AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.338

Böter 1200 för dimljus?

Sida 2 av 2
Gemini__
Blev stoppad förra helgen av en polis, vid dagsljus. Han påstod klart och tydligt att man under inga omständigheter fick ha dimljuset tänt. Alltså inte ens parkeringsljus kombinerat med dimljus vid dagsljus. Jag var inte beredd att hålla med honom i den frågan. Han blev lite irriterad vid ett tillfälle men i övrigt trevlig, fick inga böter iaf(Hade inte skrivit under boten på plats iaf, då jag ansåg att han hade fel). Han sa att jag kunde göra roligare saker för dessa 400:- än att betala böter.

Mvh:
Thomas
NOLL7NOLL
gemeni: Det är faktist lite kul om det är som du säger. Dvs att många poliser uppenbarligen uppger olika regler. Han jag talade med erkännde ja att jag fick ha de på dagarna men att man SKA ha halvljus.
Gemini__
Ja, där ser man =) Tror nog att din källa är aningens pålitligare...
PB> Jadu, den som det visste :D

"Brings Me Women" (Hur det ska gå till?)
Fl
1.526
Flayer
318 Cabrio - m50b25
känner inte att man blir bländad av dimmljus på natten... förutom de som efter monterat sina dimmljus på sin vovo 240 från ö&b de står i vädret totalt :-)

Mvh/ Daniel

Länk
De två senaste kvällarna har jag blivit tagen för att köra med angel eyes:en tända samtidigt med dimljusen. Inga böter som tur var...kanske dax o börja använda xenonen lite :D

/Manray/
Och just det, när börjar kvällen? Dvs. då man inte längre får ha park+dimljusen tända samtidigt? Efter 19:00?

/Manray/
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Regeln säger inte att dimstålkastarna inte får ersätta halvljuset på kvällen, utan att de endast får göra det då dagsljus råder. Dagsljus är ett vedertaget begrepp och kan mätas fram.
I Norrland är det t.ex. dagljus nästan dygnet runt halva året och nästan inte alls andra halvan av året...

Normalt räknar man att dagsljus råder tills det börjar skymma, detta varierar naturligtvis med var man befinner sig geografiskt och när på året det är.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

ay
234
aye
Z4 3,0i 2004 (ljusröd)
I vägtrafikkungörelsen kan man läsa:

93 § I stället för halvljus får vid färd med bil, motorredskap
klass I, tung terrängvagn eller motorcykel användas annat ljus som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. Detta gäller dock inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller då väderleksförhållandena eller liknande
omständigheter föranleder att halvljuset behöver vara tänt.

I dimma eller vid kraftig nederbörd får dimljus användas i stället
för halvljus.

Ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus får inte
användas samtidigt.

_________
"Allt går lättare bara man vill. Det svåra är att vilja."
Visa användare
269
defiant
Z3 2,8 1997 roadster RÖD
En annan läk som ger enkel översikt om vad som gäller.. finns på vähverkets hemsida Länk

"Don´t try to fix me, I´m not broken!"
Den där polisen som sa "Man ser inte lika långt när man har dimljusen tända, det minskar din syn framåt med 30%" var inte helt ute och cyklade, men han utryckte sig slarvigt.

Dimljuset sabbar ditt mörkerseende (framför allt när det är snö på marken) eftersom dimljuset lyser upp området närmast framför bilen. Det är mycket möjligt att synen försämras just 30% i mörker på grund av det. Det är också en av anledningarna till att halvljuset på en BMW med "bi-xenon" riktas uppåt när helljuset slås på. Dels hjälper det helljuset att lysa framåt och dels förbättrar det ögats mörkerseende när man kör på riktigt mörka vägar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.