AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
394

Kanske slja eller byta min 535:a. Vad kan man begära/få ut?

Ki
620
Kidde
BMW 520d x Drive M Sport -16
Det är en 535i manuell årmodell 1988. Har gått ca 23000 mil (enligt mätaren iaf). Har inte kollat upp mätarställningen. Den är diamantsvart och det finns både rost och skavanker på den. Vita blinkers runt om, 17-tums AC Schnitzer med nya framdäck och bra bakdäck, larm med c-låsstyrning, ellucka, elhissar, stora datorn, elspeglar, avtagbart drag, skattad i juni och bes i maj u.a. Vinterhjul finns med två helslut odubbade och två fina.
Vad kan man få för en sån? Det är inga rosthål, men det finns nån fläck på en bakdörr vid midjelist samt nån fläck vid båda bakre skärmkanter. Stenskott i fronten. Bilen är importerad och servicebok finns men den är ej komplett ifylld.
Bilen går mycket bra och allt funkar på den. Enligt förra ägaren så ska den ha varit på vitaminkur hos Alpina (ej bekräftatav någon annan). Den är sänkt med dämpare/fjädrar och har rätt grova krängningshämmare. Lite oljeläckage runt motorn finns. Inredning i grå plysch och det är "riktiga" Recaro-stolar fram.
Som jag alltid varit så är man alltid sugen på att byta. Antingen till en dyrare bil eller till någon i samma prisklass. Kanske man kan få en hyfsad 325 E30 för samma pengar?? Är det rimligt??
Tacksam för svar!! Vet att detta kan vara svårvärderat, men jag själv gissar på runt 25000:- Är det för optimistiskt kanske??
/Kidde

BMW - the ultimate drug...

Länk
ligger i det ökända 20-30 000:- träsket beroende på köparens "köplust" och hur snabbt du behöver pengarna....

Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk) Länk
Ki
620
Kidde
Kunde tänka mig detsamma och jag behöver inte snabba pengar. Jag trivs jättebra med bilen, men det är ju kul att byta. Föredrar ett byte framför att sälja och sen köpa. Får panik om man är utan bil mer än en timme...
Tack för svaret!!
/Kidde

Länk
25' bör du kunna få, en 535 med 17" utan lite skavanker under 25' finns inte. Så är det inget vrak så tycker jag absolut inte att du skall gå lägre än så.
Byta mot nåt annat kul är nog bäst ja...

Grennberg: vi talar om en 15 år gammal "lyxbil/sportvagn" ( med allt vad det innebär i försäkring/service kostnader..) som gått 23 000 mil, som finns importerad i otroliga mängder så att priset sjunkigt till nästan inget alls, det är en sedan (vi svenskar gillar kombi som bekant...) rost div. samt skavanker så mellan 20-30 000:- är nog där man hamnar ( betänk att lägger man kring 40 000:- så kan man ha en 530 sedan -93-94 med samma körsträcka.. och utr..)

Ki
620
Kidde
Nä, nåt vrak är det inte tycker jag!! Visst det är långt ifrån Micke Olsson-skick...:- )) Å andra sidan är han ruggigt pedant!!
Visst - jag räknar med runt 25 papp.
Tack igen för svar!!
/Kidde

Länk
Gasar-Magnus:

Visst är det en gammal och inte så pengavänlig bil att äga, men jag tycker nog att du utgår ifrån de allra billigaste priserna man kan se. Det är bara att gratulera om du lyckas få tag på en fin 530 för 40', eller en 535 i bra skick med 17" fälgar för 20'. Om Kiddes bil är i hyfsat skick så tror jag att den är värd 25'. Om man åker och kollar in E34:or med de större motorerna så får man helt klart vad man betalar för, de billigaste bilarna är sällan något att ha om man inte vill lägga ut det man gav för bilen för att få den i skick igen. Jag vet, för det var inte längesedan jag var ute och skulle inhandla en sån bil.
Absolut man får ALLTID vad man betalar för...

En snabb koll på Bytbil.com ger oss V8 530 från 36 000:-....
(hur den sen är låter jag vara osagt)

Vad gäller t.ex. 540/M5 av tidig 90 tals modell där det är rent svårt att sälja för 50 000:- (har vi läst fler exempel på här senaste månaderna....)

Jag vill hävda motsatsen med begbilar....man får sällan det man betalar för...informations och bedömningsproblemen är allt för omfattande. Marin på forumet kollade t ex på två Porsche båda var i den klart övre delen av prisspannet och de var skräp båda två. Min bror köpte en Golf diesel 96:a kombi förra året i utmärkt skicksvinbilligt, typ 30% under vad de flesta begärde etc etc. Visst finns det någon form av koppling pris/kvalitet, men den är LÅNGT ifrån 100%ig, hur skulle annars flera på detta forum kunna åka i princip gratis genom att göra bra bilaffärer?

/Simon
Greenberg,

på e34 är det väl köparens marknad minst sagt just nu. Häpnadsväckande om man får sålt sina 535or för 50KSEK och liknande, jag fick t ex 64KSEK för min 530i 93:a för TRE år sedan och det var INTE lättsålt(höll på drygt ett halvår för att bli av med den).

/Simon
Har exempel på släktingar som betalat alldeles för MYCKET för beg bilar också typ dubbla priset på 940 92:a mot rimligt och liknande....så det finns exempel på att det går att få ut rejält betalt också.

/Simon
Kollade runt lite på börsen, och jag håller med om att det är lite intressant att folk vill ha 55-60 tkr för sina 535:or... Men jag håller på mig, man får ingen superfin 535:a för 20' och man får ingen fin 530 för 40' heller. Däremot så finns det ju fler bilar till salu än köpare, så visst går det säkert att få en fin bil till ett bra pris. Men att leta upp den billigaste bilen på nätet och sätta priset därefter är lite fel tycker jag. No offense, ifall någon tar åt sig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.