|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tja, som rubriken säger: Skulle behöva ta ner mitt avgassystem och "demontera" lite ytrost innan det äter hål helt och hållet.. Kanske kan få det att hålla några år till med lite tur. Nåja, till frågan. Går det att ta ner hela systemet inklusive grenrör utan att behöva kapa det någonstans? Går det kanske till och med att dela upp det i delar utan att kapa? Var sitter i så fall skarvarna? Något speciellt att tänka på då man plockar ner katalysatorn, eller andra viktiga delar? Tacksam för svar, om någon är sugen :) // Björn | |
|
Ja , avgassystem är i regel ihoppsatta med skruvar. Lossa skruvarna och ta ner en bit i taget. brukar vara 2-4 delar beroende på bil , du ser TYDLIGT vart skarvarna sitter , nämligen exakt vid skruvarna. Börja med den bakre delen och gå framåt mot toppen. Delen allra närmst motorn behöver oftast inte bytas då den klarar sig mot rost bättre än de andra delarna. Tvätta systemet med högtryck , låt torka och torka sedan igen med varmluftspistol innifrå, dvs. blås het luft rakt igenom , då kommer systemet fälla ut saltavlagringar som man tvättar av igen. När det är helt torrt , svetsa igen ev. hål och spraya sedan med kallgalv flera tunna lager. så gör iaf jag om ja är för snål för å köpa nytt :-) "Två ton annars får det vara för min del" |
|
|
Alltså skrapa ytrost!! Lägg ner de projektet!! (tycker jag) är systemet så dåligt att det är nära på hål sp byt det. har ditt grenrör rostat så vet jag inte hur du har burit dej åt? Det kanske ser rostigt ut men det kan de göra p g a värmen som det utsätts för! Det är bättre att spara slantarna o köpa ett nytt o de behöver ju inte vara orginal utan köp nå annat kul!! Aja gör som du vill!! Lycka till!! Ska prova alla bilmärken innan jag dör!! Förutom OPEL |
|
|
Möjligt att det ser ut att vara rostigt men att det ändå inte är det.. Nåja, man lär så länge man lever, eller vad brukar man säga :) I vilket fall får jag ju nånting att göra i nån dag eller två.. Och visst, jag har planer på ett nytt avgassystem, vet bara inte riktigt vad jag vill ha. Helt klart är iaf att jag har en fin dos rost på bakre ljuddämparen, och får jag bort den, och sen på med lite kallgalv som wadel säger, så kanske jag slipper bestämma mig imorrn, eller? Det där med grenröret beror för övrigt inte på rost, utan snarare på att jag vill kika lite på det, se om jag har några sprickor eller så i det. Nämligen så att det tickar lite underifrån, och eftersom jag nyligen bytt främre staget till röret, och både staget och röret på den sträckan ser fint ut, måste tickandet komma från något ställe närmare motorn, som jag inte kan se vidare bra.. Grejen är den att jag vill ha tvåpipigt system hela vägen, men jag får som för mig att det lär kosta.. Och kosta får det inte göra speciellt mycket just nu! Med tvåpipigt menar jag en pipa på varje sida, inte dubbla ändrör som de flesta har. Mest för att inte så många andra har det. (och nej, jag tror inte det är en m3 jag är ute och åker i!) Mycket pladder, men det kändes inte som om alla förstod mina motiv :) // Björn |
|
|
Alltid värt att kolla upp ljudämperiet men det brukar gå sönder en massa klammer och sånt när man tar ner det . Om du ska ha tvåpipigt hela vägen så kolla med feritta rostfria optimerade avgassatser lite dyrare men rostar aldrig och det är ju bra . Raw power + Turbo M3 CSL nice |
|
|
