|
Sida 18 av 62
|
|
|---|---|
|
Kul med små applicerbara formler som denna med en konstant före ett vikt/effektförhållande. Med min S60 T5 -03 som till våren kommer att vara nära -05:ans spec hårdvarumässigt, ger en uträkning med den formeln en 0-200 tid på 18 sekunder. Förmodligen behöver man lägga på en sekund för framhjulsdriften. Ska bli intressant att testa mot erkänt starka motståndare till våren, gärna M5 e39 och M3 e46 för att se om det stämmer. Flåklypa |
|
|
Vad i hårdvaran skall du byta, spridare, IC, turboaggregat, eller något annat? |
|
|
En kommentar, hoppas ingen använder min enkla testformel utan eftertanke. Den förutsätter framför allt att luftmotståndet inte har stor inverkan (medd det ligger givietvis fler antaganden bakom en dylik formel). Bilar vars toppfart marginellt överstiger 200 km/h kommer att avvika påtagligt. Sedan får man ju ta hänsyn till att det finns många saker som kan sabotera prestanda. Drivhjulsgreppet som du nämnde flåklypa är ju ett exempel. Anledningen till att jag lade fram den var att visa att man med enkla medel kan utgå från effekt och vikt för att få en hyfsad bild av prestanda. |
|
|
Grenrör och turbo från S60 T5 -05, lämpliga spridare och helt annan IC. Spridare är ännu inte inköpt men förmodligen blir det R:ens spridare. Allt utom IC och avgassystem blir Volvo original, avgassystemet som sitter på nu behåller jag. En bil som ligger runt 25 sekunder till 200 behöverca 27% av tiden till 100 medan en bil som gör 0-200 på ca 20 sekunder avverkar ca 30% av den tiden innan 100km/h. Jag antar att den teoretiska brytgränsen går någonstans strax under 50% eftersom lyftkrafter i regel genereras på vanliga bilar. Flåklypa |
|
|
Detta är självklart amatörsanningar men ger en ledtråd om hur det kan se ut. Flåklypa |
|
|
Visst är det en sorts amatörsanningar, men användbara för att ringa in prestandan hyfsat. BTW, jag tänkte inte på dig när jag uppmanade till försiktighet med min lilla testformel. Däremot skulle nog en person som stoppar in data från sin 316i få en något uppblåst bild av sin bils prestanda :-) |
|
| Hur många hk räknar du med att få tack vare dina motormodifikationer? | |
|
Om jag går fram till Thomas och klappat till med en sju jäkla höger rätt i nyllet, vilken effekt får det?? En fläskläpp som kan misstas för en julskinka och att tänderna yr som konfetti mot gomseglet.... Hur kul var nu detta då? Nja, inte alls kul men smaka på ordet "EFFEKT"..... Vad står det för tror ni? Jo, det är ett sätt att beskriva verkan av nåt vi gör, eller när vi tillsätter eller använder nåt. Det kan vara drängnäven i plytet eller skaka om läsken eller använda motorns kraft. Det sker något, det blir en effekt av det vi gör eller utför. Den där dränknäven hade en sju satans kraft efter åratals brottande med dynggrep och hopknipna piglår. Men det att gå och knyta dränglabbarna i fickan för att den där smilfinken på grannskiftet satt på sugTina från Sigtuna först, hjälper ju innte för då sker inget. Men SMACK rätt i plytet, det gav effekt........ :-) Det folk ofta missar i dessa diskusioner är att vridmomentet är kraften motorn kan prestera. Mycket vridmoment är bra att ha men inte nödvändigt för en vass acceleration, ja inte ens för att orka dra tunga lass. Man kan även lattja med dessa funderinagr på vapen och skjuta. Ta en gammal fetingkanon. Den poffar iväg en duktigt bamsig järnkula modell bowlingklot, i en rätt låg fart (varvtal) men den orkar ändå igenom en tjock timmervägg för att den tunga kulan skapar ett högt (vridmoment) som trots den låga hastigheten orkar knöla sig genom väggen. Effekten blir lika, det blir hål. Nu tar vi lilla AK5:an och smattrar iväg några kulor inte större än risgryn i jämförelse. Vad krävs då för att nå samma effekt med dessa, alltså hål i timmerväggen. Ja då kulorna nu är som risgryn och väger inget alls mot järnkulan från kanonen, så har vi alltså nu ett kasst vridmoment. Men då hastigheten (varvtalet) är flera gånger högre så får vi ändå samma effekt. Hål i timmerväggen. Små anekdoter av en ölmarinenad hjärna.... Dr Tinnitus |
|
|
kunde inte sagt det bättre, du är inte från norrbotten? andra ska förklara så in i helvete med formler fast det går att tala klarspråk. "Bättre pengar på banken än i tanken,bmw dieselpower" |
|
|
