AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.277

Förbjudet att tvätta bilen...

Jahapp mina vänner... Nu har ja tröttnat rejält på vissa människor. Jag och två polare stod och höll på lite med bilarna idag utanför huset. 2 av bilarna hade inte vart tvättade på 1månad var så de behövde sig verkligen en genomgång, och en bil var lånad så vi ville göra den fin... Mitt uppe i allting kommer det en granne förbi och börjar prata me min kompis. Jag går det för att se va de snackar om. Då vänder sig grannen till mig å säger: -Alltså ni kan ju inte stå och tvätta 3 bilar här. -Nähä?, svarar jag. -Det blir ju en massa vatten på gatan och ja ska byta däck nu. Ni får faktiskt ta och ställa er inne på garageplanen och tvätta där. -Ja men hur smart e det om någon ska backa ut sin bil då?, kontrar jag. -Okey om det bara va din bil som du tvättade men du kan ju inte ha någonslags samling här med alla kompisarnas bilar och tvätta dem! Nu va ja rätt sur, - Varför inte, svara jag. -Ja men ni kan ju inte driva någon slags "proffitionell verksamhet" här, förstår du väl svarade han. Vi det här laget visste ja inte om man skulle skratta eller gråta. Va fan står snubben å säger? Ska han leka polis helt plötsligt... Sedan vänder han sig om till min polare som har motorhuven öppen. -Och så kan ni inte hålla på att motortvätta här. Det rinner ju ut en massa avfall på gatan. - Det e ju i princip samma smuts som sitter på andra ställen av bilen. - Det kan du ta upp med miljöföreningen, svarade han då. Jag skakade bara på huvudet och sedan gick han...

E det bara jag eller är folk helt jäkla tokiga? De tycker typ att man e dum i huvet som vill att bilen ska vara ren, verkar det som. Alltid ska folk lägga sig i vad man gör etc etc etc... Jag saknar ord!

Mvh Tobbe
Tobias>>>>nonchalera dylika påståenden be honom göra en anmälan till vem fasiken han vill. Vissa människor verkar ha ett behov att hävda sig på ett eller annat sätt. På din tomt kan du göra i princip vad du känner för förutsatt att du inte byter olja eller kylarvätska och låter avfallet rinna ut i naturen.

/D
Visa användare
1.465
ChristianF
Alpina B3 Touring-96 Nr:10
325iT -07
Hobbysnut!!!!!!!!

Länk
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
Som hobbysnut i reservgardet vill jag bara påpeka att det kan bli lite tokigt om man tvättar bilen utan oljeavskiljare. Lätt att få en go bismak på vattnet. Om din granne delar vatten med dig kan jag förstå honom, men det var ju inte hans argument, så han var ute och cyklade. Troligen hade han blivit hunsad av sin fru och tog ut det på er, den lilla hobbysnutskommisarien.

Länk
Gå o prata med honom igen fråga vad problemet är varför har han med din bliltvätt o göra....
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Erbjud att tvätta hans bil...

Det vore roligt att höra vad han säger. Ta en timme på er och tvätta hans bil så den glänser lite så är grannsämjan räddad.

//Erik//

---Bättre väghållning än mittlinjen---
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
hej!

naturligtvis ska han skita i om hur många bilar ni tvättar, men jag måste också vara lite småtrist och säga att jag inte skulle motortvätta en bil på asfalt. om ni står på grus existerar det i alla fall någon slags rening innan vattnet når grundvattennivån, men på asfalt så rinner det rätt ner i dagvattenavloppet. sedan är det inte samma smuts som sitter i motorrummet som utanpå bilen, det är mer oljebaserat under huven plus att man oftast använder tuffare rengöringsmedel.
nu tror jag iofs att din motor säkert är renare än utsidan på min bil, och då finns det inget problem med olja. men det kan se illa ut för grannarna, som inte vet vilken pedant du är!
jag vet inte om jag skulle kalla mig miljövän, men jag inser att om bilarna och vårt användande av dem ska få fortsätta som idag, måste vi alla hjälpa till att minimera miljöpåverkan.
sådärja, färdigpredikat för idag! :-)

