AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.090

Fartkameror i Norge

Jag var nyligen på semester i norska fjällen. På vägen dit (Svinesund-Oslo-Lillehammer) såg jag massor med fartkameror. Hur funkar det om man som svensk blir fotograferad, blir man "hittad/funnen" ? Hur stor risk är det att man åker dit ?

/ Martin
Nästan 100% om du är reggad ägare.
Nu är det inte alla som är laddade,har du tur så kanske du klarat dig.
Kan dock ta ett tag innan boten kommer,min farbror fick sin efter lite drygt 5månader.

Henrik
RacerMartin:

Har ett vagt minne att det har disskuterats tidigare och då fick jag uppfattningen att den personen fick ett inbetalnings papper
x-mån senare.

Och ja risken att åka dit är mkt stor tyvärr.......
RacerMartin:

Hittat en länk:))

Länk
Får väl hoppas att jag har tur, körde inte våldsamt fort, kanske 10-15 km/h över vid det tillfället jag är mest oroad över.

Hur höga är böterna ? Det är dock inte jag som är ägare, var farsans Volvo (jag skäms) som vi körde med. Men man kan åka dit även om det är någon annan i familjen som kört bilen har jag hört.

/ Martin
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Fader blev plåtad vid Lillehammer, när vi skulle till Stryn för något år sedan. Vi hade lånat nån Golf Variant TDi av en jobbarkompis till honom, den gick bättre än förväntat.
Efter någon månad blev ägaren/jobbarkompisen inkallad till polisen i Karlstad, där dom jämförde honom med bilden från den norska kameran. Det skiljer runt 25 år och lika många kilo mellan han och fader, så det var aldrig några bekymmer.

Kan tänka mig att rutinen är samma när norska polisen skickar över ett foto för åtgärd numer, som när svensk polis går igenom korten från fågelholkarna här i Sverige. Fotot från skåpet jämförs med körkortsfotot från registret. I vissa fall jämförs även fotot med familjemedlemmarnas körkortsfoton, enligt någon artikel jag läste i lokalblaskan när holkarna efter E18 i Värmalnd sattes upp.

Sex på alla fyra, roligast så!
Kollar alla som är skrivna på samma adress och har körkort.

Henrik
Aldric
Jag fastnade i ett sånt skåp för 4 år sen när jag bodde i Norge, 116 på en 90-väg ledde till 3500 NOK i böter, eller 7 dagar i fängelse. Det var bara att välja .. ;)
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
här är min "ståri"
Länk
Resulterade i 1700NOK eller 5 dagar i buren

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
5 semesterdagar med betald mat och logi, skulle inte tveka en sekund :)

Sex på alla fyra, roligast så!
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Pratade med en kille på polishuset på Skånegatan i Gbg efter att frugan blivit fotograferad i Norge. Han sa att det är nåt avtal eller nåt länderna emellan som gör att de i princip måste lägga ner ett hästjobb på att kolla upp alla norska bilder som de får, bara i Gbg hade de enligt honom en person som sysslade med detta på heltid. Mellan raderna lät det som om han tyckte att de hade annat som de hellre skulle göra. Så ja, risken är stor.

Kan tillägga att frugan fick besök på arbetsplatsen av två poliser som gick runt o kollade vem "som var hon", eftersom bilen tillhörde arbetsgivaren och denne inte hade koll på vem som haft den, bara vilken avdelning som hade använt den.

Numera kör hon med solskyddet nere i grannlandet, oavsett väder. Och kanske något lugnare.

En annan historia från min ungdom: hade kusiner i Norge, och när dessa besöktes fick man ibland agera fyllechaffis. Körde ibland i sedvanliga 30 km/h över gällande fartgräns, och alla norrbaggarna var mäkta imponerade, jösses vad killen kör etc. (Vi var runt 18-19, detta var länge sen...)
Jag fattade aldrig varför de var så lättimponerade förrän min kusin berättade om bötesbeloppen även vid ringa hastighetsöverträdelser. Då sänkte även jag hastigheten.

Inte en BMW till...
Br
213
Brogren
330 dx touring -16
320 d -18
Tycker det är märkligt att polisen lägger ner mer energi på att få tag på dom som blir fotade i Norge än dom som blir fotade här hemma.

Har även hört om en kille som fick elektronisk fotboja i sverige efter en fortkörning i Norge.

Märkligt hur man kan ha ett sådant avtal med ett land som en minister kallar den sista sovjetstaten.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.