|
|
|
|---|---|
|
Har problem med mina alu-fälgar på E34. Eftersom det inte tillverkas fälgar med rätt dimension till centrumnav (rätta mig om jag har fel) så får man numera en plastring att sätta i mitten på fälgen för att centrera hjulen när man köper nytt till en E34. Problemet är bara att när man kommer upp i 100 km/h så vibrerar det i bilen. OBS! Det är inte obalans eftersom det inte skakar i själva ratten utan i hela bilen. När jag har vinterdäcken på (original plåtfälg till E34) så uppstår inte problemet. Finns det någon som har ett bra botemedel mot dessa dåliga vibbar??? | |
|
Inget svar, men jag har samma problem med en E39. Piratfälgar men har ingen centrumring till denna. Skulle också vilja ha hjälp med detta eller är det bara att köpa nya fälgar ? Alexini |
|
|
Tjena ! Det är inte centrum ringen som är orsaken till vibrationerna,,för det är inte centrumringen som centrerar fälgarna,,utan det är bultarna själva som centrerar fälgen med hjälp av konan i bultarna! Kolla istället kardanaxellagret(stödlager).vibarna brukar uppkomma när man sätter på hjul med lägre profil. |
|
| Tack för tipset ! | |
|
Jag hade tänkt skriva mer.... Jo jag har nu tagit av mina 16 tumsfälgar med 225/50 fram och satt på odubbade 15 tums 205:or då jag trodde mycket av vibbarna berodde på en oval fälg. Tog en tur men kände nu vibbar i bak ändå där jag har 225/55/16 nya Bridgestone S03. Tillråga på allt så har jag fått ståplatta på dessa (vad gör man med det?) När bilen går med vinterdäcken så känns inget. Så teorin du har kanske stämmer......... Alexini |
|
|
Jag tackar för inläggen. Först: dbgnu, det har betydelse med centrumring! BULTARNA KLARAR INTE AV ATT CENTRERA TILL 100%. En vän till mig har en en 325 ix som han bytte fälgar på. Han hade väldiga problem med vibrationer, typ de som jag själv har. Han satte dit ett par ringar och det hjälpte. Alltså; har ni inga ringar så skaffa. Vad gäller mina egna fälgar/däck så har jag fått rätt på det hela. Jag köpte ett par nya centerringar (tightare) och balanserade om all fyra hjulen. Sattte de hjul med minst balansvikter fram och plötsligt hade vibrationerna i stort sett försvunnit. Killen som balanserade hjulen sa att däcken kan spela en viss roll. Så mitt tips är; Åk in till en däckverkstad som kan sin sak. Se till att få bra centrumringar och balansera om alla hjulen. Lägg de med minst vikter fram och förhoppningsvis är problemet löst. TACKAR ÄN EN GÅNG FÖR ALLA INLÄGG OCH HOPPAS ATT DISKUSSIONEN FORTSÄTTER. MVH: Sahlin. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.