AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
877

Forsikring på Alpina B8 4.6 i Sverige?

B8
21
B8 Guru
B8 4.6 Touring #008
B8 4.6 Cabrio #018
Hejsan!
Jeg er ved at sælge min B8 4.6 Touring da jeg flytter til USA nu og den potentielle køber overvejer at indregistrere bilen i Sverige.
Hvad betaler B8 ejere typisk i Sverige for fuld forsikring på en B8 4.6?

Tak på forhånd.

Michael
Hej Michael!
Tråkigt att du måste skiljas från ännu en B8! Jag har följt dig och dina B8:or på BMWM5.com och kommer ihåg olyckan med Coupén...

Försäkringar är ju väldigt individuella så det är nog säkrast att din köpare kontaktar ett svenskt försäkringsbolag och gör en offertförfrågan själv. Personligen så är jag 28 år, bor i Stockholms innerstad, och skulle för en helförsäkring betala ca 15 000kr/år. Denna försäkring gäller på Trygg Hansa.

Hoppas att detta kommer till hjälp!

Lycka till med bilförsäljningen och flytten till USA!

Jens
B8
21
B8 Guru
B8 4.6 Touring #008
B8 4.6 Cabrio #018
Hej Jens!
Tak for det snabba svar! Ja det er heller ikke en let beslutning men jeg er ved at købe en meget fin B12 5.7 Coupe og vil i løbet af et års tid købe en Porsche GT2 også, så det er mere et spørgsmål om at have et fornuftigt antal "hobby" biler :)
Jeg tager selvfølgelig B8 Cabrioen og B12 Coupeen med til USA! GT2'en bliver en US model...

Michael
Jag betalar 12.800/år för en helförsäkring hos länsförsäkringar, bor dock i den näst billigaste zonen..
Marcus (darklight) har sin bil entusiastförsäkrad, det kostar c:a 1.800:-/år. Man måste dock ha:
Bilen i garage nattetid
Annan bruksbil
köra max 500 mil/år
Medlemskap i Bmw-klubb

Mvh
/Bruno
Länk
Hm, vet inte hur jämförbar den är med min M3:a.
Men jag är 22år och betalara 8700kr halv-/helår. Helnöjd med det faktiskt. Så man kan komma ganska billigt undan. Men sedan så lär det väl behövas helförsäkring på den här bilen och då rasar pengarna snabbt iväg...
Imola:

Du har fått en bra premie med tanke på din ålder själv betalar jag ca:5400:-/år bor i en förort till stockholm, och ja det blir nog dyrare sen när det blir helförsäkring men det blir en senare fråga:))
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
B8 an klassas numera i samma försäkringsklass som M3 här i Sverige. Men i motsats till M3 så går det att få en sk Entusiastförskring på den. Kraven för entusiastförsäkring är dock relativt hårda och i bedömningen ingår även förarens ålder, tid man ägt bilen etc. I Malmöförort betalade jag 13900 för helförsäkring inkl full bonus innan entusiastförsäkringen godkändes.
Jag hade min försäkringskostnad på 17000 innan jag fick igenom min entusiastförsäkring. (Jag lade inte märke till att de frågade mig om ålder eller hur länge jag haft bilen, men reglerna är tuffa, de har en hel del krav!)

Men som sagt, entusiastförsäkring är riktigt fördelaktigt, ifall man verkligen har en entusiastbil (alltså, inte använder den som bruksbil). Det är svårt att inte åka längre än 500 mil ifall man använder den dagligen liksom, samt förbjudet enligt ett av kraven.

/Marcus
Bmwcs# 4680
starre:

Vilket försäkringsbolag?

Betalar ett par tusenlappar mer än du och då bor jag iofs i Gbg i city.
Michael!

Kul att höra att du skall skaffa dig en Porsche, hoppas att vi ses på Länk

Jag kör själv en 928GT och en 944N/A.

MVH
Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.