många före mig att det är enklare att använda sig av medeleffekten som utvecklas under racet. (medeleffekten <P> är troligen ganska nära maxeffekt) Friktion i drivlina och luftmotstånd har inte beaktats, då vi försöker förstå själva kärnan av detta med effekt och vridmoment. Svekke |
|
|
betan: förklara det här modell hk cc förbrukn 0-100 525d 177 6/2497 0,67 (0,78) 8,1 (8,3) 523i 177 6/2497 0,85 (0,83) 8,5 (9,3) kolla förresten skillnaden på automaten på bensinarn jämfört med dieseln hur kan det komma sig? lika mycket cc och hk men inte vrid och ändå är 525d 1 sek snabbare till hundra trots tyngre bil "Bättre pengar på banken än i tanken,bmw dieselpower" |
|
|
tyvärr jag är lessen att ta upp det här men hur snabbt går mb:n till 100 eller 300 eller hur fort går mb:n jämfört med m5:an ,m5:an går "bara" 320km/h mb är snabbare trots att den har mer vikt per hk den väger 2300kg alltså 3.75kg/hk mot M5 E60 3,60 kg per hk den fullkomligt äter upp m5:an i allafall Länk Toppeffekten anges nu till 612 hk och det maximala vridmomentet är 1.000 Nm. Som vanligt med denna motor är det inte toppvärdena som imponerar mest utan hur tidigt motorn bygger upp effekt. 612 hk finns tillgängligt från 4.750 till 5.100 r/min och redan vid 1.000 rpm ger motorn 570 Nm! 750 Nm finns vid 1.500 r/min och från 2.000 till 4.000 r/min ger V12:ans sitt maximala vrid på 1.000 Nm. Prestandasiffrorna är lika imponerande, 0-100 km/h går på 4,4 sekunder och 0-200 km/h avverkas på 13,3 sekunder. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h men bör ligga en bra bit över 300 km/h om motorn fått varva fritt. Att hastighetsmätaren är graderad till 360 km/h säger en del om potentialen… "Bättre pengar på banken än i tanken,bmw dieselpower" |
|
|
betan>> citat: "Vridmomentetsbetydelse för en bils prestanda! M5 E60 3,60 kg per hk=0-200 på 14,3 sek. 507 nm M6 3,52 kg per hk= 0-200 på 13,6 sek. 507 nm E65 AMG 3,59 kg per hk=0-200 på 13,22 sek. 1000 nm (1200 beggränsade)" Mercan har väl 5-växlad automat med momentomvandlare, och M5/6 7-växlad SMG? Kan mycket väl tänka mig att en 328 åker ifrån en T4 om T4'an startas på tvåan och växlar till fyran direkt, även med 500Nm. citat: "Tomas jag tror volvon har mer hästar därför får du en bra tid med din bil, sen kan det vara luftmotstånd eller allt i ett som gör att 328 tappar fart till 200.säkert har det med vridet att göra med!" Teknikens Värld provade T4'an till 6s snabbare än 328, inte jag! Om du nu ska jämföra bilar rakt av då den ena har bättre vrid, tycker du då inte att det är lämpligare att jämföra 2 bilar som väger lika mycket, har samma effekt, och nästan samma utväxling? Jag tycker jag lyckades åskådliggöra detta ganska bra. Din liknelse kändes inte hämtad ur verkligheten. För det första så har 99,9993% av dom här inte råd med någon av dessa bilar, sedan skiljer sig bilarna beträffande vikt, effekt, växellåda osv. Och slutligen, 5-600 hk gör att man omöjligtvis kan få friktion på drivhjulen i starten och därmed kan bakvagn/viktfördelning osv. vara helt avgörande för en bra tid. |
|
|
Helgonet: Helt klart så är 525d snabbare pga mycket effekt(vrid) i starten till hundra,sen att 523 får en automat det sänker det klena vridet ännu mer och effekten blir mer lidande än på den starka dieslen!Men sen när 523 kommer upp i arbetsområdet runt maxeffekt så jämnas accet ut kan jag tänka på mig. Helgonet/tomas:E65 Amg har 612 häst och 1000 vrid väger 2200 (Cl cab) inte sedanen, den gick 0-100 på 4,28 och 0-200 på 13.22 nästan identiskt vikt/effekt men 500 mer vrid som hjälpte mercan 0,5 sek till hundra(mycket bra för en automat på 2200 kg och 0,5 sek snabbare till 200 jämfört med M5 an så i detta fallet så var ochså 0-100 som man märkte att vridet har betydelse och då på växel1. Tomas det har nog med vrid,luftmotstånd,utväxling,mer effekt,m.m som gör dem 6 sek till 200,låt Grelle försöka förklara istället! Mpower |
|
|
den tappade alltså bara 0.8 tiondelar till 200km/h fast den väger 100 kilo mer(sedanen alltså) det är fruktansvärt imponerande, men har nog till 99.9% med vridet att göra! undrar hur m5:an skulle påverkas av 100kilo mer? och när bmw ska ta upp kampen med mercedes alla monster såsom s65 amg, slk 320cdi (en diesel som går 5.3sek till hundra!) slr mclaren, etc "Bättre pengar på banken än i tanken,bmw dieselpower" |
|
|
