|
|
|
|---|---|
|
Är det väldigt dumt att betala 165' för en 528i touring -97 som är mycket väl dokumenterad och importerad av känd person? Alternativet är ju importbil från icke känd person med dokumentation som iallafall jag har svårt att kolla upp. Den sistnämnda kan man ju få för 20' mindre. --------------- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 --------------- | |
|
Det beror väl på hur bra den "konkurrerande" bilen är, går väl att kolla upp den för 200kr på BMW samt begära en kopia på serviceboken och ringa till serviceställena. Bäst är att importera själv, tryggast, störst urval och billigast anser jag. Dock krävs det ett litet inslag av "att våga" iofs, har man gjort det en gång så känns det inte så svårt sedan. Spontant tycker jag att 165KSEK känns väldigt mycket för en 97:a verkligen. Har för mig att du bor norrut och priserna är betydligt högre där iofs, iallafall begärda priser, mer osäkert vad de säljs för förståss iofs. Lycka till! /Simon |
|
|
Bilen i fråga finns i södra landsänden... --------------- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 --------------- |
|
|
Är bilen grön och finns till salu här på BMW power?? Bra bil? tja det verkar helt ok men slutpriset skall nog ner till ca 150 innan man kan ta i hand på det.... Annars är det ingen brist på E39 touringar och ganska svårsålt just nu så köparens marknad gäller så is i magen och hårt prutande kommer du långt med... Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk) Länk |
|
|
Släpper min 528iT E39 billigare än så om du är intresserad.... ;-) Danne |
|
|
Daniel: Jag letar E39T, maila mig med mer info, om utr. pris, skick, miltal, årsmod m.m. Rätt bil blir snabb affär. Maila på christofer.lindberg@lgpallgon.com |
|
|
Sålde min -99 för 3v sen för 147'. Tycker inte att en -97 skall kosta mer än 120-130'. //Marin |
|
|
Håller med Marin, förväntningarna på pris på tidiga e39or är ofta för höga. /Simon |
|
|
Christofer, du har mail ! Daniel ps. Marin, 120-130 är rätt pris beroende på skick, utr etc. Instämmer. |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Hej! Som säljare av bilen ovan, för en kompis räkning, måste jag delge er lite fakta. Bilen i fråga är köpt från samma BMW-firma som sålde den ny och har servat den hela tiden. En tidigare ägare. Den är krockfri, rökfri, garanterat ärlig, mkt välutrustad (bla navi, 17" och sportskinn) samt mkt fin. Dessa bilar kostar pengar även i Tyskland, det vet alla som har handlat bil därnere. Att värdera den till 120-130' kr är bara löjligt, eftersom det är en jämförelse med det billigaste som finns på marknaden. Tack och lov finns det köpare som är beredda att betala för en fin och välutrustad bil, vilket ingen i detta forum verkar vara. För att en värdering ska fylla någon funktion måste ju målet vara att värdera bilarna till vad de faktiskt är värda, inte vad ni personligen kan tänka er att betala (vilket alltid verkar vara 10-20 % under vad jag får för bilarna). Denna diskussion kostade säljaren X antal tusen kronors prut, mot mina rekommendationer. Köparen gjorde en bra affär, för han har en bil som kommer att vara kanontrevlig att äga och lättsåld när han ska sälja den. Nu är ju inte säljaren heller helt missnöjd eftersom han har en kanonfin lågmilad 540iAT -99 på uppfarten, som säkert bara är värd 150 lök.... :-) Mvh Johan |
|
Läs mitt inlägg nedan i tidigare tråd. Man måste hålla isär vad den är faktiskt är värd och vad man själv kan tänka sig betala. Att dra alla 528:or över en gräns är lite fel men man måste nog generalisera ibland i detta forum då man inte har alla fakta i målet kring objektet i fråga. Dock anser jag att 528:or från 1997 ligger mellan 120-130 kanske 140 för en mycket fin beroende på utr, skick etc. Dessutom är det nästan omöjligt att sälja 528:or idag med det utbud som finns, så man får beakta det lite också. Länk Daniel |
|
|
Intressant i detta fall är att inga förutsättningar gavs för bilen endast att det var en 97:a Begärda priser på BMWbörsen på 528touring 97or ör 119-149KSEK, därav att många värderade den till det den står i. "För att en värdering ska fylla någon funktion måste ju målet vara att värdera bilarna till vad de faktiskt är värda, inte vad ni personligen kan tänka er att betala." Ett intressant uttalande och ofta är olika syn på detta uttalande grunden till pajkastningen här på värderingsforumet. Själv ser jag det som att man försöker att utifrån sina egna och andras erfarenheter bedöma vad som är rimligt att betala för att det ska vara intressant att göra affär, samt den input man får ifrån olika håll på vilka nivåer verkliga affärer ligger. Utöver det att följa annonseringen självklart, se vilka bilar som blir hyllvärmare och inte. Vore intressant att höra hur ni andra ser på värdering. Själv har jag fått utstå mycket kritik ofta osaklig och mer av karaktären att man är missnöjd med min åsikt. Vissa som värderar högt har även de fått utstå otrevlig kritik. Tar gärna emot grundad, saklig och balanserad kritik, övrig kritik tar iallafall jag inte seriöst på. /Simon |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Man måste väl kika på vad den auktoriserade märkeshandlaren begär för en liknande bil, sedan prutmån 5-10% på detta beroende på prisnivå. och sedan ett lägre pris på en privatsåld med ca 15-20% . Sedan är det ju fortfarande skillnad på svensksåld och importbil hur man än vänder sig. Jag har kikat på många av Johans importbilar och dessa har till skick och utrustning varit mycket prisvärda enligt min mening. Dessutom är dom ju handplockade utav en BMWkännare vilket ger ett förtroendeköp. ///MVH Hasso Länk |
|
Jag köpte Johans kompis bil... den behöver ny lack på freamstötfångare, huv och backspeglar (mest för att jag är petig). Så nu är jag på jakt efter 15 eller 16 tums vinterhjul. Någon som har en uppsättning över? Eller kanske bara fälgar? Föredrar 15" då däcken är billigare. --------------- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 --------------- |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.