AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.886

Måste man bli tagen på plats?

Sida 2 av 3
Hur fungerar lasern? Filmar den oxå el används den enbart för att mäta upp hastigheten? innebär det att om polisen skjuter mot dig med laser så måste de stoppa dig direkt och be dig skriva under el finns det en film på den misstänkta? Som sagt mätarhastighet var 70 på en 50 väg.

Mvh/Soki

Länk

Om polisen prickar in dig med en portabel laserpistol registreras enbars fordonets hastighet. Däremot är laser samt övervakningskamerorna som polisbilarna är utrustade med, sammankopplade, dvs man ser bilen samt dess hastighet på en videoskärm.

/D
Lasern mäter endast hastighet, och när den gjort en mätning kan den inte spara data utan vid nästa mätning e föregående data borta. 70 på 50 väg hade resulterat i böter samt en varning från länstyrelsen men INTE indraget körkort.
Däremot vad straffet är för smitning eller vad polisen klassar din kompis uppträdande som har jag ingen aning om.
Tog dom reg nr på bilen vilket dom ska göra (de är deras skyldighet) så kommer dom höra av sig väldigt snart tror jag.

Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion.
Bruka sökfunktionen först fråga sen.
BMWCS Syd #05392
Ok, tack för svaren, smitning kallas det enbart ifall polisbilen hade sirenerna på? De hade ej sirenerna på vad han såg iaf. men och andra sidan när jag blev stoppad en gång för olovlig körning så stoppade dom mig med hjälp av helljuset och inte sirenerna pga. att de ej ville väcka uppmärksamhet.

Mvh/Soki

Länk

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Alltså, så här är det.
Polisen har ingen person knuten till fortkörningen och därmed ingen att fälla, så han kan varken få böter eller indraget körkort.
Beträffande smitning så kan de heller e knyta ngn till det om de inte tog honom senare, samt vad har de för bevis att han märkte att polisen följde efter? Så din vän klarade sig på alla punkter.
Be honom köpa en lott! Han har tydligen tur...
Hubbe: Om de tog reg nr. Tror du inte de följer upp denna förseelse då? Självklart är deras bevsi väldigt bristfälligt. Men jag tror dom kommer följa upp det.

Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion.
Bruka sökfunktionen först fråga sen.
BMWCS Syd #05392
Böter är helt okej han e glad så länge han inte förlorar kortet så ifall det stämmer att kortet inte ryker vid 70 så är det ingen fara, polisen körde en med sirener så då kan han inte veta att de ville ha honom stoppad. Tyvärr så brukar poliser kunna hitta på en o annan historia oxå så...

När borde brevet komma? Vecka? Månad? År? Jobbigt att inte veta liksom.

Mvh/Soki

Länk

När polisen kommer,vem körde bilen?
Har iallafall inte polisen en aning om,om dom inte har fotobevis eller tar en på plats.
Om foto finnes så är det bara att säga att du inte hade en aning om att polisen hade kontroll och ville stoppa dig,klarar smitningen(om dom kan få till en sån)
Om det blir en undersökning enbart baserat på regnr.(osannolikt,inte värt besväret)så är det bara att neka till att ha kört bilen vid tillfället och vägra uppge vem som lånat bilen,du har ingen skyldighet att göra det varvid ärendet avslutas.

Henrik
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Wendtan: För det första så har de inte resurser att fortsätta driva ett sådant fall, dessutom är det åklagare som beslutar om de skall dra det till rättegång och eftersom bevis saknas helt så kommer det läggas ner.
Soki: det kommer inte ngt brev. De kan möjligen ringa och prata med honom men det är bara att neka och hävda att man inte har en aning om vem som körde, för alla vänner får låna bilen hur mycket de vill och de har ju egna nyklar, eller hur?
Hubbe325:

Hoppas du har rätt, ja såklart brukar även jag låna kompisens bil =)

he rik:

Fotobevis, kan ha detta annars skulle min kompis inte oroa sig.

