AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.657

Mchassie vad är det

Sida 1 av 2
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Mchassie, vad menas med det eg.?
Antar att det är M3,M5 som har det enbart.
Ja, jag har sökt på forum men hittade ingen tråd som gav mig svar.

///Daniel

Länk
Kortare, och uppstyvade fjädrar samt andra stötdämpare.

/D
Enligt min mening helt värdelöst.... så ha inte det som ett argument för att köpa en bil.

530e xDrive Touring M-sport -21

S 328 R: Vad grundar du den meningen på???

Mvh Jimmy

Min pärla::::Länk
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Okej. Någon form av väghållningskit som man köper på bmw alltså? Jag är sugen att sänka bilen men vet inte vad jag ska köpa. Tips någon? Det värsta är att mina hjul är för stora tror jag för sänkning. Får knappt in ett finger bak men bilen ser för hög ut då det är orginal samt att jag vill få bättre väghållning. Fram ser det inge bra ut då jag får in 3 fingrar mellan hjul o skärm. 225/40/18 runtom med ET 35 7,5 tums bredd. Går det inte att sänka bak då? Tips på vad jag ska köpa?

///Daniel

Länk
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Foppa: Är du verkligen säker på att du har org.? Låter definitivt som om du har sänkning på den. Fast du har 18" fälgar så blir ju inte den totala (fälg +däck) storleken på hjulet större med den dimensionen du har på däcken.

Vet inte om jag idiotförklara dig nu (absolut inte mening i så fall) men kolla om dina fjädrar är i nån rolig färg typ röda el. gula. Sänkningsfjädrar brukar nämligen sällan vara svart som org.fjädrarna. Tänk på att d kan vara svarta av smuts oxå.

Mvh Jimmy

Min pärla::::Länk
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Jimmyboy: Det jag vet är att bakdämparna är av fabrikat Monroe men bilen ser inte direkt sänkt ut. Jag ska kolla upp färgen på fjädrarna. Har dock för mig att dom är svarta men ska kolla upp igen både fram och bak. Jag satte på 15 tums vinterdäck med högprofildäck då blev det väldigt stort mellanrum mellan skärm och hjul, det tycker jag är konstigt eftersom rullomkretsen borde ju vara likadan oavsett om det är 15 eller 18 tum eftersom däcken blir tjockare.

///Daniel

Länk
Jimmyboy: Jag hade sportchassie på min E46 328 och min nuvarande e39 540 och det chassit är svampigt som attans. Det kränger som bara den plus att i höga hastigheter så får bilen ett eget liv. E46 botades med ställbart H&R och E39 med Bilstein sprint med K.A.W fjädrar.

Vad betalade du för både dämpare och fjädrar?
Har gått i funderingar själv att till nästa år byta dämpare och fjädrar till min e39'a. Bilstein Sprint är en rätt bra kompromiss mellan komfort och styvare chassie, till skillnad från t.ex. Koni dämpare som är stenhårda (iofs schysst på vissa bilar men inte en familjefraktande touring).

/Wille
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Märkligt att Askens Krutcountainer gick som ett "lok" på räls i 270 förra året på autobahn med standard m.chassie.??
Det är skillnad på en herrgårdsvagn och sedan trots m-chassie till sedanens fördel. Också skillnad på en 528/540 i körbarhet trots samma chassie. (528an har bättre körbarhet pga bättre viktfördelning.) Annan faktor är ju miltalet på bilen, samt hur den används och körts. En bil med 15000 mil på mätaren med original stötdämpare är inte mycket att hänga i julgran var sig det är M- eller standard chassie.

///MVH Hasso
Länk

Wille W: Jag har sänkt bilen 60/40. vad det kostar kan du maila mig om. Jag tycker bilen går kanon nu.... det är inte farligt stötigt heller fast jag åker på låg profil på 19"

hasso: jag bytte min dämpare när dom gått 8500mil... funkar helt klart i stan... men jag skulle inte villa åka i 270 på -chassie.

/Wille
M-chassi är inte samma sak som M-bilarna (M3, M5) har. Det är hårdare och lägre fjädrar, andra stötdämpare och andra krängningshämmare än vanliga chassin, men de är inte lika låga och hårda som M-bilarnas.
Dr
113
Dr. H
540i -98
Jag måste säga att jag är fullt nöjd med m-chassie på min 540, tillsammans med mina 18" fälgar går den som ett strykjärn...:-))

// Dr. H
Måsen
Hur kan man då se om man har m-chassie/sportchassie när man inte har något att jämföra med?

(en helg när man inte kan få tag på utrustningslistan från BMW)
Visa användare
533
Jackass
523i -99
bra fråga, det skulle jag också vilja veta för min är sänkt.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Länk
Länk
En med och en utan skiljer ca 20mm i höjd.

///MVH Hasso
Länk
Måsen
OK, jag ser skillnaden på bilderna.
Men går det att mäta fram på någon detalj för att få reda på det?
Jag tycker att min ser ytterligare något lägre ut. Det kunde vara roligt att veta om fjädrarna börja bli dåliga eller om det är någon tattare sänkning på den.
Säljaren sa att den var "fabriksänkt" om det innebär m-chassie/sportchassie har jag ingen aning om, men så många bilar har jag tittat på att det inte går att lita på vad en bilförsäljare säger.
Bilen går dock bra på vägen, lite spårkänslig, men det försvann när jag satte på vinterdäcken...
Visa användare
533
Jackass
523i -99
går det o se på min touring ba sådär om jag har det?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag har 65,5 cm garagegolv/ skärmkanten fram mitt för hjulcentrum
och 64.5 bak, med 15" vinterhjul. Om det kan ge någon vägledning.

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.