AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.030

Avdragen bult!

jo
23
johnez
320iC -93
Hej! hur gör man på bästa sätt att få bort en avdragen bult?
bulten år i rostfritt och den sitter i aluminium..

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Såg du inte på Bildoktorn?

Han använde torx-stift!

Slipa av bulten så att den är plan.
Borra ett hål i centrum av bulten (lagom stort för lämpligt torx).
Knacka i ett torx-stift i hålet.
Greppa torxstiftet med en hylsa och ett spärrskaft.
Gänga försiktigt upp skruven.

Om den "gnäller", bör du spraya på olja på gängorna och dra ner dem lite igen, innan du lossar lite, sprayar på lite, drar ner igen osv. tills skruven går lätt.

Om du har möjlighet att värma blocket som skruven sitter i, är det bra eftersom värmen gör att skruvhålet utvidgas lite.

Bosse bildoktor (och många andra som jag har hört) tycker att "grispittarna" ("felgängat" koniskt verktyg som man drar i hålet som man borrar i bulten, jmf metoden med torx, som inte gör att skruven expanderar), ofta gör att skruvarna expanderar och nyper fast.

Har inte provat metoden med torx, men det såg mycket gediget ut!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Zx
632
ZxD
E46 M3 -03
Länge leve Bosse bildoktor ;-)
Visa användare
260
K-Jörgen
320 Touring 05
Likadant de me socker i tanken. testade på min 6:a inte skar den heller......................................................

K-Jörgen
Visa användare
260
K-Jörgen
320 Touring 05
Ja bara skojade..................
löjligt inslag i programet. Tycker mycket av innehållet ser Föööör enkelt ut. Men kul att se på. Ett program som saknats .

K-Jörgen
Visa användare
472
w9816
D7 -??
"socker i tanken"-inslaget var ju kul, skulle själv sabotera min ärkefiendes moppe på det viset för ca 15 år sen (preskriberat nu!) men kom fram till samma sak: sockret löser sig inte...
Förutom "svinpittarna" finns det nån variant hos Veidec ( www.veidec.se) som an slår i i den avdragna bulten ( typ lyxmodellen på torx knepet)

Sen finns det ju, om du kommer åt bulten, div verktyg typ pinnbultsutdragare som kan fungera

Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk) Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Lite OT men exakt hur gör sockret att motor skär?

"I wish I was a BMW" - Läst från bakrutan på en bubbla i Tyskland
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Mugge,

Det gör det ju inte, konstaterade Bosse :)

Mvh,
Kalle

====
Min 320iK: Länk
Ma
2
Mattias L
2500 -73
2500 -75
3,0s -72
Om bulten sticker upp så kan du försöka med en rejäl och välslipad svetstång. Spänn den hårt och ta i utav he.....
Värma är inte bra för aluminiumet men kylspray går bra att ha på bulten, ungefär samma verkan.
Finns att köpa i sport och elektronik-butiker.
Det var föresten även effektivt mot en ireterande bålgeting i
garaget.
MVH Mattias Lindh
Kan ev. bli svårt att slå i en torx i rostfritt,rätt så hårt.
Brukar kräva sitt borr bara att borra i.
Jag skulle nog testa att borra,helst ett borr av hög kvalite,skärolja och låg fart på maskinen,och använda en skruvutdragare(grispitt)och ev. kylspray.
Om den inte sticker upp så du får tag om den med en svetstång som tidigare nämts eller en liten rörtång.

Henrik
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Annars kan man borra ut skiten och gänga upp en HELICOIL-gänga i aluminiumet , däri sätter man helicoilgängan vilken ser ut som en fjäder. sedan har man samma gänga man hade innan bulten gick av.
brukar gå fortast + att det ALLTID fungerar.
Detta fungerar ju oavsett bultens material och oavsett hur HÅRT den sitter , vissa sitter ju så hårt att det inte "går" få loss dom oavsett tricks.

"Två ton annars får det vara för min del"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.