|
|
|
|---|---|
|
Ringde idag till BMW på Mölndalsvägen och ville ha min navi uppdaterad från SW3-1/20 till SW3-1/60 men dom hävdade att det bara skulle ställa till en massa problem med buggar och andra problem. Är det någon som vet någon annan verkstad i Göteborgstrakten som säkert kan uppgradera navin? Läste i en länk som (RS2) skrev om det inte skulle vara några problem med uppgraderingar. Stämmer detta?? | |
| Ingen som vet ! | |
|
Hej, Det låter skumt att uppgradering till 3-1/60 skulle ställa till problem! men det klart, om uppgraderingen misslyckas av någon orsak, kommer systemet att ligga i ett odefinerat tillstånd. Detta sällan händer. Kanske ville BMW inte ta risken... Som sagt, det är alltid en risk(linen) man tar vid en uppgradering. George |
|
|
Inga som helst problem men som vanligt så kan inte BMW verstäderna något om hur navigations systemet fungerar eller hur man uppgraderar det. Försök att hitta en annnan BMW verkstad som förstår vad du pratar om och som kan hjälpa dig. Jag har nu 3-1/62 efter att ha uppgraderat med version 21.1 CDn innan sommaren. /RS2 |
|
|
collbym: Man måste prata med rätt folk på BMW i Mölndal. Dom har europas bästa mekaniker där (enligt en tävling för mekaniker). Prata med någon på tillbehör som håller på med el så ska du nog få ett rätt svar. Jag har 2-1/80 och jag provade att stoppa i min navi i en -02 med 3-1/60... och det funkade jätte bra. Upplösningen är inte lika bra i min navi som i 16:9 skärmen... såm det blir inte lika skarpt om man kör så mycket uppdatering. ___ |
|
|
Ringde Inge på Wölkes, det verkar som han hade en del koll på läget och har bokat tid på måndag, får se hur detta löser sig. Någon som vet vilka funktioner som blir ändrade ? Jag har sett att telefonboken ser lite annorlunda ut och har hört att navin ska jobba lite fortare. Måste man ha senaste kartskivan i för att ta del av dom senaste funktionena? |
|
|
Var på Wölkes idag ,men det gick bara att uppdatera till 3-1/31 det saknades någon sorts key-cd. (RS2) du verkar grym på detta måste man köpa splitscreen (har ej splitscreen) versionen för ca 1800:- för att komma åt Key-cd:n version 18 för att sedan gå vidare till 3-1/62. |
|
|
Skärmen kostar väl ändå 18 200:- kronor... och nej, det ska du inte behöva. STEPHAN har den 3-1/62 tror jag... och han har den vanliga lilla skärmen. Vad fick du betala för uppdateringen??? ___ |
|
|
S328 R: såg att du fått dit angeleyes:n snyggt! Vad jag menar är att BMW verkar inte ha Key-cd:n till version 18 som man kanske behöver ha för att gå vidare till 3-1/62 Jag var på BMW på Mölndalsvägen i går, men dom hade aldrig hört talas om någon Key-cd När vi försökte uppdatera navi på Wölkes med den senaste versionen (3-1/62) frågade navin efter version 17 cd:n (3-1/31) eller en Key-cd Det kostade inget att uppdatera denna gången. |
|
|
collbym: Tackar för det... det är ju rätt snyggt med -01 lampor. Men du har väl widescreen skärmen eller??? du har ju en -01. Det låter konstigt... måste gräva lite i detta tror jag. ___ |
|
|
Collbym, angående splitscreen versionen för 1800:- (inkl key CDn som behövs) så är det precis som du har kommit fram till. BMW vill tyvärr ha betalt för att man ska få splitscreen funktionen och det nya utseendet på äldre navigatorer. De flesta BMW verkstäder tror därför inte att det går att uppgradera till de nyare splitscreen versionerna pga detta. Sedan kan man ju försöka att få dem att uppgradera ändå (verstäderna har key CDn) om man har bra kontakt med någon på verkstaden... :-) Tydligen har BMW nu kommit med version 22 CDn som uppgraderar till 3-1/63 och som äntligen rättar till felet med den vita linjen som finns kvar när man har stängt av mål navigeringen. Jag har dock inte hunnit testa detta själv ännu. /RS2 |
|
|
S 328 R, E39 har den stora widescreen navigator skärmen på -01 modellerna men E46 fortfarande hade den lilla i standard format. Och man behöver inte ha den stora skärmen på MK3 navigatorerna för att kunna köra splitscreen programvaran! /RS2 |
|
|
RS 2: Om jag nu köper splitscreen programmet, är det då bara att köra det programmet först inkl Key-cd:n och sedan åka till BMW och få senaste versionen (3-1/63) Blir systemet segare ???? |
|
|
Collbym, helt rätt igen. Tror t o m att splitscreen programmet kommer med den senaste CD versionen plus key CDn. Dock så tycker jag av princip inte att BMW kan eller ska ta betalt för nya versioner (när det handlar om att rätta till tidigare fel i programvaran) när man en gång betalt ca 20-30 000 SEK för navigator systemet. Jag hade en del problem med att navigatorn låste sig på min bil så jag lyckades få BMW att uppgradera till splitscreen versionen på garantin utan kostnad till slut... De första versionerna av splitscreen programmet var lite långsamma men de senare versionerna är betydligt snabbare men framför allt är utseendet och menyer mycket bättre samt att programmet är stabilare. /RS2 |
|
|
RS2: jag tror att du har satt punkt för denna tråden... för nu känns det som man har lite mer kött på benen. Jag ska prata med en kille som jag känner på BMW så kanske det fixar sig för mig med. ___ |
|
|
RS2: Är det samma Key-cd till alla versionerna (18,19.20 osv) eller följer dom med den speciella versionen?? Tack för alla svar |
|
|
BMW påstod till en början att Key CDn var specifik till en viss Nav CD version i Splitscreen program paketet men så verkar det inte att vara. Key CDn och de olika Nav CD versionerna finns också att ladda ner på olika ställen på nätet... Dock så skulle jag inte rekommendera att göra det helt själv första gången utan hjälp ifrån någon som har gjort det innan. /RS2 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.