|
|
|
|---|---|
|
hej! Tänkte höra mig för angående erfarenheter av dessa bilar som "snåbilar" att pendla till jobbet med. Jag har ca 7 mil enkel resa till jobbet 5 mil motorväg och 2 mil genom stockholms innerstad. Har en 520i Touring -02 men tycker den blir för dyr pga värdeminskningen att köra till jobbet med. Funderar därför på att skaffa någon av ovanstående bilar för att pendla med. Men undrar vad som skiljer t.ex årsmodellerna åt? 316/318 har alla kamkedja i E36 karossen (vill slippa byta kamrem)? När kom krockkudde som standard? ABS bromsar? Dieslarn: hur är de att köra? 90hk är ju inte så mycket i 318tds men jag har ju inte så brått till/från jobbet iof. Vad drar de olika modellerna vid den typ av körning som jag har till jobbet? Min 520i brukar hamna på runt 0,80 - 0,85 liter/mil beroende på köer osv (vintertid alltså, sommartid kör jag MC förståss). Något annat som kan vara värt att veta? Tacksam för all info jag kan få! | |
Aldric |
Jag har bara kört E36 318i av dina alternativ, det var en 92:a som tyvärr hade kamrem. Som pendlarbil var den helt suverän. Snäl, halvtyst, komfortabel. Ingen räser men man får det man betalar för. |
|
Hur länge hade 316/318 kamrem? Mina föräldrar hade en 518i -90 (som numera min syster har) och den var det kamkedja på vad jag vet. Hur ofta fick du lov att byta kamremen på din 318? Vad drog den liter/mil vid lugn körning? (om du mins) |
|
Kowalski |
Hej Har en 318i -94 svensksåld till salu på bmwbörsen, 13000 mil. Den är perfekt som billig 2:a bil. Min drar 0.60 landsväg och cirka 0.7-0.75 blandad då jag mest kör motorväg samt stadskörning. 318 är piggare och har ett betydligt bättre bottenvrid än 316, skulle valt en sådan framför 316 då prisskillnaden endast är marginell. Servicekostnaderna är cirka 1000kr för oljeservice samt 3000 för inspektion på BMW. Du bör leta efter en 94 eller senare, då kamkedjemotorn debuterade detta år. Den är betydligt bättre än den gamla M40 motorn med kamrem, dessutom minskade bensinförbrukningen och effekt samt vridmomentet förbättrades. Har ingen erfarenhet av dieslarna, men det är värt att ha med i beräkningarna att skatten är betydligt högre för dessa. Dessutom är de ganska sällsynta. Mvh /Kristoffer BMWCS # 04918 BMWCS SYD |
Aldric |
Den ska ju egentligen bytas var 4000:e mil men jag körde 6000 mil på min som för övrigt var från Biltema. Lugn körning drog min ca 0,9/mil, men den var inte helt original under huven. 0,8 borde inte vara några som helst problem för en 318i i ok skick. |
|
Tack för infon kowalski! Jag har också lagt märke till att 318 bara är väldigt marginellt dyrare än 316 att äga. Förbrukningen låter rimlig i mina öron. Har också mailat dig angående din 318. |
|
|
Aldric: 0,9 lugn körning låter mycket. Det drar ju inte ens min 1600 kilo tunga 520 touring. Du kanske inte kör så lugnt som du tror... ;-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.