mvh Johan

Mvh Johan
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Är det inte så att man inte får tvätta bilen med kemikaliska medel på garageuppfarten eller är det olika för olika kommuner.
Har för mig att det har med att göra som Johan säger att det kommer ned kemikalier i dagvattenbrunnar. Speciellt om man har asfalterad uppfart så vattnet kan rinna nånstans där det kommer i kontakt med en dagvatten eller avloppsbrunn, så kan detta förstöra bakteriefloran i reningsverk mm.
Har för mig att jag läst detta i nån kommuninformation som kommer regelbundet.
Och Tobias skulle du vilja stå till "knäna i vatten" när du byter hjul ??? :))) Ömsesidig och hänsyn är ett bra begrepp..
Grannen hade väl haft en dålig lördagkväll eller nått.:))) eftersom han var gnällig.

///MVH Hasso
Länk

da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Jag vill ju vara en ungdomlig och rebelisk kille, men jag går nog också på Hasso och Johans linje, tvätta bilen på en mack så blir alla nöjda. Sedan att det finns en massa überstumfürhergrannar som ska lägga näsan i blöt hela tiden är ju tröttsamt, som i min tvättstuga i söndags, men det är en helt annan historia!
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Hasso har rätt, det är inte snällt mot naturen att tvätta bilen ute i densamma och i många kommuner är det inte tillåtet heller. Dessutom blir bilen finare och man slipper griniga grannar.

My Bimmer is my mistress
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
...om man tvättar den i GDS-hallen, ska det stå i slutet av mailet!

330
som inte har vaknat än

My Bimmer is my mistress
Hej igen!

Kul med så mycket svar! Nej visst håller ja med om att det inte e bra för naturen, men vi har inget avlopp på våran gata som vattnet kan rinna ned i. Det torkar bara i solen. Jag och pappa ska göra en större grusinfart på våran tomt och då kan vi stå där och tvätta också. Då kan grannen få gnälla bäst han vill. Och sen så kunde han väl ha kört fram bilen 2 extra meter för att slippa lite vatten, (surgubbe). Sen tycker ja att det va lite sent att byta till sommardäck nu, men men =) Alla e vi olika. Kul med mycket svar iallafall.

Mvh Tobias
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jag har många gånger noterat syndromet att många äldre herrar vill tillrättavisa yngre lirare. Dvs hade farsan tvättat bilar på den dära garageuppfarten så hade han förmodligen fått fortsätta med det utan kommentarer och tillrättavisningar.
Bara en egen teori jag fått bekräftad många gånger från vardagen.

Men grannen kanske var ung han oxå??

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Om man har tomt så inte åker man iväg och tvättar i gds-hallen, det är ju för att slippa det som man köpte huset? ;-)
Seriöst så om man använder endast vanligt bilschampoo eller yes + miljöavfettning så anser jag inte att det är något problem, och det var ju inte det som han gnällde på utan det var att det blev blött.
Så ignorera bara.
De flesta kommuner tillåter inte biltvätt där smutsvattnet kan nå grundvattnet eller dagvattenbrunnar. Oavsett om kemikalier används eller ej. Sådan är den tråkiga verkligheten. Är din granne en riktig surkart kontaktar han ansvarig nämnd i kommunen och en inspektör kommer dyka upp på gatan. Och någon sa att kommunerna har ont om pengar? :-)

Det bästa är att tvätta på en för biltvätt avsedd plats. OK:s GDS är ett bra ställe.

"God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde
cane
Det stämmer som Hasso säger att man inte bör tvätta bil utan oljeavskiljare, detta baseras på miljöbalken. Den är dock ganska ny, och många skulle kanske beskriva den som tandlös. Har ingen lagbok framför mig, men har för mig att det det är generalla termer som att man ska iakta tillräcklig försiktighet vid hantering av kemikalier så att hälsa inte påverkas etc. Enskilda kommuner kan nog ha lokala förordningar som är strängare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.