Tja Alien! Bakre ljuddämparen brukar vara dåliga och det är nog inte ens värt ett försök o laga om jag tror rätt!! För dom som jag har bytt på har varit helt obrukbara o helt kexiga. Men vill man fördriva tiden så är det ingen dum idé! :> Som Lasse Kong säger så kommer det nog ryka några klammer och gummiupphängningar men det är ju sånt du får räkna med! Ska du ha 2 pipigt hela vägen så rekomenderar jag att du skaffar en race katt eller liknande för precis innan katten så går rören från grenröret ihop till ett och sedan in i katten och vill du inte krångla till det så börjar du med bygget av systemet precis i början av katten! Där rören går ihop så sitter det en sond och ska du ha dubbla rör där så måste du göra en modifiering, de arbetet kanske inte är värt o lägga på en 320! ; ) Jag ska själv bygga system på min bil och då byter jag ut katten och går bakåt med 2,5tums system. Jag tror nog att man förlorar mer effekt än man tjänar om man tar större rör! Får väl se hur de blir!!! Lycka till iaf!! Ska prova alla bilmärken innan jag dör!! Förutom OPEL |
|
|
Mja, det är nog som du säger Pshyx, någon effekt får man knappast (inte på en 320 iaf), men däremot så finns det en viss risk att det blir rätt snyggt.. >>Har en bild i min tanke som jag inte kan beskriva.. :)<< Om jag byter till dubbla rör innan katten, måste jag såklart även ha dubbla lambda. Hur går det med inkopplingen av dessa i så fall? Är det bara att koppla ihop bägge på samma kabelstam, eller måste jag göra någon annan svindyr uppgradering? Vidare är det som du säger... bakre ljuddämparen är rätt kass. Rostflagor både vid främre och bakre knutpunkten för röret. Dock är det inte hål än så länge (låter iaf inte som det!).. Mer än så vet jag nog inte förrän jag har hett ner skiten.. För övrigt så är fästena redan så pass kassa att dom bör bytas inom en snar framtid, och då gör det inte lika ont om dom går sönder :) Pshyx: Då du skriver att du skall byta ut katten, menar du att du skall byta mot en race-katt, eller skall du köra med vanligt rör istället? // Björn |
|
|
Jag har tänkt att jag ska byta till racekatt men funderar även på att dra ett rakt rör förbi skiten o samtidigt göra någon smidigt sätt att återmontera den på när det är dax för besikting. Om du kör med orginal systemet eller uppgraderar till 2,5tum lr så och fixar du de där me dubbla rör lite längre bak på bilen | __|_____ | | typ så.. : ) **Min bil är ett långtids projekt som kommer gå undan** |
|
|
nja.. nu funka inte mitt program riktigt som jag ville men.. om du går bak med ett rör och förgrenar röret bakom bakaxeln typ! aja du fattar nog! **Min bil är ett långtids projekt som kommer gå undan** |
|
|
Avgasystem går alltid lappa och laga , klart det e bättre med nytt , men då ett system kan vara friskt förutom rosthål vid ljudämparens svetsfog är det definitivt värt å laga upp tycker jag. iaf o man sparar några tusenlappar. "Två ton annars får det vara för min del" |
|
|
Kör tills det rasar det är ingen ide att putsa på systemet, Sen när det är paj så kostar du på ett rostfritt system. Varför rulla på 19" när det finns 20" |
|
|
Precis som föregående inlägg . Raw power + Turbo M3 CSL nice |
|
|
Anglia: Givet blir det rostfritt nästa byta, men till dess så... rostfritt kostar lite pengar, och pengar har jag inte just nu. Däremot tycks jag ha oändligt med tid över... =/ Sicket dilemma.. Fast egentligen är det väl mer jobb å mindre snack som borde gälla.. dumt bara att jag har en tendens att vara lite lat emellanåt.. Bytte däremot sträckaren till kamkedjan och luftgummibälgen mellan insug och lmm idag. Fast det är ju förståss inte lika tidsödande.. Jaja, jag skall nog riva ner systemet, om inte annat kanske man lär sig något av det! Vet däremot inte om det blir imorrn eller senare. // Björn |
|
|
