|
|
|
|---|---|
|
Byta dom va ju inte speciellt svårt. Förs o främst så underlättar de ju om man har en lyft men de går med lite vilja utan! Hissa upp bilen lossa bärarmens färse med en domkraft eller en pallbock under bärarmen. Det är ju ingen speciell spänst i bärarmen men det kan vara bra att stadga upp den ändå. Ett verktyg som underlättar allt är en muttermaskin o speciellt när man ska lossa fästet från bärarmen eftersom bussningen gör att de fjädrar. Jag hade tänkt att tillverka ett verktyg för att pressa ut bussningen men när jag rev ner för o kolla hur verktyget skulle se ut så kom ja ju på ett annat sätt som kanske inte va lika smidigt men gick minst lika bra. Fram med borrmaskinen och borra lite hål i gummit (borr diam ca: 10mm) och sen tog jag ett don och en hammare och slog aluminium ramen mot mitten av bussningen. Donet kan gärna vara lite spetsigt men inte vasst för det är ju dumt att slå hål på aluminumen innan man hjar kommit ut på andra sidan. Väl ute med bussningen så fettade jag in den nya samt bärarmen. När jag pressade in den nya så använde jag mej av en vanlig avdragare och satte en blocknyckel vid avdragarskruven för att få ett jämt tryck över hela. Tänk på att inte försöka slå eller knacka in bussningen eftersom den är gjord i aluminum och skadas väldigt lätt. Se oxå till att den pressas in rakt. När bussningen väl är inne så är de bara montera tillbaka fästet och när bärarmen ska på plats igen så är det utomordenligt att ha en domkraft till hjälp för att lyfta upp den och styra den på rätt plats. Tänk oxå på att bärarmen är justerbar så att den kommer i samma läge som sisst för annars så ändras hjulinställingen. Jag bytt på båda sidor vilket är att rekomendera. Så orkar man spendera 2-3 timmar i garaget och spara ihop några tusen så är det helt klart värt besväret för svårt de va de inte!!! Det blir 2,5 skiftnycklar av 5 möjliga!! Tack för mej och lycka till På onsdag så blir det kopplingsbyte!!! Ska prova alla bilmärken innan jag dör!! Förutom OPEL | |
| Denna borde läggas upp bland mektipsen tycker jag... Bra! | |
|
Jag har tillverkat ett verktyg till det. Skrev nästan en likadan beskrivning här på forumet för ett tag sedan. Bytte på 3 bilar en kväll. 2 pelarlyft är som sagt guld när detta ska bytas. Skulle vara kul o veta hur din lösning på verktyget var bra. Kan skicka hur jag gjorde mitt med bild.... Ste |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.