|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Undrar ifall man måste bli tagen på plats för att få indragetkörkort/böter el kan polisen skicka hem en återkallelse/räkning på posten? Mvh/Soki Länk | |
|
De kan skicka hem räkning samt återkallelse. Så funkar det med fartkameror. Men om de inte ser vem som kör så blir det ingenting. Har du kört ifrån polisen? |
|
|
Med tanke på den nya lagen som säger att det är bilens ägare som är ansvarig för tex hastighetsöverträdelser, tolkar jag det som att om du blir fotograferad av en automatisk hastighetskamera så är risken stor att ditt körkort hänger på en skör tråd om du gör dig skyldig till grövre överträdelser. /D P.S Är lite osäker om den nya lagen redan trätt ikraft men en sak är säker: den har tillkommit för att eliminera eventuella förarmaskeringar vid bildtagningarna. |
|
|
Soki: Polisen handhar inte indragningar av körkort, de är Länsstyrelsen som gör det. Om du kör 30+ för fort så tar polisen ditt körkort och skickar in det till länsstyrelsen som sen tar beslut om du får behålla det eller om du ska få de indraget. Det enda polisen gör är utfärdar böter i rätt storleksordning i förhållande till din trafikförseelse. Svaret på din fråga är dock, Ja polisen/länsstyrelsen kan dra in ditt kort även om de inte rycker det på plats. De kan skicka hem både fortkörningsböter samt indragning. Gäller de en kamera förseelse? Skickar du inte in ditt kort även om de inte ber om de så skickar de ut någon som knackar på din dörr och ber om körkortet. Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Bruka sökfunktionen först fråga sen. BMWCS Syd #05392 |
|
NOLL7NOLL |
finns bara förslag på den nya lagen som dominik hänvisar till |
|
Man e aldrig tillräckligt snabb.... Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Bruka sökfunktionen först fråga sen. BMWCS Syd #05392 |
|
|
wendtan: Syftar du på Sokis förmodade hastighetsöverträdelse? ;) Även om den lagen skulle träda i kraft så vore det inte ett brott att köra för fort när den tillämpas, utan en förseelse. Det medför, som jag förstår det iaf, att körkortet inte skulle kunna dras p.g.a. en förseelse. __ Länk |
|
|
Wolv: Att inte vara tillräckligt snabb på vägen har tyvärr aldrig varit ett problem :) Och du verkar ha lite samma problem enligt din dagbok. Indragningar för 30 för fort vid kameraskåp har jag aldrig hört talas om men de måste ju förekomma det med. Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Bruka sökfunktionen först fråga sen. BMWCS Syd #05392 |
|
|
Jo, jag har haft lite "otur" i sommar ;) __ Länk |
|
|
Hej Soki! Lite klurig fråga men tyvärr så kan man nog det. Om du blir filmad eller blir fotad av en fartkamera. Har varit med om att jag blivit lite nervös eftersom jag eventuellt blev filmad en gång(en lång historia) och då frågade jag runt lite och fick till svar att om dom har det så kan dom kalla in en till förhör senare...om det är sant vet jag inte. Mvh Fred Livet är billigt, det är extrautrustningen som kostar.. |
|
|
På tal om grövre hastighetsöverträdelser: när jag tog en sväng med polaren i hans nya 330 (detta hände i Polen för en månad sedan) råkade vi bli fotade av ett kameraskåp utanför Gdansk. Plötsligt blixtrade bara till mitt i natten på en till synes öde väg. Blev genast lite orolig över hans kk då vi burnade rätt fort (drygt 200 km/h på en 110 väg). Några dagar senare kom det en inbjudan till den lokala polisstationen för ett samtal angående vårt lilla rackartyg tidigare. Det hela slutade lyckligtvis med 1000 spänn i böter och 10 prickar i registret (samlar man ihop 21 sådana måste man ta om kk). Den registrerade hastigheten blev 204 km/h. Vissa har tur ibland. /D |
