|
|
|
|---|---|
Mankan |
Har ett jätte problem!!Har en BMW 525TDS -93.Bilen blir varm efter ca 3-5 min körning.Har provat att ha termostatet helt öppet vid körning.Dock utan resultat.Har provat att spola igenom vatten genom kylare och annat och detta fungerar också problem fritt.Kan vattenpumpen paja så att vattnet inte cirkulerar?Hör inga missljud från den eller något läckage?Bilen går annars helt normalt.Någon som har haft samma problem eller vet vad det kan vara?? Mankan |
| HAR DU KOLLAT TEMPGIVAREN SÅ INTE DEN SPÖKAR | |
|
Har du värme i kupén? Om tempgivaren spökar brukar väl visaren ofta visa för kallt? Två bilar är fler än en.. |
|
Mankan |
Bilen blir väldigt varm.Inte fel på mätaren eller givaren! |
|
Tror du har fått luft i systemet. Om du inte vet hur du får ut den, sök inlägg. Länk |
|
| Du bör se i påfyllningen om det cirkulerar inte omöjligt vattenpumpen slutat fungera..luft som Copy säger inte troligt, det är på bensinarna luftproblemet finns, det är ju annorlunda på TDS påfyllningen sitter ju bak samt högre än motorn,på min syns tydligt när jag skruvar av locket att det cirkulerar kraftigt | |
| Säkerligen vattenpumpen som har gått om den är av samma konstruktion som på bensinarna. Skovelhjulet i pumpen är gjort av plast! Efter några år så kan själva "skoveln" lossna vilket gör att endast centrum av skovelhjulet snurrar. Detta ger i sin tur inte speciellt bra cirkulation i kylsystemet. Detta fenomen varken hörs el syns om man inte monterar bort pumpen och kollar. | |
|
Sorry, såg inte att det var en TDS. Länk |
|
|
beamer har rätt... Du får byta vattenpump.... hade exakt samma problem.... pumpen är av plast och därför så håller de inte så bra.... Det är inte dyrt att byta... pumpen kostade mig ca 460 kr och arbetet gick på ca 600 kr. sen fick jag köpa glykol för 150 kr. så allt hamnade på mindre än 1200 kr... tips är att inte låta den gå varm... inte bra för toppen. "I wish I was a BMW" - Läst från bakrutan på en bubbla i Tyskland |
|
|
EN tanke som slog mig var att en bensinare jag hade spräckt topp så att kompression trycktes ut i kylsystemet, då gick det att mäta med "co-mätare" den visade att det fanns avgaser i ystemet frågan är om det går att mäta på en diesel. Du slipper göra en massa i onödan ex. byta vattenpump. Mvh Simon |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.