1) Fallet med T4:an som tros accelerera 100-200 på 8-9 sekunder om den får 520 nm, och fortfarande har 320 hk! Om den nu skulle ha 520 nm i maxvrid och enbart 320 hk så skulle den knappt gå att få upp i 200!! Varför det då? Jo: om vi antar att motorn levererar ca 500 nm när den levererar maxeffekt så blir varvtalet då den levererar maxeffekt ca 4300 rpm, vilket inte räcker till att få bilen att gå i 200 med orginalutväxling. Ändrarn man utväxling så sänker man det tillgängliga hjulmomentet. 2) Om vi fortsätter jämförelsen Saab aero mot M roadster: Om man ger bilarna samma utväxling, hur skulle då accelerationen se ut? Jo: Så länge vridet (350 nm) är det samma så skulle accet vara identiskt. Men när saaben uppnått sin toppeffekt vid 5500 rpm så måste han växla, medan Bmwn kan ligga kvar på den lägre växeln ända upp till 7400 rpm. Bmw föraren har alltså tillgång till högt vridmoment ända upp till 7400 rpm, medan saabföraren måste växla upp, och vid varje uppväxling så sänker man det aktuella hjulmomentet. 3) 523i mot 525 D förklaras enkelt med att dieseln har högre genomsnittlig effekt under accelerationen. 4) T4 mot 328, Man kan ju anta att det är de sju hästarna som skiljer dem åt som gör skillnaden. Men nu är dte ju inte samma test man utfört, det ena är ett lyckat teknikens värld test och det andra är ett tyskt test. Vi vet för lite för att kunna förklara varför det är som det är. Det kan ha varit medvind i volvofallet och motvind i det andra, volvon kan ha varit starkare än 200 hk etc etc .För att kunna jämföra rakt av så måste egentligen testerna vara utförda vid samma tillfälle. 5) Hur svårt det än kan vara att förstå så är följande påstående helt sant: En motor som utvecklar 20 hk och 10 nm i maxmoment har kapacitet att utföra en dubbelt så snabb acceleration som en motor som har 10 hk och en miljard nm! |
|
|
Det jag försökte få fram med att 1000 nm Mercan är att det är pga liknande vikt/effekt förhållande som dem går ungefär lika till 200 om vridet spelat STOR roll i prestandan under en längre acceleration så hade mercan krossat M5:an utan problem. Sen visade du att vrid har betydelse ur startblocket på första växel och det visar mercans tid till hundra på 4,28 sek för 2200 kgs autmataren med! Sen att m5 an har högrevarvtal och mer växlar tillsammans med en ursinnig växellåda hjälpar säkert den ochså.Detta har jag lärt mig i denna tråden och har mer kunskap om vrid och effekt än innan :-) Jag ska sätta mig med era formler som ni skrivit här med och se ifall jag kan bena i dem lite dem trots att jag bara har gymnasiematte i ryggen! Mpower |
|
|
citat: "3) 523i mot 525 D förklaras enkelt med att dieseln har högre genomsnittlig effekt under accelerationen." Men är det inte detta vi kallar för vridmoment, effekten i förhållande till varvtalet? Ju större arean är under effektgrafen ju större vridmoment utvecklar ju motorn och accelerar därmed snabbare. Du skriver ju samma sak fast du vägrar erkänna det! Även om varvtalsregistret är kortare för dieseln så kommer effekten tidigare och ligger högre än på 523'an. Dvs. den har ett högre vridmoment (effekt/varvtal) och arean blir därmed samma eller större trots att 523'an varvar längre. Precis samma resonemang gäller för M Roadstern vs T4 med 320 hk. betan>> citat: "Tomas det har nog med vrid,luftmotstånd,utväxling,mer effekt,m.m som gör dem 6 sek till 200,låt Grelle försöka förklara istället!" BMW'n är ju växlad att göra 237, Volvon toppar 235. Du menar att BMW skulle valt en utväxling som ger bilen sämre acc men att den fortfarande "bara" toppar 237? Verkar konstigt att Volvo skulle lyckas bättre med sin utväxling i en steriodpreppad familjebil, eller? Luftmotståndet tror jag är likvärdigt, snarare bättre för BMW'n som är en "sportcoupé" enligt tillverkaren! Effekten, ja 7 hästar är ju en hiskelig siffra i sammanhanget, men å andra sidan väger BMW'n 9 kg mindre! |
|
|
Tomas; hur som helst så kan inte 20 nm mer vid lägre varvtal göra 6 sek till 200,med tanke på att mercan hade 500nm mer och fixade en 0,5 sek från 100-200.Det finns säkert ett svar men jag har det inte. Mpower |
|
| DU skriver ju samma sak men vägrar erkänna det! Det MOMENTANA vridmomentet är ju det som ger accelerationen i just det ögonblicket, men vet man inte varvtalet är detta helt oväsentligt. Diselns vridmomentkurva gör att den får en effektkurva med högre medeleffekt under accelerationen än bensinarens. Och som jag försökta banka in i huvudet på dig: Max vridmoment säger inte ett piss, till skillnad från max effekt! Kommentera gärna motorn med en miljard NM och 10 hk, som blir fullständigt krossad av motorn med 10 nm och 20 hk. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.