|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
ja fick nytt nummer till dem 08- 401 77 07.. ja ringer dem imorgon ist de hade just stängt,, 09-15:00. aja vi får se vad som händer, |
|
|
29+? inte på 30-väg iaf... Sen är jag osäker på om gränsen är 30km/h och över eller om den är vid 30 över så ryker kortet. (ex. 70-väg 100km/h, får jag behålla kortet eller åker det? 101 så är det gone och 99 så klarar jag det, men just 100 vet jag ej faktiskt.) Ring du, om de ger dig ett annat svar än mig så börjar jag tappa förtroendet för trafikpolisen.... |
|
|
Jag skulle tro att denna gräns följer vad bötesmallen säger, dvs 31 så ryker kortet. Bötesmallen (på 50-väg eller högre) 1-10 800:- 11-15 1000:- 16-20 1200:- 21-25 1400:- 26-30 1600:- 31-35 1800:- 36-40 2000:- 41-50 2000:- 51- Åklagare |
|
|
Hej! Min avsikt med detta inlägg är att redogöra för rättsläget, inte trampa på några tår. Huvudprincipen är att den som har kört mer än 30 km/tim (eller i vissa fall 20 km/tim) för fort har åsidosatt gällande regler på ett sådant sätt att återkallelse skall komma i fråga. Men det är som fråga om en princip. Med risk för att bli långrandig: Den 1 juli 1993 infördes en ändring i körkortslagen. I korthet sa man i lagförarbetena följande: Vid körkortsingripande på grund av hastighetsöverträdelser skall det göras en nyanserad bedömning, varvid omständigheterna i det enskilda fallet skall beaktas. Samtidigt uttalades att avsikten dock inte var att ändra den i praxis fastlagda huvudprincipen att den som har kört mer än 30 km/tim (eller i vissa fall 20 km/tim) för fort har åsidosatt gällande regler på ett sådant sätt att återkallelse skall komma i fråga. Det erinrades om att även hastighetsöverskridanden med mindre än 30 km/tim som begås inom tätbebyggda områden med begränsad sikt, utanför skolor m.m. betecknas som så grova att en återkallelse av körkortet bör ske. Å andra sidan uttalades att det inte alltid bör betraktas som en grov hastighetsöverträdelse som med nödvändighet skall medföra körkortsåterkallelse om en person kör mer än 30 km/tim för fort på en motorväg där 110 km/tim är högsta tillåtna hastighet när sikten är god och trafikintensiteten är mycket låg. För den som vill läsa själv hänvisas till proposition 1992/93:189, framförallt intressant är sid 2-5. Regeringsrätten har med bakgrund i denna lagändring avgjort ett antal mål med bl.a. följande utgångar där varning av särskilda skäl ansågs som en tillräcklig åtgärd: Rå 1994 ref 41 I (50 på 30-väg --- varning): X framförde ett fordon med en hastighet av 50 km/tim på en sträcka där högsta tillåtna hastighet var 30 km/tim. Trafikförhållandena var gynnsamma vid det aktuella tillfället och X hade stort behov av körkort i sitt arbete. Å andra sidan hade X tidigare gjort sig skyldig till två hastighetsöverträdelser. Regeringsrätten fann vid en samlad bedömning av omständigheterna i målet att körkortsingripandet kunde begränsas till varning. Rå 1994 ref 41 III (122 på 90-väg --- varning): Y framförde en personbil med 122 km/tim där högsta tillåtna hastighet var 90 km/tim. Hastighetsöverträdelsen inträffade under dagtid på en väg där trafiken var ringa, vägbanan torr och där sikten var mycket god vid sidan av vägbanan. har inte några tidigare anmärkningar i körkortshänseende. Han får mot bakgrund härav anses som en mycket omdömesgill och van bilförare. Han har vidare mycket stort behov av körkort i sitt arbete. Sammantaget bedömdes omständigheterna vara sådana att varning kunde anses vara en tillräcklig åtgärd. Slutligen meddelade länsrätten igår en dom där en person som kört 51 km/tim där högsta tillåtna hastighet var 30 km/tim fick en varning. I detta fall hade länsstyrelsen först återkallat körkortet 2 månader, därefter ändrat till 1 månad. Och länsrätten kom som sagt fram till varning. Återstår att se om det står sig vid ett eventuellt överklagande. För er som inte är bekanta med gången så kan länsstyrelsens beslut om återkallelse överklagas till länsrätten. Länsrättens dom kan sedan under vissa förutsättningar överklagas till kammarrätten. Kammarrättens dom kan i sin tur under vissa förutsättningar överklagas till Regeringsrätten. Även om polisen omhändertar körkort och länsstyrelsen bestämmer en viss spärrtid är det avgörandet i domstol som blir intressant. Se vidare särkilt körkortslagens 5 kapitel. Erik Bromma |
|
|
Här är svart på vitt! Mail idag! "Hej Christofer! Det som gäller för 70,90 och 110 väg gäller även för 50 -väg. Hälsningar Christer Åhrman Trafikpolisen" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.