alien> När det gäller tickandet sätter jag en krona på grenrörspackningen, jag har exakt det ljudet på min. Än så länge värmetätar det dock, så jag behöver inte offra knogarna nere i röran där än :) Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Eftersom att du har mycke tid så kan du ju alltid fråga Feritta om du kan diska av notan för ett sportsystem =)) näe skämt åsido kör tills det rasar och lägg tid på att spara lite kulor till ett nytt system istället Raw power + Turbo M3 CSL nice |
|
|
Hangaround: Verkar ju betydligt roligare om det kan vara så pass enkelt att bli av med det ljudet, än att byta diverse delar/alt. laga.. Men, vad menar du med den packningen, sitter den direkt där grenröret börjar mot motorn, eller är det där grenröret går ihop innan katten? Jag har inte lokaliserat det ljudet så noga, annat än att det kommer underifrån och inte ovanifrån. Men, som jag sagt någon gång.. Bilen är ju 10 år gammal, och det mesta som är av gummi har nog fått vad det tål redan. Mycket möjligt att det är den som är trasig och inte själva grenröret! Är väl rädd att jag kanske måste riva skiten i vilket fall för att byta den, right? // Björn |
|
|
Nu har ju inte jag alls samma motor, Audi kör ju med lite andra varisorter. På min V6:a verkar det dock vara just den packningen, tack vare att det värmetätar så snabbt, när metallpackningen värms upp av avgaserna. Den kan dock spricka såpass att den inte orkar värmetäta, och ljudet består när motorn/packningen är varm. Packningen i fråga sitter mellan toppen och grenröret, alltså precis vid motorn, och finns på dom flesta motorer, för att inte säga alla och ger upp ibland. Då får man lätt det tickade/kanske lite tuffande ljudet. Alternativt kan samma ljud komma av att någon av pinnbultarna/bultarna som håller grenröret har gått av, inte heller det helt ovanligt. Det genererar dock allt som oftast mer jobb, när resterna ska gängas ur osv. Packningen på min är av metall med någon sorts beläggning som antagligen har nåt tokhäftigt varumärkesskyddat namn. Troligtvis ser dom flesta ut på något liknande vis, och är av liknande matrial. Så jag skulle kolla och se om det går att hitta något uppenbart fel på grenröret eller den absolut främsta delen av avgassystemet, och om dom ser hela ut skulle jag hoppas på packningen alternativt grenrörsbultarna. Någon annan kanske kan fylla på med fler felsökningstips. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Du hangaround!! Du förstår kniv och gaffel är bestick men inte speciellt lika i konstruktionen. Jag tror nog att samma gäller för Audi och Bmw. **Min bil är ett långtids projekt som kommer gå undan** |
|
|
Hehe, roligt Pshyx.. Men jag undrar jag om det inte är så att det sitter en sådan packning även på BMW. Stål mot stål direkt är väl inte känt för att täta dödsbra eller? Måste nog vara någonting emellan som kan kompensera för de glapp som grenröret kan utsättas för då bilen rör på sig och kränger lite... Skall iaf kolla saken med BMW innan jag börjar riva.. // Björn |
|
|
Det stämmer säkert! Men gämföra Audi med Bmw!! Är han inte riktigt klok eller?? hehe : ) **Min bil är ett långtids projekt som kommer gå undan** |
|
|
Pshyx> Har du inget vettigare att skriva som tillför tråden något så är det lika bra att hålla tyst. Punkt. Vad jag kör är av mindre betydelse. Har kört BMW i 9k mil, och det finns fortfarande två i familjen. Dock var Audin ett bättre val när det kommer till bil för pengarna just nu, alltså kör jag en sådan och är tämligen nöjd med det. Som nån här har sagt tidigare, bilentusiast utan direkta märkespreferenser. Och som alien säger, metall-metall är inte känt för att hålla tätt, därför finns packningar. Även en Vaz eller Rolls har med största sannolikhet samma packningskonstruktion, och den går nog sönder på samma sätt imellanåt. Hoppas du finner någon lösning alien! Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.