Snackade förövrigt med nån på VV som sa att det är 10% över av hastighetsbegränsningen som gör att man får indraget. Vet att ämnet vart uppe förut men alla tycks veta olika. Ok, alla fallen ser ju olika ut men man tycker ju att d borde ha en grund som de går efter.

Mvh/Soki

Länk

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Gränser för indragning av körkort:
30 väg - 50+
50 väg - 80+
70 väg - 100+
90 väg - 120+
110 väg - 140+

Inga 10%, 56 på 50väg skulle ju räcka då. Polisen brukar dock ha 10% "rabatt" då det är inom felmarginalen på din hastighetsmätare.
Och nej, de har inte fotat din kompis, det gör bara kameraskåpen.
Tack!! det satte punkt för den här tråden.=)

Mvh/Soki

Länk

He did it again,
Råkade köra 119 på en 70väg, polisen kom bakifrån utan att han märkte något. La sig i högerfältet för att släppa förbi bilen bakom och vad var det som kröp upp utanför vänsterfönstret jo en polis bil. De blåvita körde upp brevid och stirrade argt några sekunder och vinkade åt något konstigt håll. Min kompis såg sig själv åka Sl buss d närmaste åren så han fick typ panik. Polisen åkte in framför bilen och saktade ner till laglig fart, markerade med broms för att senare ta av höger mot en avfart. (Var markeringen för att han skulle följa efter polisen bort från motorvägen?)

Allafall bilden om Sl bussen dök upp igen och självklart svängde han inte av utanfortsatte på motorvägen. Tryckte svagt på gasen ifall att polisen skulle kommit efter (OBS dock i sådan fart att man inte förlorar kortet.)

Tänk att han aldrig lär sig..

Mvh/Soki
Ny bild 7sep --
Länk
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Men jösses, åker han inte dit på detta heller så har han mer tur än han förtjänar. :-)
hubbe325: På 50 väg - 70+ inte 80+ glöm inte det om du vill ligga på bötespengar.. maxey
Maxey är du säker? Har ännu ej kommit nåt brev till polaren så kanske klarar sig ändå..

Mvh/Soki
Ny bild 7sep --
Länk
Soki jag är helt säker efter att ringt till polistrafik, och frågat för mig själv eftersom all vänner snackade så mycket om vad som var rät eller inte,, ring dit själv om du har frågor angående böter, prövotid, osv,, här har du nummret, 08-401 00 00 polisen. lyck till jag håller på dej.¨
'
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Jag har nu mailat iväg en fråga till polisen angående vad som gäller på 50-sträcka.
I övrigt är det detta som gäller:

Vilka regler gäller för omhändertagande-, återkallande av körkort?

Länsstyrelsen i det län där man är folkbokförd kan återkalla ett körkort på bland annat följande grunder:
1. Rattfylleri, grovt rattfylleri eller grov vårdslöshet i trafik.
2. Smitning från trafikolycksplats.
3. Upprepade trafikförseelser, (dock minst tre under en tvåårsperiod.)
4. Brott mot någon viktig trafikregel, till exempel fortkörning, rödljuskörning, stoppliktsförseelse, omkörning vid övergångsställe, olovlig körning eller vårdslöshet i trafik.
5. Opålitlighet i nykterhetshänseende.
6. Allmän brottslighet.
7. Sjukdom
8. Underlåtenhet att följa föreläggande om läkarintyg eller förarprov.

Lägger in svaret på mailet så snart jag fått det.

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Maxey, m.fl.
Det är 30+ som gäller även på 50 väg, det är bara 30-väg som har en lägre gräns, enligt trafikpolisen på telefon för 5minuter sedan.
Märkligt att du fått annat svar?
ja du hubbe, jag ringer nu till polisen å tar reda på vad som gäller vid 50 sträckan en gång till, för till mig sa dem på30- 50 väg är det 29 km/h som gäller.. ringer på en gång nu,,
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.