AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.647

Byte stötdämpare+fjädrar => ännu stötigare bil

Arnoldo
Då mina stötdämpare var slut fram så satsade jag på nya dämpare + fjädrar runt om med lite sänkning. De nya sakerna satt i bilen i bara 2 dagar då det blev alldeles för stötigt, som att åka i en hästvagn utan däck bara fälgar.
Allting åkte ut och jag köpte original gas Bilstein dämpare och fjädrar runt om (ingen sänkning). Byte även dämparfästena bak.
Men grejen är att bilen är fortfarande irriterande stötig och jag vet inte vad som orsakar detta.
Jag kör med 205/60/15 däck, spindelederna var byta 2 månader sedan (efter besiktningen)
Själva väggegenskaperna har blivit bättre men man känner av allting på vägen, tom målade övergångställen känns för mycket. Samt hela inredningen, speciellt dörr sidor låter en hel del efter bytet.
Någon som har lite tips på vad ska man göra åt detta?
Kollade på forumet men det är ingen som klagar på stötig gång efter dämpare/fjädrar byte.
Hade planer på 17 fälgar men vågar inte riktigt nu.
Du har troligtvis vant dig vid de "amerika gung" som infinner sig när dämpare börjar bli riktigt dåliga.
17" Gjorde min e36a märkbart stötigare kan jag dock tillägga.

Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion.
Bruka sökfunktionen först fråga sen.
BMWCS Syd #05392
Arnoldo
Grejen är att jag provkörde en annan 325 av samma årsmodell som min, med 17 fälgar och det var inte i närheten av min när det gäller stötighet. Så det är därför jag misstänker att något måste vara fel.
Körde runt 50mil sen bytet, tänkte att det skulle sätta sig och så, men ingen skillnad än.
Innan bytet så gungade bilen på ojämnheter då dämparna var slut. Nu i efterhand kan jag säga att var det bättre med en gungande bil än med en riktigt stötigt bil.
Det sitter Sachs dämpare orginal på din bil om jag inte missminner mig. De gör de iaf på e46. Jag har en bekant med en 323 coupe som fick byta främre dämpare, de inhandlades på autoexperten eftersom de sålde sachs o hans bil blev precis som innan

Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion.
Bruka sökfunktionen först fråga sen.
BMWCS Syd #05392
gr
350
grizzly
F11 BMW 530dM Xdrive Touring -15
Porsche 996 Carrera 4S -02
Nissan Qashqai -17
I vilket skick är dina däck? Gamla däck med fel tryck gör inte livet lättare.
Arnoldo
Det var faktiskt BMW i Kristianstad som sa att det var original med Bilstein, och med tanke på vad de kostade så trode jag de också :)

Däck tryket kollades faktiskt igår och allting stämde. Däcket är inte nytt men den har mycket kvar och med tanke på att det är en 15 tumare så ska det inte vara någon bekymmer med de.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.