|
|
Wolv: Tyvärr ligger de kvar i Länsstyrelsens register i 5 år. Dvs de tar hänsyn till trafikförseelser som är upp till 5 år gamla. Man får hoppas att vi slopar dessa otrevliga regler och får samma system som danmark, dvs höga böter o ingen indragning. Förutom i vissa fall då man kört riktigt galet fort. Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Bruka sökfunktionen först fråga sen. BMWCS Syd #05392 |
|
|
Uhhps vad fort det går, började skriva inlägget för en liten stund sedan och blev avbruten(jobb..suck) och då var det ingen alls som hade svarat.... Ska kanske koncentrera mig på jobbet istället...hmmm Livet är billigt, det är extrautrustningen som kostar.. |
|
|
Dominik: I sverige hade väl indragningen blivit 8-12 månader. Jag måste säga att ja e grymt imponerad av kamerorna som sitter i skåpen, de fixar kort med bra fokus från farter på 60 km/h till 200+ Undra var gränsen ligger fartmässigt då den tappar fokus? :) Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Bruka sökfunktionen först fråga sen. BMWCS Syd #05392 |
|
NOLL7NOLL |
Wendtan: Testa!! Jag har hört en ganska rolg historia ang dessa kameror. Kan vara en skröna: Ngn som åkte för bi en kamera en gång och undrade om den var igång. Så han åkte tillbaka och vände och kollade riktigt noga om det kom ngn blixt men han uppfattade inget och åkte ytterligare en vända för att se om den tog kort när han låg i rätt hastighet. Och till sist såg han att det gjorde den. Efter dessa 3 kontrollrundor åkte han hem. 2 veckor senare kommer 3 brev i brevlådan. I breven låg kort på honom i bilen och 3 böter för att han inte använt bilbälte. Alla vid samma ställe. Ska vara sant enligt säljarkollega. Men vad det jag? |
|
är lite osäker över hur det förhåller sig hemma med fartkameror, men i Polen innehåller inte alla kameraskåp riktika kameror. Detta är egentligen ganska smart med tanke på att man aldrig vet vilka som är igång eller inte. Det roligaste dock är att polisen i 3 fall av 4 står en bit bort i en omålad bil och är tvungen att bevaka dessa för att eventuella vandaler inte skall få sin dagliga adrenalindos genom att förstöra dem (har hört uppgifter om 200k för en komplett kameraurtustning) /D |
|
|
Dominik: De är likadant i sverige, finns en del tomma skåp, de flyttar kameror från skåp till skåp med (detta har jag sett live faktiskt) Tydligen är utr så dyr att de inte kan fylla alla skåp. Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Bruka sökfunktionen först fråga sen. BMWCS Syd #05392 |
|
|
Hej, det gäller min kompis som körde 70 på en 50 väg, klassas inte som jättegrovt el? Iaf. han blev skjuten med laser, såg polisen följa efter, fick panik, svängde av o gömde sig. Nu, ryker kortet överhuvudtaget med mätaren på 70 när det är 50 väg? Kan man få något i och med att han gömde sig? Mvh/Soki Länk |
|
|
Glömde fråga, hur lång tid kan det ta innan man får en återkallelse? Mvh/Soki Länk |
|
|
Jag har hört uppgifter på att ungefär 10 procent av skåpen innehåller kameror. Och med tanke på hur ofta man blåst förbi dem i hög fart utan att bli avbildad låter det väl rimligt. Numera kör jag lugnare förbi dem men det händer att jag gör fula grimaser åt kameran. Moget, va?! My Bimmer is my mistress |
|
|
070>>>det där med att bli fotad utan bälte tror jag inte på för fem öre. Kamerorna är inställda på att ta kort om en bil ifråga överskrider en viss hastighet på den aktuella sträckan (brukar vara 80 på en 70 väg osv) så att ta kort på honom för annat är nog bara en skröna:) /D |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.