Nockenwelle>> "Angående exemplet med Volvon S70 du tar upp skulle jag vilja veta om det är för mätningar och i vilka fartintervall det rör sig om. Men minns att jag med effekt avser den effekt som de facto ges på de varvtal man använder. Annat är ointressant, precis som vridmoment på varvtal som inte används är ointressant. Den trimning som gjorts har uppenbarligen höjt effekten mer än 4 % på många varvtal." Sista meningen är väl vad man i dagligt tal kallar för vridmoment? Effekt per varvtal? Dess maximala höjning var som jag mycket riktigt skrev 30%. Exemplet med mc'n vs S60R. Om vi tänker oss en liten GTI-bil, säg en Pegeuot 205 GTI med 122 hk, det ligger ganska nära motorcykelns effekt. Låt oss säga att hojen varvar 13500 varv, bilen varvar 6750 varv. Vi ändrar utväxlingen på bilen genom att dubbla varvtalet på ingående axel. Monterar i mc-motorn i bilen så den med sina 13500 varv går lika fort som bilen med originalmotor på varje växel. I och med att man når samma topphastighet på varje växel med bägge bilarna och max effekt är ungefär samma så borde bilarna accelerera lika fort? Att hojens vridmoment på 67Nm (x2) = 134 Nm är avsevärt lägre än originalbilens har alltså ingen som hellst betydelse för prestanda? |
|
| 122 hk vid 6750rpm är lika med runt 125-130nm, med lite huvudräkning.... | |
|
Flåklypa: Har inte 05:an en "ny" motorbas? 03:an heter B5234 T3 vilket borde vara den maskinen som sitter i din bil. 05/06:an heter B 5244 T5 vilket är snarlik maskin med den jag har under huven som heter B 5254 T3 ? Bara en stilla undran :) Nocken: Kommer ni mäta prestandan i din E90 330 efter inkörning mot flåklypas? Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Dr Tinnitus, ett färgstarkt inlägg. Riktigt kul. Det är dock några saker som inte stämmer. Vridmomentet är inte den kraft motorn kan prestera. Det är ett missförstånd. Vad gäller liknelsen med kanoner kan jag säga att vridmoment inte används för att projektiler skall slå igenom väggar eller något annat, i alla fall inte enligt den vetenskapliga definitionen på vridmoment. Fast jag förstår att det var en sorts analogi du gjorde. Tomas, vad som i vardagligt tal avses med vridmoment kan nog variera mellan olika människor. Om man väljer att definiera vridmomentet som motorns förmåga på varvtal under maxeffektvarvtalet Svaret på frågan om vad som skulle hända med med GTI-bilen med MC-motorn är rätt enkelt. Den skulle bli ungefär jämnsnabb med originalet. Ett exakt svar på frågan skulle kräva att man tittar på effektdiagram och steg i växellådan. Men alltjämt, trots sitt fina vridmoment har S60R inte skuggan av en chans mot MCn. Prestandaskillnaden kan inte förklaras av vridmoment men väl av effekt. Självklart kan man komma till olika slutsatser om vridmomentets betydelse om man använder olika defintioner på begreppet. Det jag skrivit har haft sin utgångspunkt i vridmomentets och effektens tekniska defintion. Det fina med de defintionerna är att saker och ting fungerar konsekvent. wendtan, jag kör gärna mot flåklypa. Det kan bli kul, även om jag inte tror att de 27 extra kusarna jämfört med min nuvarande bil kommer att räcka för att hålla jämna steg med flåklypas S60T5, särskilt inte om han hunnit trycka ner moddningarna som nämndes ovan. Jag kanske har hunnit köra in min bil i slutet av maj, vi får se då. |
|
|
Beppo>> Max vridmoment brukar oftast inte ligga vid max varvtal! Nockenwelle>> Jag håller med dig om att man kan komma till olika slutsatser beroende på hur man definerar begreppet vridmoment. Vad jag ville få dig att skriva var att det som du definerar med hög effekt genom hela registret egentligen är det som man översätter till vridmoment. Jag vet mycket väl hur du menar och jag misstänker att du förstår vart jag vill komma. Jag upplever det från min sida att ämnet är färdigdiskuterat. Det som kan dras en slutsats av har blivit gjort så. Precis som jag skrev i ett annat inlägg så måste man först klarställa definitionerna. Vad är bra prestanda? Vilka förutsättningar ska gälla osv. |
|
| Jo, utgår man från olika definitioner kommer man lätt till olika slutsatser. En nackdel med hur "man" definierar vridmoment när det gäller motorprestanda är att "man" då måste ha en annan definition på begreppet vridmoment när exempelvis en bult skall dras åt. Det blir lite krångligare tycker jag och risken för missförstånd ökar. | |
