AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
591

M3 E36 på vintern - funkar det?

Har börjat tröttna på min audis trötta styrning och körkänsla...funderar starkt på en M3, MEN - funkar det att köra M3:an på vintern? (jag bor i Stockholm)

Vill inte ha hjärtat i halsgropen hela vintern...och tjejen ska också kunna använda bilen.

Erfarenheter?

Tacksam för svar

/Musashi
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Så elak är den inte om du är lätt på gasen.
Fast antispinn hade kanske varit skönt.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Glömde en sak: Skaffa vinterdäck annars är det vidrigt halt.
M3'a är ingen speciellt bra vinterbil, jag tycker själv att M5'an är mycket bättre. Detta är antagligen för att det är en tyngre bil med viktfördelning 50/50. Om du haft en quattro förut kommer du nog att vara lite rädd i början, men en BMW är en BMW och bilar ska vara bakhjulsdrivna! Man lider lite på vintern, men vintern varar visserligen endast 3mån... 9 månader kan du ha skitkul. Min tjej brukar köra min M5 rätt ofta och hon körde även ibland med den förra vintern, visst kom det en och annan svordom, eftersom vi hadde en volvo innan... Den är ännu inte smälld... Men man klarar nog bra av vintern om man sänker farten lite. Jag körde på 235/45 17 friktionsdäck och vad jag tycker spelade bilen över mina förväntningar på vinterväglag.
Lycka till!

jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Bayerischemotor,
Har du tänkt på att du hade rätt breda däck på din M5, med ett par vinterdäck i mer normal dimension så hade vintervägsegenskapena varit bättre. Så om du jämför M5:an med andra bilar du haft skall du ta en funderare på vilken däcksdimension du hade.

M3:an har också i det närmaste 50/50 viktfördelning.
Tack för de snabba svaren.

Exakt hur är viktfördelningen på M3 E36?

Ger diffbromsen "effekt" vid halt väglag?

Fler erfarenheter....
Tacksam för svar

/Musashi
kör med Quattro men styrningen...ugh..
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Tror den är typ 49/51 eller nåt, vet inte säkert.

Klart att diffbromsen hjälper en del men den kan också stjälpa.
Har kört både M5 och M3 på vintern, M5 med 115x16" och M3 med 225x17" båda dubbade nokian, gick problemfritt, men måste nog hålla med Bayerischemotor, att M5an betedde sig något bättre på vintern,den tog mig sthlm-åre och hem igen utan problem, men det beror nog på den högre vikten och lite smalare däcken snarare än viktfördelning och dyl.. ...Prova klassikern med två sandsäckar i bakluckan på M3an.........

Philip
Johann:

Jo visst har jag breda däck, men på volvon hade jag också 215 breda friktionsdäck. Jag gämförde inte däckbredd inte heller skillnaden mellan bakhjulsdrivna bilar, utan skillnaden mellan BMW/Audi, som antingen är framhjuls eller fyrhjulsdriven. Och där finner man den stora skillnaden.

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Det är inte roligt att få behöva använda en M3 eller M5 på vintern. Finns inte så många fördelar med det egentligen, ingen antispinn, men måste man ha bilen så är det inte så mycket att göra åt. På sommarn är det den bästa bilen man kan ha. Mycket rolig bil, har kört M3 3,0 E36.

//Schnitzer
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
Hej på er!

Jag funderar på en sak, varför köper ni som har typ M3:or och M5:or inte en gammal sketen vinterbil?

Ta en tex. 318-325 E30. Inköps priset för en såda kan ligga runt en 10000-20000:-

Jag själv har en 325 turbo, den ska jag ställa av så snart jag har fått afären avklarad om en 318 -88
Pris ca:13000:-

Det är ju klart att alla har ju inte utrymme för att förvara pärlan under viltern.

Om jag hade en M3/M5:a! Så skulle jag aldrig ta ut den på våra nersaltade vägar och dessutom riskera att halka av vägen eller liknande!

Jag vill järna höra eran förklarning till att köra M på vintern.

MVH. /Bonje

Hellre liten och rapp än stor och slapp!!
Bonje: Kung på sommarn, kung på vintwern !!!!

Nej, skämt åsido, jag är ledsen, men jag har inte råd med tre bilar, så enkelt är det !! : )
Och som sagt, med ca.9 snöfria månader känns det som det är värt det att köra ///M-the most powerful letter in the world !!

Philip
Pe
53
PeeGee
BMW i4 -24
Hej alla,

Jag har gått i vinterbilstankar, men det går emot mina principer. Bara för att man har en "skön" bil på sommaren så skall man lida av detta och sitta i en "skitbil" ett kvartal eller mer om året. Nä jag tycker helt klart att man skall åka bilen som ligger en om hjärtat året om.

Tack för ordet !!

/ Patrik
M3 SMG -97
bl
2.294
blixten
325i -88
M3 är enligt min åsikt en klart bättre vinterbil än E30, dessutom är det rätt trevligt att åka sin invanda bil även på vintern.
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
PeeGee:

Har du kört med din M3´a på vintern ?
Jag såg att du hade SMG, och SMG´n har ju ett
"vinter-prg"..funkar det bra ?
Har själv funderat på att köra bilen på vintern.

Vore kul med med en kommentar..

//Jimmy
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.