|
|
|
|---|---|
|
Har byt fälgar och däck till storlek som är högre än vad instruktionsboken avser. Underar vad är det mest optimala lufttryck till dessa: Fram 18"x 8" med 225x35x18 Bak 18"x9" med 255x30x18 Bilen vägen 1300 kg ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! | |
|
Har själv 3,3-3,5 i mina 225/40-18, tycker att bilen känns "sväjig" annars. Har ej haft konstigt slitage på mina däck pga. av för högt resp. låg däcktryck heller. Fråga din Däckhandlare. Mvh Jimmy Min pärla::::Länk |
|
|
Jimmyboy: det är lite olika dimentioner trotts allt. Plus att din bil är något tyngre... ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Z3c 4 ever , det där med lufttryck skiljer hur mycket som helst fårn bil till bil , Däck till däck och för mesta är det jo smaksak tycker jag , jag har 18/225/40 och jag har 2,5 i mina däck fast jag har en mycket tyngre bil är Jimmys 328 , men enligt de däcken jag har så får man inte ha mer än 2,7 i de och jag provade mig fram från 2,7 till 2,4 och 2,5 kändes perfekt i det här fallet så prova dig fram är väl bästa rådet Keep Your distance this is a BMW ;) Länk |
|
|
Visst har du annan dim. på dina baksulor men fram är ju den samma, tyngdskillnaden (90 kilo) bilarna imellan tror jag inte skall vara så mycket att ta hänsyn till. En extra pers i bilen och du bör höja/sänka trycket el.? Mvh Jimmy Min pärla::::Länk |
|
|
När jag bilade nere i Europa med bilen fullpackad samt 4 pers ökade jag trycket till 2,5 fram och 3,0 bak. Allt enligt instruktionsboken. Dock körde jag me 16'' ballonger för att inte förstöra fälgarna på de fantastiska polska vägarna. Prova dig som sagt fram dock är det helt riktigt att ringtrycket är beroende på hur bilen lastas etc. /D |
|
|
I så pass breda och lågprofilerade däck kan man i stort sett inte ha för högt lufttryck, det enda som blir lidande är komforten. Prova dig fram tills du tycker det känns bra, jag tycker du kan börja med ca 3,5kg... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
BLir inte däcken ojämnt slitna om man har fel lufttryck? ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Bara om du har för lågt, då blir de slitna på mitten... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Nu måste du ha skrivit fel Jesper... :) Vid för högt tryck slits däcken på mitten, vid för lågt i kanterna. Iaf enligt min gamla hjärna. ;) | |
|
Liste, med moderna lågprofildäck gäller inte de gamla reglerna om att för högt lufttryck=mer slitage i mitten. Lågprofilsdäck med för lågt lufttryck spänns inte ut tillräckligt i sidled och mitten av den då för "slappa" slitbanan, slungas ut för långt och slitaget i mitten ökar. Generellt är det mycket bättre att ha lite för mycket luft i däcken i förhållande till att ha lite för lite. Jag brukar personligen trycka i så mycket luft som rekommenderas för full last och hög fart, enligt instruktionsboken. Detta gör jag även om jag inte så ofta kör med full last och/eller överdrivet fort. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jeppe har helt rätt. Med moderna lågprofildäck kommer ett för lågt däckstryck att ge ökat slitage i mitten. Detta pga att däcksidorna inte spänns ut ordentligt och mitten blir slapp. När du sedan kör kommer mitten att "slungas ut" mer än övriga däcket med ökat slitage där som följd. /Micke |
|
|
Det var då f-n att man skall komma minuten efter hela tiden... :-) /Micke |
|
|
Micke, du måste vara mer flink på tangentbordet! ;o) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| ...och jag måste uppdatera min hjärna! :D :D | |
|
Grabbar jag kan ha fel men tappar man inte i stort sett all väghållning om man har för mycket luft i däcken ? när jag hade 2,7 så kändes bilen som rena Basketbollen vid 150-160Km alltså den studsade fram Keep Your distance this is a BMW ;) Länk |
|
|
Hej på er!! Själv så har jag 2,8 kg i mina 225x45x17 men när jag var och bilade nere i kontinenten så hade jag 3,3 kg full packning och 4 personer i bilen och det funkade bra.. Det där med lufttryck i däcken är olika har man 16 tum så skall man ha mindre lufttryck i däcken än om man skulle ha 18 tum och det är naturligt. Eller hur? Eller har jag fel? |
|
|
En kanske intressant kommentar i sammanhanget som jag hittade på nätet: Most of us know that maintaining proper tire pressure is important for safety, performance, and getting maximum mileage from your tires. Most of us also know that tire pressure should be checked when the tires are "cold" (after resting overnight, they are cold and stay cold if you don't drive more than about a mile or two). But most of us don't know that if you travel at high speeds, you must adjust your tire pressure. Discount Tire recommends that you increase your cold tire pressure by 1.5 psi for every 4 mph over 100 mph. This means that if you plan on going 120 mph, you should increase your cold tire pressure by (120 - 100) / 4 x 1.5 = 7.5 psi for that track. Återstår bara att lista ut allt med miles och PSI. Jag har för mig att 12PSI är lika 1 ATM...(sånt borde jag kunna som dykare men minnet känns nu lite flummigt) ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
| Nu är det solklart Z3, nu kan alla allt om lufttryck :-))). | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.