| Nej det vet jag väl, men du verkar ju inte förstå att motorcykeln och bilen i ditt fall ovan är precis lika starka! Motorcykeln är ju en hårdtrimmad motor och lär leverera sitt maxmoment ganska nära maxeffekten, men bilmotorn är vid sin toppeffekt inte starkare än vad jag angav ovan, och vad den har för max vridmoment är ointressant! | |
|
Nockenwelle. Nu förstår jag faktiskt inte hur du menar, vridmomentet är väl just den kraft motorn kan prestera. Det är ju just den kraft man mäter när man bromsar en motor för att se vilket vridmoment den kan leverera och på vilket vis (vbridmomentskurvan). Detta vridmoment kan man ju sen använda till nåt genom att koppla motorn till en för ändamålet lämplig växellåda som genom multiplikation i utväxlingarna sen ökar motorns vridmoment i lämplig grad ut till drivhjulen. För att få en bil så stark som möjligt så är det viktig med att ha så mycket vridmoment som möjligt på drivhjulen, och vill man ha en så snabb acceleration som möjligt så måste man ha så mycket vridmoment som möjligt på drivhjulen. Men för att nå detta så kan man välja olika vägar när det gäller motor. I en lastbil som ska vara brytstark men inte så snabb så kan man välja en sävlig bastant motor som ger rent groteskt höga vridmoment som via växellådan sen ökar ytterligare. På en räserbil så väljer man en nätt hysterisk motor som har löjligt klent vridmoment men som med sina hysteriska varvtal kan växlas ned hårt i växellådan så att man på det viset mångdubblar vridmomentet ut på drivhjulen och ändå har nog med varvtal kvar för att även kunna nå höga hastigheter. Kanongrejen var just bara ett sätt att på ett primitivt sätt förklara ungefär hur det ligger till mellan vridmoment och effekt. Även om det inte till punkt och pricka stämmer med alla fysikens termer så är det ändå inte hel galet utan rätt representativt. En tung kula har en större massa som kan få spela rollen som vridmoment, och kulans hastighet kan vara varvtalet, vad som sker när det träffar kan då få bli effekten. Ändrar man sen på kulans vikt (momentet) och hastighet (varvtal) så ändras ju effekten, och för att få samma effekt som tidigare så måste man med en lättare kula ha mycket högre hastighet. Detta är ett jordnära sätt att visa hur det hänger samman i en motor med vridmoment varvtal och effekt och vilken verkan de har med varandra. MVH Tony |
|
| Nej, per definition är vridmomentet inte lika med kraft. Kraft mäts i Newton, vridmoment i Newtonmeter. Kraft kan vridmomentet bara generera med hjälp av en hävarm av något slag, vars längd påverkar den resulterande kraften lika mycket som vridmomentet. Olika hävarmar ger olika kraft vid samma vridmoment. | |
|
Om man vill läsa om vridmoment>>Länk mvh |
|
|
Käre doktor!! Det var ju precis hit jag ville komma fast jag har inte så lätt att uttrycka mig;-) För att uppnå en så snabb acceleration som möjligt så eftersträvar man ett så högt hjulmoment som möjligt under så lång tid som möjligt. Där i ligger ju avvägningen sedan. Vart gränsen går för maximal prestanda är ju en avvägningsfråga. Ska man ha 1000Nm på hjulen under 3s eller 500Nm under 6s, allt avvägs ju genom att ge växellådan rätt utväxling. Och avgörande för att det hela ska lira är ju en motor som kan ge ett högt vridmoment över en stor del av varvtalsregistret, dvs. en stor area under effekt-grafen, precis som vi väl har kommit fram till vid detta laget? Jag kan som jämförelse ta min egna T4 som fixar 100-200 på fyran på 18s enligt hast-mätaren. Klarar en bil med likvärdig effekt detta? Klarar en BMW 328 detta? Samma effekt (nästan) och samma vrid, fast 328'ans ligger avsevärt högre upp i registret och har därmed ett kortare vridmomentsintervall att spela med. Gissningsvis så blir 328'an frånåkt även om han går ned på trean pga. att T4-motorn utvecklar ett större vrid på fyran i 100 än vad 328'an gör på 3'an. Så även blir hjulens moment högre på T4'an. Nockenwelle> Du får inte hänga upp dig på fackmässiga fysikaliska benämningar. Dom flesta skriver ur alldagligt perspektiv. Kraft kan betyda mycket olika, inte bara P i ett kraftfält. Man kan som människa hämta kraft genom sömn osv. Kraft är i bilsammanhang precis som doktorn skriver en förmåga att vrida runt hjulen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.